Na svijetu ne postoji slika koja je češće spominjana i kopirana nego Mona Lisa Leonarda da Vincija. No prije nekoliko godina pojavilo se zadivljujuće otkriće – čini se da postoji i „blizanka“ Mona Lise, odnosno još jedna slika koja je nastala u isto vrijeme i u istom ateljeu.
Na slici je portretirana Lisa Gherardini čiji je bogati suprug Francesco Del Giocondo naručio njen portret, a manje poznato ime originalne slike je je La Gioconda.
I kako se u tu priču uklapa slika Mona Lise iz Muzeja Prado?
Prva referenca o Mona Lisi iz Prada data je u inventaru iz 1666. godine u Galleria del Mediodia na Alcazaru u Madridu pod imenom Žena rukom Leonarda da Vincija. Međutim, još uvijek je nepoznato kada je i kako točno portret ušao u španjolsku kraljevsku kolekciju, odakle je i krenuo na svoj put u Muzej Prado.
I ta je slika bila u Muzeju Prado od njegova otvorenja 1819. godine, no tek se 2010. krenulo u njezinu dvogodišnju restauraciju. I upravo se tada došlo do zapanjujućeg otkrića te je od bezvrijedne kopije postala slika neprocjenjive vrijednosti.
Naime, sve do tada smatralo se da je riječ o još jednoj kopiji, nalik brojnima iz 16. i 17.stoljeća, samo što su boje Mona Lisine odjeće bile nešto življe nego na originalu. Pozadinu iza same Mona Lise prekrivala je crna boja, no restauracijom je iza nje otkriven pejzaž, baš kao i na originalu. Crna boja naknadno je dodana u 17. stoljeću.
Tijekom restauracije otkriveno je i da je slika naslikana na drvu oraha, i to malih dimenzija, baš kao i originalna da Vincijeva Mona Lisa, te Dama s hermelinom i Sveti Ivan Krstitelj, također nastali u njegovu ateljeu. Prije tog otkrića mislilo se da je slikana na drvu hrasta i pripisivana anonimnom flamanskom slikaru.
Infracrvenim zrakama otkrilo se da su promjene rađene na Mona Lisi iz Prada i Mona Lisi iz Louvrea jednake.
No nedvojbene sličnosti navodile su na zaključak da su te dvije slike nekako povezane. Pored fizičke restauracije, na slici su rađeni infracrveni snimci kako bi se utvrdila povijest promjena načinjenih tijekom napretka slikanja. Ova skeniranja omogućuju istraživačima i restauratorima da prouče ono što je umjetnik skicirao pripremajući se za početak slikarskog postupka.
Jedna od najvrjednijih kopija ikada
Šokantno je bilo da su izmjene crteža izvršene na Mona Lisi iz Prada potpuno iste kao i promjene crteža izvršene na originalnoj Mona Lisi iz Louvrea. To sugerira da osoba koja je napravila ovu kopiju nije bila samo slučajni umjetnik, već je bila u istom studiju kao i Leonardo da Vinci dok je stvarao original.
Jedna od najuvjerljivijih i najvjerojatnijih teorija jest da je jedan od Da Vincijevih šegrta kopirao sliku uz majstora, marljivo radeći kako bi primijenio tehnike koje bi rezultirale stvaranjem slične slike.
Tako se čini da su obje slike nastale u istom studiju, i to u isto vrijeme. Iako ne postoje čvrsti dokazi da je ista boja korištena za obje i postoji otvoreno pitanje zašto su okviri različiti, čini se da su šanse da je ova slika izrađena u istom ateljeu prilično velike.
Ta činjenica dramatično mijenja vrijednost Pradove Mona Lise koja se izvorno smatrala bezvrijednom. Ako je šegrt zaista stvorio ovo djelo pod budnim okom Da Vincija, kao što stručnjaci misle, to znači da je ova kopija slike zapravo najvrjednija kopija ikad napravljena u likovnoj umjetnosti.
Tijekom prošle godine Muzej Prado pridružio se brojnim muzejima i kulturnim ustanovama diljem svijeta koje su dale digitalni pristup svojim izlošcima pa tako još uvijek možete na njihovim mrežnim stranicama vidjeti detalje slike Mona Lisa.