Mobitel ne može zamijeniti stvarna, životna iskustva, ne može zamijeniti toplu roditeljsku riječ niti stvoriti uspomene koje će djeca pamtiti čitav život.

 

Zašto je "lakše" dopustiti djeci vrijeme pred ekranima?

No roditeljski posao, iako najljepši, iznimno je iscrpljujući. Zahtijeva mnogo prilagodbe, funkcioniranje i kada smo neispavani, mrzovoljni, nezadovoljni. Roditeljstvo ne pita kakav nam je dan.

Dakako da je u tim trenutcima lakše pokleknuti i dati djeci u ruke mobitel ili tablet.

No zašto to radimo, osim što je "zgodnije"?

Istraživanje koje su proveli Chen, Wen i Snow u Kini na 4907 roditelja pokazalo je da su roditelji koji su se osjećali neučinkovitima, tjeskobno ili su sumnjali u vlastitu roditeljsku sposobnost dopuštali svojoj djeci da provode više vremena uz ekrane uređaja, kao što su TV, tablet, mobitel ili računalo.

Tehnološka industrija učinila je to još većim izazovom za obitelji. Roditelji i drugi koji rade na tome da naše zaslone naprave tako zadivljujućima to dobro znaju. To je razlog zašto Bill Gates nije svojoj djeci dao mobitele sve dok nisu navršila 14 godina, a Steve Jobs, prema The New York Timesu, nije dopustio svojoj djeci da koriste iPad kada je prvi put pušten u prodaju.

Ipak, s obzirom na to da se tehnologija koristi i u nastavi te svakako ima i odgojno-obrazovnu funkciju, danas je nemoguće dijete u potpunosti odvojiti od toga. No ono što kao roditelji možete napraviti jest ograničiti vrijeme provedeno pred ekranom, a ostatak vremena uistinu živjeti i uključiti se maksimalno u djetetov život.

Evo kako.

1. Razgovarajte s djecom. Zaista razgovarajte

Kako će se dijete otvoriti?

Djeca su često prilično umorna na kraju školskog dana. Ako nisu spremna odmah razgovarati, pokušajte čekati sa svojim pitanjima dok se ne budu imala vremena opustiti se i nešto prigristi. Nakon što "napune baterije", možda će biti spremna za razgovor o svom školskom danu.

Postoje pitanja otvorenog i zatvorenog tipa. Pitanja otvorenog tipa potiču daljnji tijek razgovora jer zahtijevaju duži odgovor, a pitanja zatvorenog tipa upravo su suprotna.

Pitanje "Kako ti je prošao dan?" smatra se pitanjem zatvorenog tipa jer se na njega može odgovoriti jednom riječju. Dakako, neka će se djeca sama otvoriti i dalje prepričavati svoj dan, no praksa pokazuje da će se većina ipak zadržati samo na tome da je bilo dobro.

Pokažite djetetu da obiteljska zabava ne smije ovisi o tome što je na televiziji.

Kada vam dijete priča o svom danu, odložite uređaje, pokušajte održavati kontakt očima i pružiti iskrenu pažnju.

Ako vaše dijete spomene da se na neki način muči u školi s vršnjakom ili učiteljem ili u razumijevanju zadaće, izbjegavajte pokušavati to popraviti u njegovo ime.

Umjesto toga iskoristite to kao priliku za rješavanje problema potičući svoje dijete da smisli nekoliko mogućih rješenja za svoj problem. Zatim pomozite odabrati ono što se čini kao najbolje rješenje, a onda procijenite s njim je li rješenje bilo učinkovito ili ne.

2. Osmislite zabavne načine provođenja zajedničkog vremena podalje od ekrana

Mala djeca trebaju iskusiti stvarni život, komunicirati sa stvarnim ljudima i istraživati prirodni svijet oko sebe. Tako stvaraju zdrave privrženosti, uče jezik i razvijaju raspon pažnje.

Zbog toga Svjetska zdravstvena organizacija ne preporučuje nikakvo vrijeme pred ekranom za djecu mlađu od dvije godine i ne preporučuje više od sat vremena dnevno za djecu od dvije do četiri godine.

Upravo zato treba posegnuti za zabavnim aktivnostima u prirodi, posjećujte muzeje, osmislite izlet u obližnje mjesto, provedite dan s rodbinom.

Birajte aktivnosti koje će poticati dječju maštu i razvijati im kognitivne, ali i socijalne i emocionalne vještine.

3. Budite djetetu uzor

Sve navedeno past će u vodu ako dijete vidi da vi vlastite probleme gurate pod tepih i stalno provodite vrijeme pred različitim ekranima. Neka dijete vidi da možete započeti ili završiti dan bez gledanja u mobitel. Neka vidi da obiteljska zabava ne ovisi o tome što je trenutačno na televiziji.

„Mama, makni mobitel“ ili kako me dijete podsjetilo što je bitno

Odvajanjem vremena u ranoj fazi djetetova života i sa što manje provođenja vremena pred ekranima djecu možemo učiniti inteligentnijom, zdravijom i sretnijom, a onda kada budu spremna, možemo im pokazati kako koristiti tehnologiju na najproduktivniji, kreativniji i najzabavniji način