Petra je kazališna, televizijska i filmska glumica i spikerica te ravnateljica Teatra Prima Vista, umjetničke organizacije osnovane 2021. godine u Zagrebu.
Diplomirala je kroatistiku i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu te završila program klasične glume na Londonskoj akademiji glazbe i dramske umjetnosti (LAMDA).
Svoje glumačko obrazovanje nastavila je usavršavanjem pod mentorstvom brojnih domaćih i inozemnih stručnjaka, između ostalih i Franza Turnera iz Chubbuck studija te osnivačice istoimenog studija Ivane Chubbuck, glumačke mentorice brojnih holivudskih zvijezda poput Brada Pitta, Charlize Theron, Halle Berry…
Sada je svoje bogato iskustvo podijelila s domaćom publikom u vidu predstave o vezi s narcisom.
Radnja njezine autorske predstave prati Evu, koja i godinu dana nakon izlaska iz veze s narcisoidnim partnerom Maksom osjeća razorne posljedice tog kaotičnog odnosa. Pokušava si pomoći na sve moguće načine, ali nikako se ne uspijeva riješiti balasta proživljene traume. Maks kao da je i dalje prisutan u njezinu životu i kao da kontrolira sve aspekte njezina života, pa čak i njezin doživljaj same sebe.
Unatoč ozbiljnoj temi "Kutija od ogledala" ustvari je tragikomedija i obiluje duhovitim scenama životnih situacija kroz koje ljudi često prolaze dok se, na putu oporavka nakon turbulentne veze, hvataju za svaku slamku spasa. Uvijek se tu nađe neki više ili manje dobronamjerni prijatelj koji svojim ne baš tako sjajnim savjetima više odmogne nego što pomogne, a u trenutcima očaja čovjek pristane na sve i svašta samo da mu bude bolje, pa često upada i u apsurdne situacije, što je nešto u čemu će se brojna publika sigurno prepoznati.
Iako Petra, srećom, nije bila u takvoj toksičnoj vezi, tijekom svojeg života susrela se s narcisima, pa su elementi njezina iskustva utkani u predstavu.
Scena iz predstave 'Kutija od ogledala' (Foto: Prima Vista)
Tema odnosa s osobom umišljene veličine i bez empatije izuzetno me zaintrigirala te sam odlučila o tome napraviti predstavu. Počela sam detaljnije istraživati psihologiju narcisa, kao i čitati o brojnim iskustvima raznih osoba koje su bile u odnosima s narcisoidnim osobama te o načinima na koje su ti odnosi utjecali na njihovo mentalno zdravlje.
Uočila sam da su sve te priče bile prilično slične, što je i logično jer većina narcisa koristi identične taktike manipulacije. Smatram da se danas narcizam previše raširio u društvu te da o tom fenomenu treba što više govoriti kako bi, posebice mladi ljudi, naučili na vrijeme prepoznati toksičnost narcisoidnih osoba te se uspješno zaštititi od njihova utjecaja, ističe Petra.
Običan život nije u modi, svi trebaju biti posebni, drugačiji, pamtljivi, nikako prosječni ili nedajbože ispodprosječni.
Sredinom veljače održane su pretpremijera i premijera u Kazalištu Knap, a prve reakcije struke i publike i više su nego odlične. Kako kaže Petra, ljudi su se prepoznali u brojnim portretiranim situacijama, smijali su se i plakali, reklo bi se da su disali zajedno s Evom, protagonisticom predstave "Kutija od ogledala".
Petra je dobila i brojne poruke zahvale što je progovorila o ovoj temi, a s obzirom na njezino iskustvo pripreme predstave, proučavanje tematike i iščitavanje brojne literature, upitali samo je kako se nositi s narcisom i, ono još važnije, kako se otrgnuti od veze s takvom izuzetno toksičnom osobom.
Narcis je majstor prikrivanja. Izvana izgleda savršeno. Partnerice su zapravo jedine koje ga uistinu upoznaju. Kako se nositi s tim kada ste žena u toj poziciji?
Narcisi često koriste šarm kako bi od okoline pobrali simpatije i tako što veći broj ljudi pridobili na svoju stranu. Taj je problem dakako puno širi od domene isključivo partnerskih odnosa, dapače vrlo je često izražen i u poslovnim odnosima, osobito ako je dotični narcis na poziciji moći. Međutim, u partnerskim ili čak obiteljskim odnosima ima drugačiju težinu. Teško je shvatiti da vas osoba koja bi vas trebala voljeti želi uništiti.
Najvažnije je shvatiti da to zapravo nema nikakve veze s vama. Sve što narcis čini drugima, čini zbog vlastitih frustracija koje su sastavni dio njegove patologije. Zadatak žrtve u odnosu s narcisom jest oprostiti si svoju pogrešnu procjenu i ne osjećati krivnju zbog toga što nisu odmah shvatile da je osoba s kojom su (bile) u vezi netko potpuno drugačiji od onoga za što se izdavao na početku. Idući je zadatak maknuti se i ne osvrtati se.
