Mobiteli, računala, tableti, televizori – bez tih ekrana koji se nalaze svuda oko nas danas je teško zamisliti život. O njihovoj štetnosti i zračenju često se govori, no ono o čemu se premalo govori jest plava svjetlost koju isijavaju.

 

Galerija

Riječ je o svjetlu visoke frekvencije koje se nalazi u plavom svjetlosnom pojasu, vrlo blizu svima nam poznatim ultraljubičastim zrakama. One imaju kraću valnu duljinu, stoga možemo reći da je to svjetlost s jednom od najvećih energija. Izvori su plave svjetlosti ili prirodni, kao što je to sunce, ili umjetni, odnosno ekrani, a pretjerana izloženost plavom svjetlu može ozbiljno naštetiti našim očima.

Iako o vidu mnogi ljudi ne vode brigu, on je svakodnevno ugrožen i zato se trebamo zaštititi. Baš kao što štitimo kožu od sunca, i naše oči trebaju zaštitu. Stručnjaci savjetuju nošenje naočalnih leća sa zaštitnim slojem koji čuva oči od utjecaja digitalnih uređaja.

Riječ je o naočalama koje su specijalno dizajnirane kako bi oku omogućile lakšu prilagodbu gledanja na različite udaljenosti, kao što je primjerice brzo prebacivanje fokusa s ekrana na tipkovnicu, zbog čega dolazi do gubitka fokusa. Jedne takve naočale mogu se nabaviti u Bilic Vision Optici, koji do 31. prosinca nude besplatni pregled vida uz akciju od 20 posto popusta na naočalne leće sa zaštitom od negativnog učinka ekrana. Te se naočalne leće posebno preporučuju onima koji su zbog prirode posla vezani za računalo, laptop ili mobitel.

Fotoreceptori razlikuju svjetlo i mrak i reguliraju veličinu zjenice
Fotoreceptori razlikuju svjetlo i mrak i reguliraju veličinu zjenice Foto: Bilic Vision

Prvi simptomi koji nam pokazuju da smo previše izloženi plavoj svjetlosti jesu krvave, umorne ili suhe oči. Osim toga, česte glavobolje i teško fokusiranje također mogu sugerirati da je vrijeme uzeti pauzu od ekrana. Fotoreceptori u našim očima razlikuju svjetlo i mrak, odnosno dan i noć, te reguliraju veličinu zjenice i proizvodnju melatonina – supstance koja pomaže organizmu da spava. Prilikom izloženosti plavoj svjetlosti mozak prestaje proizvoditi melatonin, što dovodi do dodatnih nuspojava kao što su nesanica, loše raspoloženje i nedostatak optimizma.

Kako se često zna dogoditi da smo pred ekranom i tijekom noći, naš organizam mijenja svoj prirodni bioritam. Plava, blistajuća svjetlost ubija ranije spomenute fotoreceptore, a jednom uništene, te se stanice ne mogu regenerirati, što znači da naš vid sve više propada.

Osim naočala koje bi svatko trebao imati, pomoći si možemo i uz jedan jednostavni trik. Za odmorne oči ispred ekrana, pravilo 20-20-20 jedno je pravilo kojeg bi se svi trebali pridržavati. Ono znači da bismo svakih 20 minuta trebali uzeti odmor od ekrana u trajanju od 20 sekundi i gledati u točku udaljenu 20 stopa, odnosno 6 do 7 metara od nas. Usvojimo li taj jednostavni trik, naše će nam oči biti itekako zahvalne.