Učenje ne mora biti mučenje, kako se često predstavlja. U ljudskoj je naravi želja za učenjem i otkrivanjem novih stvari, od učenja hodanja do prepoznavanja predmeta oko sebe u ranom djetinjstvu.

No čini se da se tijekom formalnog obrazovanja sve mijenja. Često možemo čuti kako je učenicima vrlo teško učiti ili se usredotočiti na određeno gradivo koje im nije zanimljivo. Ipak, to ne mora nužno biti tako, no i u tome roditelj mora odigrati svoju ulogu.

To dobro zna i Ana Kralj, mag.phil., logoterapeutkinja i vlasnica obrta za edukaciju Logos učiteljica, koja nam donosi pet savjeta uz koje će učenje s vašim školarcima opet postati zanimljivo i time donijeti i bolje rezultate.

1. ORGANIZIRAJTE MJESTO ZA UČENJE
Svi volimo boraviti u ugodnom prostoru. Zato je važno da mjesto za učenje bude mjesto na kojem rado boravimo. Neka to mjesto bude uredno i čisto. Osigurajte na radnom stolu mnoštvo šarenih bojica i flomastera, samoljepljivih papirića i olovaka. Neka sve što je potrebno za učenje jednom školarcu bude nadohvat ruke.

Na stolac stavite udoban jastučić, a iznad stola ploču na koju možete lijepiti ili pribadačama pričvrstiti rasporede, crteže, slike… No imajte na umu da ne smijete pretjerati sa stvarima.

2. ORGANIZIRAJTE VRIJEME
Iznimno je važno pravilno organizirati vrijeme koje imate na raspolaganju. U tome će vam pomoći razni rasporedi poput mjesečnih, dnevnih i tjednih.

Odvojite vrijeme jednom tjedno, najbolje nedjeljom, za izradu dnevnih rasporeda za svaki dan u tjednu. U njih uvrstite vrijeme za školu, slobodne aktivnosti, učenje, no nikako nemojte zaboraviti i vrijeme za odmor i igru. Prilikom izrade rasporeda iznimno je važno stvoriti okružje koje njeguje autonomiju djeteta.

Ako dijete osjeti da su mu obveze nametnute, ono neće biti motivirano izvršavati ih. Zato potaknite dijete da samostalno izradi raspored i organizira vrijeme. Tada će i motivacija za izvršavanje obveza biti veća. U izradu rasporeda uključite kreativnost, neka raspored bude šaren, a svaki dan dobije drugu boju. Pokraj obveza dijete može i nešto nacrtati te raspored objesiti na zid poput malog likovnog djela.

3. KORISTITE MNEMOTEHNIKE
Mnemotehnike su tehnike pamćenja i služe kao izvrsni alati za pohranjivanje informacija u dugoročno pamćenje. Usto, mnemotehnike unose igru u učenje, pa ono postaje zabavno.

Korištenje rime i ritma jedan je primjer korištenja mnemotehnike. Ako imate dijete koje voli pisati, repati ili svirati, potaknite ga da školsko gradivo uglazbi i otpjeva ili da ga napiše u obliku pjesmice koja se rimuje. Na taj način učenje će biti kreativno i zabavno, a ujedno će gradivo biti kvalitetno naučeno. Djeci je posebno zabavno koristiti bizarno predočavanje, koje je također vrsta mnemotehnike.

Ako dijete osjeti da su mu obveze nametnute, ono neće biti motivirano izvršavati ih. Zato potaknite dijete da samostalno izradi raspored i organizira vrijeme.

Temelji se na povezivanju nečega što već otprije znate s nečim novim. Bizarno predočavanje možete koristiti i vi u svakodnevnom životu. Tako, primjerice, ako ste parkirali svoje vozilo u garaži na parkirnom mjestu 3B to vrlo lako možete upamtiti tako da na vozilu zamislite 3 bubamare.

Ako pustite mašti na volju i zamislite ih odjevene u crvene haljine na točkice, vjerujem da ćete se i dobro nasmijati. Isti taj princip možete prenijeti na pamćenje podataka iz školskog gradiva. Pustite mašti na volju i dopustite zabavi i smijehu da vladaju učenjem.

4. IZRAĐUJTE MENTALNE MAPE
Mentalne mape izvrstan su alat za kreativno učenje. Izrađivanje mentalnih mapa je jednostavno. Potreban nam je prazan list papira, puno šarenih boja, neograničena mašta i kreativnost. Važno je zapamtiti da u mentalnim mapama ne postoje pogreške, no ipak, postoje pravila koja biste trebali slijediti za izradu:

a) Na sredini papira napišemo glavni naslov. Zašto u sredini? Zato što tako omogućujemo mozgu da se neograničeno kreće u svim smjerovima. Važno je uz glavni naslov skicirati sliku koja vas podsjeća na temu koju obrađujemo. Zašto? Zato što slika govori tisuću riječi.

b) Idući je korak razgranati središnji naslov u nekoliko glavnih grana. Pazite da se te grane granaju vijugavo te nikako ne zaboravite koristiti razne boje. Te glavne grane predstavljaju nam glavne podnaslove.

c) Svaka od glavnih grana može se granati na bezbroj manjih grana. Iskoristite beskonačni potencijal mentalne mape te sve važne podatke ispišite na manje grane.

5. POVEZUJTE ŠKOLSKO GRADIVO SA SVAKODNEVNIM ŽIVOTOM
Često djeci školsko gradivo nije zanimljivo jer ga ne mogu povezati sa svakodnevnim životom. Zato pokušajte prilikom učenja povezivati svakodnevni život s činjenicama iz gradiva. To možete učiniti tako da to gradivo konkretizirate. Ako djetetu objasnite kako teorija iz fizike djeluje u stvarnom životu, gradivo će mu postati zanimljivije.

Ako ne znate na koji način konkretno gradivo povezati sa stvarnim životom i učiniti ga zanimljivijim, predlažem da sam proces učenja učinite zanimljivim. To možete postići učeći kroz igru. Možete napraviti natjecanje ili kviz, te na taj način učenje učiniti izazovom. Također u učenju možete koristiti mnemotehnike i mentalne mape, koje sam već spomenula, a koje će u učenje unijeti element igre i potaknuti kreativnost.

Još više savjeta o tome kako učiti i otkriti pun potencijal djeteta možete naći na stranicama Logos učiteljica.