Jedna mala bilježnica, olovka i razmišljanje o tome na čemu smo zahvalni u današnjem danu mogu snažno utjecati na naše mentalno zdravlje i kvalitetu našeg života.

Zahvalnošću se smatra iskaz priznanja za učinjeno dobro. Najčešće zahvaljujemo drugim osobama na uslugama ili podršci, i to se smatra sasvim uobičajenom gestom.

No kada ste posljednji put zahvalili nekoj „višoj sili“ ili samoj sebi na lijepim stvarima koje su vam se dogodile, na naučenim lekcijama i sitnicama koje su nam uljepšale dan? Sve se to može vrlo lako unijeti u svoju svakodnevicu, i to u svega nekoliko minuta.

KAKO TO PROVESTI U PRAKSI?

Da biste pisali svoj dnevnik zahvalnosti, sve što vam je potrebno jesu bilježnica i olovka. Također možete to pisati i na nekom od elektroničkih uređaja, no preporučuje se pisanje rukom.

Naime, istraživanje objavljeno u časopisu Traumatic Stress otkrilo je da pisanje rukom, za razliku od tipkanja, napose u stresnom razdoblju života, dovodi do viših razina samootkrivanja te ujedno donosi veće terapijske koristi. Osim toga, to može biti vrijeme kada se na kraju dana napokon odmičemo od mobitela i računala te činimo nešto što je uistinu dobro za nas.

Možete započeti tako što ćete svake večeri zapisati pet stvari na kojima ste zahvalni tog dana. Možda je to posljednji komad kolača koji ste uspjeli ugrabiti u pekari, pronađena važeća karta za tramvaj, djetetova prva izgovorena riječ, prvo online predavanje tečaja koji ste dugo željeli upisati...

Kako dani odmiču, pokušajte biti što kreativniji i konkretniji kako ne biste uvijek vrtjeli u krug iste stvari. Možete dodavati i crteže, raditi mentalne mape ili bilo što drugo što vam najviše ide od ruke.

KOJE SU PREDNOSTI?

1. Mijenja perspektivu prema vlastitim uspjesima

Toni Robinson rekao je da je uspjeh bez zahvalnosti najveći neuspjeh od svih. I uistinu biva tako da sve dobro što nam se događa često uzimamo zdravo za gotovo te ne stajemo ni na trenutak da bismo bili zahvalni na tome, no dok nam se dogodi nešto loše, nerijetko se pitamo što smo mi kome skrivili i zašto se sve tragedije događaju upravo nama.

Istraživanje je pokazalo da i samo 10 do 15 minuta pisanja dnevnika zahvalnosti prije polaska u krevet poboljšava kvalitetu spavanja

Postići uspjeh za koji smo teško radili, poput diplome, objave knjige, znanstvenog rada, rođenja djeteta nakon čuvanja rizične trudnoće ili bilo koji drugi, velika je stvar. I na tome moramo biti zahvalni. Nije važno hoćemo li za to zahvaliti svemiru, nekoj višoj sili, ljudima oko sebe ili samima sebi, no dobro je prenijeti svoju zahvalnost na papir.

2. Poboljšava mentalno zdravlje

Jeste li se kada susreli s nekim tko vaš život smatra savršenim i zavidi vam, a vi u njemu vidite samo sve ono loše što vam se dogodilo? Takav pesimističan način razmišljanja drastično utječe na naše raspoloženje te u konačnici i na mentalno zdravlje.
No pisanje pozitivnih zapisa u dnevnik te njihovo naknadno čitanje dat će vam jasniju sliku o tome da se itekako u životu imate čemu veseliti te da imate na čemu biti zahvalni.

To će utjecati i na poboljšanje mentalnog zdravlja, čak i kada je u tijeku liječenje bolesti kao što su depresija, anksioznost i panični poremećaj.

3. Povećava empatiju i smanjuje agresiju

Istraživanje iz 2012. provedeno na Sveučilištu Kentucky pokazalo je da ljudi koji su zahvalniji imaju primjerenije manire u javnosti, brže pokazuju empatiju prema drugima te je manja vjerojatnost da će pokazivati agresivno ponašanje u javnosti, kao i u vlastitom domu, čak i kada se nađu u negativnim situacijama.

4. Podiže samopouzdanje

Samopouzdanje se u psihologiji definira kao slika koju pojedinac ima o sebi, a temelji se na izgledu, sposobnostima, znanju, vještinama te vanjskim čimbenicima. Negativna iskustva drastično mogu utjecati na sliku koju imamo o sebi, a jednako tako i ono što o sebi slušamo od drugih. No jednako je i s pozitivnim stvarima koje slušamo o sebi ili ih sami sebi govorimo odnosno zapisujemo.

Primjerice, ako u svoj dnevnik zapišete Zahvalna sam što sam danas odlično odradila Zoom prezentaciju, iako me ta platforma zastrašivala, jednom kada se vratite tome, vidjet ćete kako ste se zapravo bojali bez razloga i da možete mnogo više nego što mislite.

5. Poboljšava spavanje

Istraživanje objavljeno u Applied Psychology: Health and Well-Being pokazalo je da i samo 10 do 15 minuta pisanja dnevnika zahvalnosti prije polaska u krevet poboljšava kvalitetu spavanja. Manje ćemo se buditi i duže spavati, što je nužno za održanje i tjelesnog i mentalnog zdravlja.

Uspjeh bez zahvalnosti najveći je neuspjeh.

Dakako, tome pridonose i drugi čimbenici poput onih koje su također pokazala istraživanja. Zahvalniji ljudi skloniji su više pažnje posvećivati hrani koju konzumiraju te općenito svome tjelesnom zdravlju. Primjerice, rjeđe posežu za nezdravim grickalicama i pićima kasno popodne i navečer, pa samim time i bolje spavaju, a sve zajedno čini zatvoreni krug u kojem je zahvalnost najvažnija komponenta.