Iako definicija termina darovitosti još nije jednoznačna, velik dio teoretičara pod tim pojmom podrazumijeva djecu koja svojom inteligencijom premašuju vršnjake.
Ukratko, njihove posebne sposobnosti su brzo mentalno sazrijevanje, snažna unutarnja motivacija, čitanje tekstova namijenjenih starijoj djeci ili odraslima, strastvena zainteresiranost za pojedine teme te izrazita upornost da na pitanje koje ih zanima pronađu odgovor što je prije moguće.
Za njih je karakterističan originalan način razmišljanja. Vrlo često impresioniraju količinom svojih dostignuća, a općeprihvaćene vrijednosti ruše čak i u dobi dok su djeca.
Priča o Davidu
'Davidova prijevremena razvijenost najprije se počela primjećivati na jezičnom području. S osam mjeseci pokazivao je odlično razumijevanje jezika, a to je otprilike godinu dana prije uobičajenog roka.
Mogao je razumjeti jednostavna pitanja, poput 'Gdje je tata?' (odgovorio bi upiranjem prsta), neizravna pitanja poput 'Možeš li otići po to?' te izravne naredbe poput 'Dođi ovamo' ili 'Nagni se'.
S osam je mjeseci također izgovorio svoju prvu riječ (većini djece to se dogodi s 12 mjeseci), i gotovo odmah nakon što je progovorio počeo je slagati rečenice od dvije riječi (podvig koji se obično postiže s otprilike osamnaest mjeseci).
Do petnaestog mjeseca, kad djeca obično tek progovaraju, njegov je govorni rječnik sadržavao oko dvije stotine riječi.
Od osamnaestog mjeseca Davidov se jezik razvijao tako naglo da je njegova majka morala prestati zapisivati rečenice koje je izgovarao. Ipak je zabilježila ono što je izgovorio u tjednu u kojem je navršio dvije godine, kad je precizno izjavio:
'Vidio sam kako pravi rovokopač iskapa pravu zemlju i baca je u kamion za otpad, i zamislio sam rovokopača, i sjeo sam u njega i povukao ručke'.
To je dob u kojoj je tipično dijete tek svladalo 'Bok, tata', ili 'Ne ići'. Mnogi roditelji djece kao što je David kažu da njihova djeca s jedne riječi gotovo smjesta prijeđu na cjelovite rečenice.'
Navedena priča o Davidu početak je opisa globalno darovitog djeteta prema profesorici Ellen Winner s Odsjeka za psihologiju u Bostonu.
Jasna Cvteković Lay iz Centra za poticanje darovitosti djeteta 'Bistrići' kaže kako se daroviti prepoznaju prema karakterističnim znakovima u ponašanju već u predškolskoj dobi.
No, ukoliko se potencijalna darovitost pravilno ne potiče, može se dogoditi da ode u neke oblike asocijalnog i devijantnog ponašanja. Situaciju otežava činjenica da na nacionalnoj razini ne postoje nikakve strategije rada s darovitom djecom.
Dr. Jadranka Lađarević napominje kako mlađi pedagozi uglavnom ispravno detektiraju probleme nadarene djece, no kod starijeg kadra prevladavaju i stariji odgojni obrasci, pa katkad izostaje razumijevanje za njihove potrebe.
Ukoliko želite provjeriti je li vaše dijete darovito, obratite se udruzi Bistrići, a o tome kako razumjeti i odgajati darovito dijete pročitajte ovdje.