Biti roditelj u današnjim vremenima "izloženosti" naše djece utjecajima iz najbliže okoline velika je, ali i najvažnija zadaća. Misli Marie Montessori usmjerene roditeljima i njihovu pristupu u odgoju djece pretpostavljaju da su sva djeca za odgoj prema Montessori metodi, ali ne i svi roditelji.
Naime, roditelji koji ne poštuju djetetov interes, oni koji sve za svoju djecu unaprijed isplaniraju, a neki i odrade, koji ne dopuštaju da se dijete samo uz njihovu pomoć razvije, ti roditelji poništavaju osnovna načela Montessori pedagogije i nisu za put koji slijedi Montessori metoda, ističe Narcisa Buczynski, ravnateljica Osnovne Montessori škole Barunice Dedee Vranyczany.
'Maria Montessori pripada šačici pedagoga koji su tijekom 20. stoljeća pomogli napretku načina na koji razmišljamo o odgoju djece'
Pročitajte 7 pravila odgoja Marije Montessori koja će vam pomoći da budite što bolji roditelj:
1. Djeca uče iz onoga što ih okružuje.
Okolina u kojoj dijete odrasta u prve tri godine života presudne je za njegov cjelokupni razvoj. Dijete "upija" neselektirane podražaje iz okoline i uči o svemu što ga okružuje. Zato se roditelj treba potruditi da djetetu omogući slobodno izražavanje osnovnih psihičkih potreba za kretanjem, redom, jezikom i ljubavi, objašnjava Narcisa Buczynski.
2. Ako je dijete često kritizirano, dijete se zapravo uči kako da osuđuje druge. Ako dijete često dobiva pohvale, dijete se zapravo uči kako da procjenjuje druge.
Pristup nagrađivanju i pohvalama Maria Montessori svrstava u domenu djetetova rada i bavljenja nečim i njegovim uspješnim završetkom. Samo djetetovo zadovoljstvo obavljenim nagrada je za to dijete i nisu mu potrebne dodatne pohvale, kaže Buczynski.
3. Poštujte dijete i kada pogriješi. Na taj način pogreške će brže ispraviti.
Poštovanje koje svi koji smo uključeni u djetetov odgoj izražavamo prema njemu osnova je odnosa koji će rezultirati stavom prema okolini u budućnosti.
Važna je sloboda djetetova izbora da se u trenutku koje samo odabere bavi nečim, iz toga proizlazi visoka učinkovitost procesa učenja, bez obzira na kojem nivou. I pogreška je dio učenja, dijete treba pokušati dovesti da samo otkloni zapreku i pravilno riješi zadatak, savjetuje Buczynski.
4. Ako dijete živi u prijateljskoj atmosferi i osjeća da je drugima potrebno, naučit će kako pronaći ljubav.
Ako dijete živi u prijateljskoj atmosferi u kojoj je stalno poticano, u kojoj se uvažava njegovo pravo na izbor, na njegove interese, neće biti frustrirano, osjećat će se ispunjeno i njegovo samopouzdanje bit će visoko.
'Djetetu treba pomoći, a ne odraditi nešto umjesto njega. To iziskuje puno više vremena, truda i strpljenja svakog roditelja, ali rezultati su trajniji i dijete je sretno jer je samo savladalo teškoću'
5. Ako se djetetu daje podrška, bit će samouvjereno.
Pomognite djetetu da svlada stvari rano u životu. To možete postići ako se pobrinete da je svijet kojim je dijete okruženo ispunjeno privrženošću, mirom i ljubavlju.
Poticati dijete, važno je kao i promatranje spontane znatiželje i istraživačkog ponašanja. Ljudske su sklonosti kao prirodne pretpostavke za odgoj svakog djeteta, zato Maria Montessori uvodi pojam razdoblja posebne osjetljivosti. To je za roditelja važan pokazatelj kako da svoje dijete konfrontira sa što više podražaja.
To su razdoblja u kojima je kod djeteta izražena sklonost samo za određene vrste podražaja na koje dijete spontano reagira (učenje neke vještine, npr. pisanje). Zato treba promatrati dijete i na vrijeme prepoznati i reagirati na to, jer ta su razdoblja vremenski ograničena. Samo tada dijete s lakoćom, bez umora i s veseljem savladava određene vještine, objašnjava Buczynski.
6. Budite uvijek spremni pomoći djetetu kada mu treba pomoć te stati postrance kada je dijete pronašlo sve što treba.
Kada vam dijete pristupi, uvijek poslušajte njegovo pitanje ili zamolbu te mu odgovorite.
Djetetu treba pomoći, a ne odraditi nešto umjesto njega, važna krilatica:'Pomozi mi da to učinim sam.' To u svakom slučaju iziskuje puno više vremena, truda i strpljenja svakog roditelja, ali rezultati su trajniji i dijete je sretno jer je samo savladalo teškoću, savjetuje Buczynski.
7. Pred djetetom se uvijek ponašajte lijepo. Pokažite mu kako da bude najbolja osoba koja može biti.
Najvažnije je biti dobar primjer svome djetetu, način na koji se ophodimo međusobno, prema svojoj okolini i prema djetetu samom osnova je njegova budućeg ponašanja.
Maria Montessori kaže da je odraslog čovjeka teško promijeniti, zato trebamo početi s djetetom, zaključuje Narcisa Buczynski, ravnateljica Osnovne Montessori škole Barunice Dedee Vranyczany.