Svaka žena danas može definirati kakva želi biti i kakav život želi imati. Nema potrebe stavljati sebe ili druge u neke ladice. Za mene je danas moderna žena ona koja živi život kakav želi – slobodno i sretno. Jer je na kraju dana to jedino važno.

 

Manuela Šola je poslovna žena, supruga i majka koja već godinama uspješno balansira između poslovnog i privatnog života.

Nije mogla zamisliti klasični život u kojemu radi od devet do pet, već je odlučila zaplivati poduzetničkim vodama i postati sama svoja majstorica.

Manuela godinama ima uspješnu karijeru u jednoj od najboljih komunikacijskih agencija u Hrvatskoj, ali i šire, a nedavno je otvorila i multibrend store Ne.Ne.Ne. koji nudi kvalitetnu dječju odjeću i koji razbija rodnu podjelu djece u smislu da dječaci moraju nositi plavo, a djevojčice rozo.

U svim društvima postoje rodne podjele, kako u poslu, tako i u privatnom životu. Često ćemo primijetiti da su određeni poslovi namijenjeni muškarcima, a određeni ženama.

Manuela smatra da smo, kao društvo, daleko od potpune ravnopravnosti. Upravo zbog toga trebamo više razgovarati o ovakvim primjerima malih koraka koji mogu potaknuti velike promjene. 

Više o poduzetništvu, životu, majčinstvu i budućim planovima ove inspirativne žene, pročitajte u nastavku.

Imate uspješnu PR karijeru već dugo vremena. Kako balansirate poslovni i privatni život? 

Kad sam ušla u poduzetničke vode, ideja mi je bila da ne radim za nekoga drugoga od devet do pet, kao i, vjerujem, mnogima u istoj situaciji. Vrlo sam brzo shvatila da je to istina – samo što ću raditi puno više jer radno vrijeme ne postoji.

Poslovni i privatni život uvijek su mi isprepleteni i to mi više nije čudno ni neobično. Nekad si uzmem više vremena za privatne stvari, nekad je u fokusu posao, ovisno o prioritetima u tom trenutku, ali na kraju uspijevam balansirati sve.

Uvriježeno je mišljenje da majke poduzetnice žive težak život i moraju letjeti na sto strana. Ima li istine u tome?

Ne bih rekla da je to težak život. Svakako postoje izazovi, ali ništa više nego što ih ima bilo koja zaposlena majka. "Letjeti na sto strana" je sasvim uobičajen dan za mene i mislim da bi mi bilo čudno da je drugačije.

Nekad se sve uspije obaviti, nekad se ostavljaju stvari za sutra ili vikend i to je u redu. Dobra organizacija vremena i jasna komunikacija ključ su uspjeha, baš kao i prilagodljivost novonastalim situacijama, koje su i u poslu i u majčinstvu sasvim normalna pojava.

Nedavno ste otvorili multibrend store Ne.Ne.Ne. Kako ste došli na ideju, po čemu ste posebni i kako je zagrebačka javnost prihvatila dječje modne novitete?

Na ideju smo moj partner i ja došli kad smo postali roditelji i kad smo primijetili da nam je teško doći do određenih komada odjeće i/ili igračaka za našu kći u Hrvatskoj. Onda smo shvatili da nismo jedini i zaključili da bi tu moglo biti prostora za dućan poput Ne.Ne.Ne. Ideja je bila ponuditi izbor kvalitetne dječje odjeće od održivih materijala, vrhunske kvalitete i dizajna.

U našem dućanu ne postoji razlikovanje odjeće za curice i dječake, sve je uniseks. Nudimo izbor sjajnih brendova dječje odjeće i dodataka poput igračaka koje se ne mogu pronaći nigdje drugdje u Hrvatskoj i koji su, kako kaže i naš moto, "za male ljude s velikim stavom".


Koliko je važno društveno odgovorno poslovanje i koliko vam iskustvo u komunikacijama pomaže da realizirate novu poslovnu ideju?

Mislim da društveno odgovorno poslovanje više nije uopće pitanje na današnjem tržištu – ako niste društveno odgovorni, kaskate, ostajete iza svih.

Također je jako važno da to nije samo poza, morate zaista živjeti i djelovati u skladu s vrijednostima koje komunicirate prema van, inače ne možete računati na uspjeh.

Industrija komunikacija jako je dinamična i ako želite uspjeti, morate biti spremni na kompromis i fleksibilnost. U tom smislu, iskustvo u toj industriji mi svakako pomaže, ne samo u Ne.Ne.Ne, nego i u svim drugim aspektima života.

Koja je, prema vašim kriterijima, definicija moderne žene?

Mislim da je predivno što danas svaka žena može definirati kakva želi biti, kakav život želi imati i nema nikakve potrebe stavljati sebe ili druge u neke "ladice".

Za mene je danas moderna žena ona koja živi život kakav želi – slobodno i sretno. Jer je na kraju dana to jedino važno.

Uspijete li pronaći vrijeme za sebe, između obiteljskih i poslovnih obaveza? Kako ga provodite?

