Džeparac nije samo novac koji dijete dobiva kako bi kupilo omiljene grickalice ili sitnice.
On može biti moćan alat za učenje o odgovornosti, upravljanju financijama i donošenju odluka. No odmah se nameće pitanje: treba li uopće džeparac? Ako da – koliko, kada i pod kojim uvjetima?
Zašto uopće razmišljati o džeparcu?
Praksa pokazuje da roditelji imaju različite stavove o džeparcu. Neki smatraju da je bolje da djeca sve financijske potrebe komuniciraju s roditeljima, dok drugi vjeruju da je davanje džeparca koristan način za učenje samostalnog raspolaganja novcem.
Prema istraživanju američkog Consumer Financial Protection Bureau, djeca koja od malih nogu dobivaju određenu svotu novca koju smiju slobodno trošiti, te pritom dobivaju podršku u učenju financijskih pojmova, u odrasloj dobi imaju razvijenije vještine upravljanja novcem.
Ona češće štede, manje impulzivno troše i lakše razumiju vrijednost novca.
Visina džeparca, osim o primanjima, ponajviše ovisi o dobi djeteta.
Nova nastavna godina je savršen trenutak za uvođenje džeparca
Početak nove nastavne godine prirodan je trenutak za razgovor o džeparcu jer se mijenja dnevna rutina djeteta, pojavljuju se nove potrebe kao što su užine, druženja nakon izvannastavnih aktivnosti i slično, a usto je rujan kao svojevrsni „Nova godina“ pa se često postavljaju i novi ciljevi.
Upravo sada dijete može početi povezivati novac s odgovornostima, planiranjem i osobnim izborima. Ako se džeparac uvede početkom nastavne godine, lakše ga je povezati s organizacijom vremena, dogovorima i postavljanjem granica.
Bezuvjetan ili vezan uz zaduženja?
Treba li džeparac biti vezan uz zaduženja ili ne? U toj tematici mišljenja stručnjaka razlikuju se.
Neki psiholozi, poput dr. Rossa W. Greenea ističu da džeparac ne bi trebao biti sredstvo nagrađivanja ili kažnjavanja jer to može narušiti djetetov osjećaj sigurnosti i vrijednosti.
On preporučuje da džeparac bude alat za učenje, a ne za kontrolu ponašanja. S druge strane, financijski edukatori poput Davea Ramseyja predlažu da djeca “zarade” svoj džeparac jednostavnim kućanskim zadatcima kako bi razvila radne navike i razumjela vezu između rada i novca.
Kako uskladiti ova dva pristupa? Mnogi roditelji biraju kombinirano rješenje: osnovni iznos daju redovito, dok dodatni novac djeca mogu zaraditi obavljanjem poslova koji nadilaze njihove uobičajene obiteljske obaveze (npr. pranje automobila, zalijevanje cvijeća…)
Koliko džeparca je dovoljno?
Ne postoji jedinstven odgovor na ovo pitanje. Iznos ovisi o dobi djeteta, financijskim mogućnostima obitelji i svrsi džeparca.
Primjerice, istraživanje RoosterMoneyja iz 2023. u Velikoj Britaniji pokazalo je da bi bila idealna ova računica
6–10 godina: 3–5 £ tjedno
11–13 godina: 7–10 £ tjedno
14–16 godina: 10–15 £ tjedno
U Hrvatskoj iznosi variraju (no uzmimo u obzir da trenutno 1 funta iznosi 1,6 eura), ali princip ostaje isti – džeparac treba biti dovoljno malen da dijete mora birati na što će ga potrošiti, ali i dovoljno velik da mu omogućuje donošenje barem nekih samostalnih odluka.
Također, postavlja se pitanja je li bolje džeparac davati na tjednoj ili mjesečnoj bazi.
Kod mlađe djece praktičniji je tjedni džeparac jer je vremenski okvir kraći i lakše im je planirati. Tinejdžerima je korisnije davati mjesečni džeparac, jer im to pomaže razviti vještine dugoročnog raspoređivanja novca.
Uključivanje djeteta u proces
Najbolji način da džeparac funkcionira jest da dijete sudjeluje u kreiranju pravila. Razgovarajte o tome čemu taj džeparac služi, kada ga točno dobivaju, koja su osnovna pravila (npr. zabrana kupovine opasnih ili zabranjenih stvari) i slično.
Važno je da to bude otvoreni dijalog, a ne samo strogo nabrajanje pravila.
Džeparac nije samo trošenje – on je prilika za učenje.
Možete dijete poticati na štednju tako da dio iznosa ide u kasicu ili na dječji račun, ali mu i dati do znanja da u slučaju da sve odmah potroši, mora čekati sljedeći džeparac.
Kako dijete raste, džeparac može biti vezan i uz veće financijske obaveze, primjerice plaćanje mobilnog bona ili mjesečne karte za autobus. Tako uči planirati i upravljati većim troškovima.
Uvođenjem džeparca početkom nastavne godine roditelji mogu djetetu pomoći da razvije osjećaj odgovornosti, nauči planirati i osjeti slobodu donošenja odluka, i to uz sigurnost da će roditelj biti tu kao vodič.
Nije presudno koliki će iznos dobivati, nego koliko ćete zajedničkih iskustava izvući iz toga i koje će lekcije djetetu služiti cijeli život.