Možda je to mnogima neshvatljivo, ali brži napredak u poslovnom svijetu dostižu oni koji znaju komunicirati. To nije urođena vještina, već se ona stječe, a treninzima i nadograđuje.
Svi koji su zaposleni, bilo u javnoj službi, maloj/srednjoj/velikoj privatnoj tvrtci ili rade kao freelanceri moraju znati kako je njihova tvrtka uspješna onoliko koliko su zaposlenici uspješni. To je činjenica na koju mnogi zaboravljaju i tako tonu u svom napretku. Ne želite li dopustiti da prođu godine bez vidljivog pomaka unaprijed, vrijeme je da 'podignete svoj glas' i izborite se za bolju profesionalnu poziciju. Iako govor, glas i razgovore smatramo posve prirodnom pojavom, ne smijemo zanemariti činjenicu da je uspješnu komunikaciju zapravo moguće naučiti. U razmijeni riječi stoji nešto više od toga.
1. Jačanje glasa
Ljudi jakog, dubljeg glasa češće ostavljaju dojam sigurnije i ozbiljnije osobe. Ne znači to da će oni s manje jakim glasom uvijek biti manje ozbiljno shvaćani, međutim činjenica je da oni s dubljim glasom lakše mogu ostvariti svoje poslovne ciljeve jer njihove poruke jasnije dolaze do onih koji ih trebaju čuti. Glas se također može izvježbati. Jedna od najjednostavnijih tehnika uključuje duboki udah trbuhom, kratko zadržavanje zraka te snažno ispuhivanje zraka kroz širom otvorena usta dok u istom trenutku izgovarate slovo A. Oni kojima je govor primarna aktivnost u poslu, poput učiteljica, ili teta u vrtiću, znaju koliko je jak glas važan u postizanju autoriteta. U ovoj vrsti zanimanja, zaposleni si ne mogu dopustiti da ostanu bez glasa pa o grlu i glasu izrazito brinu.
2. Slušanje
Ako smatrate da imate komunikacijskih poteškoća, slušanje je vještina koju želite najbolje savladati. Komunikacija započinje slušanjem i važno ju je postaviti na dobrim temeljima. Da bi aktivno slušanje bilo moguće važno je da se razgovor odvija 'oči u oči' jer takvo slušanje podrazumijeva potpunu koncentraciju na sugovornika te iščitavanje neverbalnih znakova. Slušatelj bi trebao ostati neutralan dok govornik prezentira svoju ideju i ne odavati svoje mišljenje rano u razgovoru. To podrazumijeva i strpljivost kojom ćete stvoriti pogodan teren za nastavak razgovora.
3. Govor tijela
Dok govorite, čak 55 posto slušateljeve pažnje usredotočuje se na vašu mimiku lica, način na koji dišete, stav u kojem sjedite ili stojite. Neverbalna komunikacija je, pokazuju istraživanja, mnogo bitnija u prenošenju poruke. Uspješna neverbalna komunikacija počiva na otvorenom stavu, bez prekriženih ruku i održavanju kontakta očima. Dobra vježba kojom možete istrenirati svoj govor tijela je promatranje drugih. Dok sjedite u čekaonici ili stojite na autobusnoj stanici promatrajte ljude i pokušajte iz njihovih pokreta zaključiti o čemu razgovaraju, odnosno u kojem se tonu odvija interakcija. Opažanjem takvih situacija postat ćete svjesniji koliko je neverbalna komunikacija bitan segment te osvijestiti da i ona uvelike utječe na sugovornikovu percepciju, a samim time ili otežava ili olakšava dolazak do željenog cilja.
4. Doza samouvjerenosti
Možda nam na prvu izgleda da je za postizanje poslovnog uspjeha važno imati mnogo samopouzdanja, međutim praksa pokazuje drugačije. Važno je imati samopouzdanje, ali još je važnije znati kako ga dozirati. Prevelika samouvjerenost može se protumačiti i kao bahatost, a to sigurno nije poželjna karakteristika. Svaki sugovornik očekuje da u komunikaciji 'gradite mostove', a ne 'rušite'. To bi značilo da je bitno procijeniti osobu s kojom razgovarate i svoju intonaciju, riječi i način govora prilagoditi onome što je sugovorniku prihvatljivije. Na taj način ćete lakše postići ono što vam je i u startu bila želja.
5. Kontrola emocija
U poslovnom odnosu nikada ne biste smjeli dozvoliti da emocije preuzmu ulogu nad komunikacijom. Strah, ljutnja, tuga i sreća najsnažnije su emocije čije pokazivanje u poslovnoj situaciji nije poželjno, iako je te emocije teško sakriti. S druge strane, važno je da vi znate iščitati kojom emocijom je vođena neka ideja koju vam sugovornik prezentira jer na taj način se vi možete uspješno nadovezati i zajednički doći do zaključka koji će zadovoljiti obje strane.
Važno je da govor i razgovor ne uzimate zdravo za gotovo jer komunikacija nosi predznak 'vještina' – a vještine se uče.