Dok su nam grčke i rimske mitološke priče vrlo dobro poznate, ponekad se čini kako nam ljepota i čar slavenske mitologije prolazi ispred očiju ne prepoznajući njezinu veličinu, crpimo njezinu inspiraciju i u njoj prepoznajemo tragove onoga što naša kultura danas jest.
Da na posve nov način upoznamo lice i naličje slavenske mitologije u suvremenu kontekstu ovih se dana pobrinulo Kazalište Mala scena, gdje već duže od tri desetljeća slušamo, gledamo i učimo iz dramskih priča kakve zasigurno nismo očekivali.
Iz ruku maestralnog Ivice Šimića ovaj put stiže nam Rusalka – vodena vila koja živi u jezeru ili rijeci. Kako kaže sama legenda, Rusalka se zaljubljuje u princa i žrtvuje svoj glas kako bi dobila noge i, radi ljubavi, postala čovjekom.
Podsjeća li vas ova priča na nešto? Da, na Malu sirenu! Upravo je Rusalka izvorišna točka bajke koja je osvojila svijet i pretvorila se u crtić na kojemu su odrasle generacije.
A sada je vrijeme da, poput Rusalke, zaronimo u dubine i zaboravimo prije toga sve ono što smo mislili da znamo o njoj. U produkciji Male scene, Rusalka, pored svima nam znane priče o ljubavi i žrtvi, pred nas postavlja dublja pitanja.
Ona postaje mladom i ambicioznom opernom pjevačicom, ali raskršća na kojima se nalazi nisu nimalo lagana.
Dokle smo spremni otići da bismo slijedili svoj san?
I vrijedi li uopće takav san mukotrpne potrage? Jesu li ti snovi samo puke fantazmagorije? Kolika je cijena našeg sna i isplati li je se plaćati?
Što ako je žrtva zapravo potpuno uzaludna? Upravo u tim pitanjima moderne Rusalke prepoznat će se brojni mladi, a dodirnut će se i uvijek aktualne teme međugeneracijskog jaza, sukoba starijih i mlađih svjetova.
Trebamo li doista sve savjete koje dobijemo? Čemu i komu oni služe? Postoji li uistinu samo jedan put? I ima li konačna odgovora na pitanje – tko je doista u pravu?
Rusalka je zapravo nastavak istraživanja interdisciplinarnog rada u kazalištu za mlade, objašnjava Buga Marija Šimić, umjetnička direktorica Male scene.
Buga tumači i naslovnu ulogu u predstavi, a fuziju opernog pjevanja i dramske riječi u Maloj sceni počela je implementirati još 2019. godine s međunarodnom uspješnicom Leptirove pjesme, a s Rusalkom taj spoj podiže na novu razinu.
Novi sadržaji traže nove forme. Zahtjev je umjetnosti uvijek iznova pronalaziti nove, originalne izričaje koji će biti izraz senzibiliteta vremena u kojem se umjetnost stvara.
Umjetnost, kao voda, propitkuje i traži najkraće putove kojima će doći do svoje publike, ne da bi je uspavala nego da bi je uznemirila, upitala, probudila, potaknula, poučila i podigla. Upravo to je cilj. Da Rusalka protrese naše snove ovom kombinacijom moderniteta i tradicije, dodaju Buga i redatelj Ivica Šimić.
Posvena nova, suvremena Rusalka
Koristeći se dijelovima iz opere Rusalka Antonína Dvořáka, isprepletenim s dramskim izrazom, plete se jedna posve nova, suvremena, široka priča, a predstava označava i povratak u Malu scenu veličanstvene Mirele Brekalo u ulozi Ježibabe.
Da bi atmosfera oslikala i obogatila već bogatu temu, predstava će se održavati ne samo u Maloj sceni, već u budućnosti i u prostoru Muzeja grada Zagreba, a za gledatelje će značiti dvostruko uživanje u kazališnoj i muzejskoj umjetnosti.
U predstavi sudjeluje i Ana Dadić za klavirom, vizual potpisuje Duška Radečić Petrić, fotografije i oblikovanje svjetla Domagoj Klasić, a predstava je ostvarena uz potporu Ministarstva kulture i medija.
Premijera predstave održat će se 12. studenog 2022. u 18 sati, u kazalištu Mala scena, a ulaznice i detaljnije informacije moguće je pronaći na linku. Predstava je namijenjena mladima od 14 godina naviše.