Dok se automobil zaustavlja, dijete izlijeće sa sjedala udarajući u prednje staklo. Sile sudara slamaju udove i probijaju pluća.
Rezultat mogu biti ozbiljna oštećenja mozga i kralježnice od kojih se vjerojatno nikad neće potpuno oporaviti.
70% djece od smrtno stradalih je poginulo u vozilima i to vozeći se s onima s kojima bi trebali biti najsigurniji, a to su ili roditelji ili ostale odrasle osobe. Unazad 10 godina javio se trend da djeca najviše stradavaju kao putnici u vozilima, znači voze se neadekvatno, tj. ne voze se u sjedalicama, stoje otraga u autu, gledaju između prednja dva sjedala ispred sebe i normalno je da, ako se dogodi kočenje ili nesreća, dolazi do teških stradavanja.
Istraživanja pokazuju da pravilno postavljene sjedalice drastično smanjuju rizik od smrtnog stradanja djece.
>> Djeca najsigurnija u sjedalicama na sredini stražnjeg sjedala automobila
Najopasnije mjesto za dijete u automobilu je suvozačevo, čak i kada je dijete vezano.
Mnogi roditelji misle kako je dijete sigurno u njihovim rukama, I da će ako do sudara dođe imati dovoljno vremena i snage da zadrže dijete u naručju I zaštite ga.Stradanje u prometu jedan je od najčešćih uzroka smrti djece u Hrvatskoj. Na hrvatskim je cestama prošle godine poginulo 25 djece putnika, a više od 1000 ih je ozlijeđeno.
No, istina je potpuno drukčija.
U trenutku sudara zbog sile akceleracije dijete postaje teže 30 do 60 puta.
Čak i najjače ruke neće ga moći zadržati.
Dijete od 5 kg tako postaje teško 150 do 300 kg.
Tom silom udara unutar ili čak izvan vozila, dok mu struktura I jačina tijela ostaju na razini 5 kilograma.
U travnju prošle godine prometna je policija u Osijeku, Splitu I Karlovcu u suradnji sa udrugom Roda kontrolirala vozila ispred dječjih vrtića.
Provjeravali su učestalost korištenja autosjedalica.
Rezultati su bili poražavajući.
Od 100 djece koja se dovode u dječje vrtiće, 80 njih nije bilo niti u sjedalici niti adekvatno osigurano u vozilu.
Zakon kaže da je na suvozačevom mjestu zabranjeno voziti djecu mlađu od 12 godina.
Oni do 5 moraju biti vezani u autosjedalici. Kazna za ne poštivanje tog zakona iznosi 500 kuna.
Istraživanja u Njemačkoj pokazala su da 40% roditelja djecu nakon 6. godine ne smještaju u sjedalicu, nego ih samo osiguravaju zaštitnim pojasom. Posljedice su kobne.
Djetetove zdjelične kosti još nisu dovoljno razvijene i povezane sve do njegove 12.godine.
Pri sudaru dijete može jednostavno iskliznuti iz pojasa.
Šanse za unutarnje ozljede mnogo su veće.
O tome kad je dijete pravilno vezano u sjedalici, o iskustvima liječnika sa stradalom djecom u prometu te o primjerima stradavanja mališana doznajte u priloženom videu.