Zašto je narcizam sve rašireniji? Mislite li da se samo sada o njemu više govori pa zato imamo takav dojam?
Mislim da je narcizam danas de facto rašireniji, i to iz jednog vrlo konkretnog razloga, a to je zbog plodnog tla koje suvremeno društvo stvara za rast i afirmaciju narcisoidnih karakteristika.
Naime, danas živimo u doba koje je izrazito okrenuto prema lažnom selfu – postali smo kultura tisuću selfija po minuti, živimo u doba površnosti, filtera i jednom riječju maske koju drugi oko nas podržavaju svojim "sviđa mi se" klikovima.
Običan život nije u modi, svi trebaju biti posebni, drugačiji, pamtljivi, nikako prosječni ili nedajbože ispodprosječni. Stvarnost je takva da ljudi nametnute nerealne ciljeve uglavnom ne mogu ostvariti pa se brojni ljudi protiv nastalih frustracija bore bijegom u umišljaje vlastite veličine ili pak u drugu krajnost, u etiketiranje sebe kao promašaja. Potonji će, naravno, trebati one lažno sigurne kako bi od njih dobili potvrdu da ipak vrijede. Sve to uzevši u obzir, patološki narcisi imaju naprosto hiperprijemčivu sredinu u kojoj mogu operirati.
Zašto osoba završi u vezi s narcisom?
Narcis je u početku divan i navuče žrtvu svojom po mjeri skrojenom personom koja je dakako sve što je žrtva ikada tražila. U trenutku kad narcis skida svoju masku, nažalost postaje prekasno za žrtvin uzmak, ona je tada već doslovno navučena na intenzivne osjećaje koje je razvila za osobu koja ustvari ne postoji.
Dakako, žrtva to još ne zna pa se strpljivo nada da će se osoba s početka vratiti pa će se i "loši dani" s narcisom isplatiti. Tako se stvara začarani krug iščekivanja osobe koja se sve kraće pojavljuje, dok napokon u potpunosti ne iščezne iz žrtvina života.
U Kazalištu KNAP održana je premijera (Foto: Karla Kocić)
Istraživanja su pokazala da se u toj fazi žrtvi doslovno događa slična vrsta kemijskog disbalansa u mozgu kakav nastaje i kod ovisnika o drogi. To je valjda validan odgovor svima onima kojima je hobi okrivljavati žrtvu pitanjima poput: pa zašto nije odmah otišla kad joj je već navodno bio tako loš?
Koje je najučinkovitije "oružje" u borbi s narcisom?
Ne igrati njihovu igru. Ne raspravljati, ne dokazivati. "Block i bok" pristup. Narcis ne zna voljeti, on zna samo manipulirati, odnosno igrati igrice pomoću kojih uspostavlja svoju moć, a ako ne pristajete na njihovu igru, oduzimate im jedinu moć koju imaju.
Oni su ustvari isprazne persone, nerealizirani slabići koji se skrivaju iza lažne maske umišljene grandioznosti. Jedini način "borbe" jest da napustite, neću čak reći ni borbenu arenu jer bi to podrazumijevalo njihovu snagu, već pješčanik u kojem se poigravaju s vama koristeći se djetinjastim smicalicama.
Što biste poručili ženi koja je upravo izašla iz veze s narcisom?
Budite blagi prema sebi. Pošaljite krivnju na trajni dopust. To što vam se dogodilo nije vaša krivnja jer niste krivi što ste vjerovali da vaš partner nije maliciozan. Dapače, to samo znači da ste empatično biće. Dopustite si osjećati sve što osjećate – tugu, bijes, sram, što god. Ventilirajte, nemojte se bojati proživjeti sve emocije koje imate.
Sjetite se vlastitih vrijednosti, vlastitih želja u životu i malo-pomalo počnite ponovno uživati u njima. Osvijestite da ste vi već pobjednik samim time što ste za razliku od njega čovjek s empatijom i svim onim predivnim ljudskim osobinama koje narcis nema niti će ikada imati. Znajte da ga (više) ne trebate jer imate sebe koju zaslužujete bezrezervno voljeti.
Jednom kad naučite prepoznati modus operandi narcisa, teško da ćete opet pasti u njihovu zamku.
Predstava nastavlja igrati na redovnom programu Kazališta KNAP, idući termini su 7. ožujka te 12. travnja, a ulaznice se mogu kupiti na blagajni kazališta te na ulaznice.hr.
Također su planirana i gostovanja izvan Zagreba kako bi što veći broj ljudi pogledao ovu predstavu izuzetno važne tematike.