Bilo da je riječ o razgovoru s partnerom, kolegom, prijateljem ili članom obitelji, vrlo lako mogu nastati nesporazumi u komunikaciji.
No postoje načini na koje možemo poboljšati svoju svakodnevnu komunikaciju s drugima.
Pritom treba imati na umu četiri komponente komunikacije: sadržaj (poruku koju pokušavate prenijeti), jezik (riječi i izraze koje odabirete za prenošenje te poruke), isporuku (verbalnu i neverbalnu komunikaciju) i vrijeme (kada kome prenosite koju poruku).
Razmislite o tome predstavlja li vam neka od te četiri komponente problem. Je li vam teško u komunikaciji pronaći prave riječi ii možda birate loše vrijeme za prenošenje poruke? Jednom kada primijetite gdje zapinje, lakše ćete poraditi na poboljšanju svoje komunikacije s drugima.
Iznenadili biste se koliko se često naša percepcija naše isporuke razlikuje od percepcije onih koji je primaju. To ne znači da uvijek griješimo i da je druga osoba uvijek u pravu. Međutim, upravo u tom neskladu mogu početi problemi, osobito ako je osoba s kojom razgovarate netko s kim ste bliski ili imate redovite interakcije.
Četiri spomenute komponente pokazat ćemo na konkretnom primjeru.
1. Sadržaj
Ako vam se događa da partner ili najbolja prijateljica često prihvaćaju pozive na druženja s drugima u vaše ime jer smatraju da se podrazumijeva da ćete ići zajedno, a vi to ne želite, morate to jasno izreći naglas. Iako je to naizgled jednostavna tema, dotiče se mnogih osjetljivih aspekata odnosa kao što su partnerstvo, dominacija, suradnja, neovisnost, moć, osobni izbor itd.
2. Jezik
Koliko puta u komunikaciji s drugima koristite zamjenicu "ti", a koliko puta zamjenicu "ja"? Kažete li često što vam ide na živce kod druge osobe ili govorite kako se vi osjećate kada druga osoba čini nešto što vama ne odgovara? Trebalo bi činiti upravo ovo prvo – koristiti tzv. ja poruke u kojima ćete izreći zašto vam konkretna situacija ne odgovara.
Dakle, umjesto Mrzim što uvijek prihvaćaš pozive u moje ime recite ovo: Znam da za taj dan nisam imala ništa isplanirano, ali bih voljela da se posavjetuješ sa mnom prije nego što daš odgovor jer nisam sigurna želim li ići na taj događaj.
Jednaki princip vrijedi i za razgovore s kolegama, prijateljima i ostalima.
3. Verbalna i neverbalna komunikacija
Verbalna i neverbalna komunikacija vrlo su važne u prenošenju poruke, sve od tona i glasnoće kojom govorimo do gestikulacija koje pritom koristimo.
Ton kojim govorimo pritom ima najvažniju ulogu. Poruka će biti shvaćena potpuno različito ako se isporuči smirenim, toplim tonom nego što će biti ako bude izrečena glasno i agresivno. No to je teško postići kada smo ljuti i osjećamo kako u nama vrije bijes.
Morat ćete utrošiti vrijeme na smanjivanje vlastite uznemirenosti oko nekog problema, a jedan od načina da to učinite je da odvojite vrijeme da se smirite nakon što vas je nešto iznerviralo. Nemojte koristiti sarkazam i kontrolirajte bilo kakvu pasivno-agresivnu isporuku koliko god bila primamljiva jer su oni jamstvo da ćete izgubiti slušatelja.
4. Vrijeme
Ne kaže se uzalud da je važno znati odabrati pravi trenutak, a to vrijedi i u raspravama s partnerom ili bilo kojom drugom osobom. Ako je upravo došlo do eskalacije problema, dajte si vremena da se smirite.
To će vam omogućiti da obradite primljene informacije iz frontalnih režnjeva, središta kontrole impulsa i prosuđivanja, a ne vaše reaktivne amigdale, koja se aktivira kada smo pod stresom i preplavljeni emocijama.
S druge strane, birajte trenutak u kojem oboje imate vremena. Započinjati svađu ili raspravu tik prije nego što jedna osoba odlazi na posao ili je pred njim važan događaj u danu može učiniti mnogo više štete nego koristi.