Najčešće je to ili neko putovanje, ili fizička aktivnost. To je ujedno i način da "očistim glavu" pa kad mi bude previše svega, odem na trčanje ili vježbanje. Osim što je korisno za fizičko zdravlje, pomaže mi u održavanju ravnoteže. Često upravo tada, kad se "isključim" od svega, dobijem najbolje ideje.

Vaš suprug je dizajner. Koliko vam pomaže u poslu?

Pomažemo si savjetima i podrškom, naravno, ali ne miješamo se jednom drugome u posao. Nekad je vrijedno dobiti mišljenje osobe koja je izvan svega jer dobijete svježu perspektivu i na novi način vidite situaciju.

Oboje smo posvećeni svojim karijerama i sjajno je što se u tom smislu potpuno razumijemo. Često znam reći da si pomažemo tako da si ne odmažemo. Jedan drugome dajemo slobodu i vrijeme za rad i za sebe, i imamo razumijevanja jedno za drugo, što je jako važno.

Što mislite o rodnim podjelama djece? Je li prošlo vrijeme kad su djevojčice nosile ružičasto, a dječaci plavo? 

To je vrijeme svakako prošlo. Mislim da je važno pustiti djeci da imaju određenu slobodu odabira ne samo odjeće, nego i drugih njima bitnih stvari, poput igračaka ili aktivnosti.

Svaki izbor koji dijete napravi izraz je njegovog karaktera i vjerujem da ih treba poticati da se izraze. Nametanje nekakvih zastarjelih koncepata neće nam donijeti ništa korisno, kao ni našoj djeci. Oni su generacija koja tek dolazi i kojima takve površne stvari, poput "ženskih" i "muških" boja neće biti ni na kraj pameti. Bit će im važna kvaliteta i udobnost te izražavanje stava, a po meni je to zdrav stav prema odjeći, kao i prema životu.

Ambasadorica ste ženskog poduzetništva. Smatrate li da žene u današnje vrijeme imaju dosta hrabrosti upustiti se u poduzetničke vode?

Žene su uvijek imale hrabrosti, samo možda nisu imale dovoljno podrške od svoje okoline ili sustava. Vjerujem kako se stanje poboljšava, već vidimo pomake u nekim područjima, ali iskreno daleko smo mi još od ravnopravnosti.

Iskreno vjerujem da, dok god nećemo ravnopravno koristiti rodiljni dopust, nećemo imati iste uvjete na tržištu rada. Kada će i očevi koristiti pola rodiljnog dopusta, tada tek možemo reći da nam je startna pozicija ista.

Što bi poručili mladim (ili starijim) ženama koje pokrenuti nešto svoje?

Poručila bih im da vjeruju u sebe i svoju ideju i da budu uporne. Svijet nije uvijek na vašoj strani, ali to treba prihvatiti kao izazov. To ne znači da je nemoguće, samo da treba izgurati do kraja.

Uvijek bih savjetovala da nikad ne prestanu učiti i usavršavati se te da se okruže ljudima kojima vjeruju i od kojih mogu nešto naučiti. Malo toga možemo napraviti sami, ali uz snažan tim sve je moguće.

A "starijim" ženama? Mislim da je naša zadaća dati sve od sebe da mlađim djevojkama i ženama bude lakše nego nama.

Koji su vam poslovni planovi za bližu, ali i dalju budućnost?

Osim svih projekta i klijenata koje agencija radi, u fokusu mi je trenutno konferencija Future Tense, autorski projekt agencije, koja se održava 8. i 9. lipnja u zagrebačkoj Laubi.

Tema konferencije je budućnost poslovanja, a u Zagreb dovodimo šest svjetski cijenjenih futurologa, koji će nam kroz šest tema predstaviti inovativne koncepte i ideje o novim načinima poslovanja. Teme o kojima ćemo raspravljati kroz dva dana su budućnost liderstva, tehnologije, obrazovanja i rada, upravljanja, održivosti i turizma.

Veselimo se konferenciji jer, osim predavanja futurologa koji savjetuju neke od najvećih i najvažnijih svjetskih kompanija, imamo i sjajne sudionike iz tvrtki koje su lideri na tržištu, predstavnika javne uprave i akademske zajednice.

Ideja je razmjena znanja, ekspertize i iskustava, a očekujemo donositelje odluka na svim razinama. Produkcija je zahtjevna i vjerujemo kako ćemo svim posjetiteljima pružiti vrhunsko iskustvo. Želja nam je skrenuti pozornost na sve pozitivne prakse u Hrvatskoj i odmaknuti se od negativnih priča o prošlosti.

Manuela Šola Uz glavni posao u komunikacijskoj agenciji, otvorila je dućan s dječjom odjećom koji je oduševio javnost (Foto: Manuela Šola)

Pozivamo sve koji žele isto da nam se pridruže u Laubi 8. i 9. lipnja na Future Tenseu.

Još lakše do inspiracije uz omiljene teme. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju