"Recite glasno što želite, nemojte se bojati pogriješiti i budite uzor drugima" – bile su to snažne i najvažnije poruke Antonie Dodeve, jedne od visokopozicioniranih menadžerica u IBM-u, na konferenciji Lean In Zagreb "Power to transform", koja se nedavno održala u Zagrebu.

Galerija

Antonia Dodeva regionalna je liderica i Multi-Vendor Service Delivery Leader u IBM-u, u Bugarskoj. I osim što vodi veliki tim zadužen za podršku usluga korisnicima na globalnoj razini, ima još jednu važniju ulogu – majka je dvogodišnjeg dječaka, koji joj je kaže, ogromna inspiracija da svakog dana bude još bolja.

Ova diplomirana marketinška stručnjakinja, zaljubljena u tehnologiju, neprestano učenje i dijeljenje znanja, IBM-u se pridružila 2007. godine kao stručnjak za CRM (upravljanje odnosima s korisnicima). Vodila je različite komplekse projekte dajući tehnološku podršku klijentima diljem svijeta u različitim industrijama - od sektora financija, telekomunikacija, osiguranja te zdravstvenog sektora.

Bila je odgovorna za brigu o planiranju resursa, zapošljavanje novih kadrova, upravljanje odnosima s korisnicima, proces kvalite isporuke te je vodila timove od 400 zaposlenika.

Kada doznate da je odrasla u obitelji uspješnih inženjera, majke koja je je uvijek bila samouvjerena u svoje vještine unatoč gotovo potpuno muškom okruženju, i oca koji joj je bio mentor i uvijek je ohrabrivao s "ti to možeš" savjetima - i to sve spojite s njezinim dosadašnjim uspjesima, iznova shvatite koliko su takvo zdravo i poticajno obiteljsko okruženje važni.

I što je najljepše, kada je upoznate, vidite koliko je skromna i kako želi čuti vašu priču i podijeliti s vama svoje znanje i iskustvo te vam rado pomoći savjetom.

Radite u IBM-u više od 10 godina i stekli ste golemo iskustvo u različitim područjima, od upravljanja odnosima s klijentima (CRM - Client Relatinoship Managment), upravljanja ljudima, poslovnim procesima i njihovim tranzicijama pa sve to do vođenja projekata. Koje ste vještine zahvaljujući tolikim prilikama stekli i što je bilo ključno za vaš razvoj?

Tvrtka IBM izgrađena je na trajnim vrijednostima i principima, a jedan je od tih principa važnost kontinuiranog rasta i stjecanja novih vještina. Ključna prednost koju sam zahvaljujući tome imala upravo je veliki broj prilika koje su mi omogućile da se ponovno izgradim, odnosno da učim, steknem i upotrijebim nove vještine te tako unaprijedim svoje iskustvo u svim tim različitim područjima.

Upravo smo tako mi IBM-ovci pomogli tvrtki da opstane više od 107 godina, zato se naši klijenti uvijek pouzdaju u IBM koristeći naše proizvode, usluge, ali i naše vrhunske vještine. Baš kao i Louis V. Gerstner, jedan od bivših glavnih izvršnih direktora IBM-a, i ja vjerujem da tvrtke moraju, kako bi opstale i napredovale, neprestano usavršavati i razvijati svoje vještine vođenja. Smatram da je su upravo vještine vođenja jedne od najvažnijih u razvoju moje karijere jer se podudaraju s jednom od mojih omiljenih praksi u IBM-u, a to je razmjena znanja.

Sada, kada sam napredovala do viših položaja unutar tvrtke, osjećam veliko zadovoljstvo što mogu sudjelovati u programima mentorstva, gdje mogu podijeliti svoje iskustvo i inspirirati druge da vjeruju u svoj liderski potencijal ili da nastave karijeru u području prirodnih znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike, odnosno tzv. STEM-a.

Svoje roditelje uvijek ističete kao svoju najveću inspiraciju? Zašto je to tako?

Moji roditelji doista su moja najveća inspiracija. Uvijek su me ohrabrivali da ja sama mogu utjecati na svoj uspjeh i postati što god poželim. Oboje su inženjeri i bili su mi velika podrška u težnjama da se ostvarim u području matematike i inženjerstva.

S obzirom na to da je u svoje doba majka bila uspješna inženjerka, kada je to još bio dominantno muški svijet, bila mi je pravi uzor. Odrastajući, nikad nisam imala dojam da je ta činjenica nekakav nedostatak, čak naprotiv. Vrlo je samouvjerena u svoje vještine i sposobnosti i to je uvijek uspijevala pokazati na jedan elegantan i nepretenciozan način.

Otac mi je uvijek bio podrška, mentor koji me ohrabrivao s 'možeš ti to' savjetima. Dok sam odrastala, provodili smo mnogo vremena zajedno radeći stvari u kojima smo oboje uživali. Iznimno cijenim njegovu podršku i njegovo vodstvo kroz život zbog kojih nikad nisam pomislila da 'žene ne mogu biti dobre u matematici', da 'žene ne mogu upravljati avionom', da 'žene ne mogu popraviti radio uređaj' itd., jer smo sve uvijek radili kao tim. Nema riječi kojima bih opisala koliko mi je drago što moj otac nikada nije radio podjelu na muške i ženske poslove. Njegova ljubav i njegova podrška su još i dandanas uz mene.

Kako se nosite sa strahom? Kako ga nadvladate, u poslu ili privatno?

Pokušavam imati skladan odnos sa strahom u svim njegovim oblicima i prihvatiti ga kao nešto prirodno. Strah od neuspjeha i nepoznatog, posebno kada napredujete u karijeri, samo su stanja vašeg uma, nikako nešto što treba vući za sobom kao prtljagu.

Ginni Rometty, naša trenutačna izvršna direktorica, kaže kako je naša najveća konkurentska prednost mogućnost učenja. Tako sam ja svladala strah izlažući se novim iskustvima i prihvaćajući izazove.

Uspješni ljudi će vam reći da su doživjeli više neuspjeha nego uspjeha, ali da su baš iz tog razloga sada uspješni. Stoga, moj savjet je da se prestanete boriti protiv osjećaja neugode i prepoznate da je to samo dio puta - radije preusmjerite tu energiju u nešto produktivno.

Koristim sve programe za usavršavanje koje moja tvrtka nudi – praktična iskustva, edukacije, radionice, mentorske programe i slično.

Kroz karijeru sam se dosta oslanjala na potporu svojih mentora koji su me naučili da gledam na stvari iz druge perspektive te su mi tako pomogli da prijeđem preko bilo kojeg izazova ili sumnje. Što više toga znam, to više pouzdanja imam pri donošenju odluka.

Da, bilo je tu pogrešaka s moje strane, ali uvijek se trudim zadržati fokus i prihvatiti te pogreške kao priliku za rast.

Uspješni ljudi reći će vam da su doživjeli više neuspjeha nego uspjeha, ali da su baš zbog tog razloga sada uspješni. Stoga, moj je savjet da se prestanete boriti protiv osjećaja neugode i prepoznate da je to samo dio puta - radije preusmjerite tu energiju u nešto produktivno.

Antonia Dodeva, regionalna liderica i Multi-Vendor Service Delivery Leader u IBM-u (Foto: Samir Cerić Kovačević) - 7 Foto: Samir Ceri? Kova?evi?

Kako izgleda vaš uobičajeni radni dan i kako planirate svoje dane i tjedne?

Pozicija višeg upravitelja na globalnoj razini zahtijeva moje znanje i brzo donošenje odluka koje se odnose na različite projekte i zaposlenike. Radni dan drukčiji mi je nego prije upravo zbog timova i klijenata iz različitih dijelova svijeta.

Dio mog posla obuhvaća rad s pojedincima i timovima u različitim vremenskim zonama, što zahtijeva dobro planiranje i koordinaciju zadataka. Stoga pokušavam strukturirati svoje vrijeme tako da obavim što više toga u što manje vremena. To postignem tako što unaprijed posložim zadatke kako bi mogli biti izvršeni u dogovorenom vremenu uz minimalno stresa.

Vrijeme je ono čega nam uvijek nedostaje. Ključ dobrog upravljanja vremenom nije raditi više, već raditi efikasnije. IBM mi omogućuje da svoj posao organiziram u skladu sa svojim obvezama i potrebama, dok sam istovremeno odgovorna za krajnji rezultat.

Jako je važno i kada imate mogućnost audiokonferencija ili videokonferencija i fleksibilne urede jer timovi mogu surađivati bez obzira na lokaciju. Tehnologija nam omogućuje da radimo s bilo kojeg mjesta u bilo koje doba dana.

Odlično je što mogu razgovarati i slati poslovne e-mailove preko mobitela i iPada. Ako sam na sastanku ili nisam u uredu, mogu provjeriti e-mail ili razgovarati s kolegama, što uvelike smanjuje onaj pritisak koji je inače prisutan kada ste obvezni uvijek biti u svom uredu.

Majka ste dvogodišnjeg dječaka i ujedno imate veliku odgovornost u globalnoj tvrtki. Što vam je najizazovnije kada je u pitanju privatni život i možete li podijeliti s nama neke korisne savjete do kojih ste došli tijekom godina?

Postizanje balansa između svega onoga što želimo postići na poslu i privatnih obveza izazov je za većinu zaposlenih roditelja, pa tako i meni. Kako bih napunila baterije, volim otići na putovanje i upoznavati različite kulture, ljude i tradicije. Promjena svakodnevice proširuje moju perspektivu i pruža mi prilike za novim istraživanjima. Takva me iskustva uče da budem otvorena i da prepoznam vrijednosti u ljudima i talentima. No osmijeh na licu uvijek mi izmami moj dvogodišnji sin. On je centar mog svijeta i moja najveća inspiracija da budem najbolja u svemu što radim.

Antonia Dodeva, regionalna liderica i Multi-Vendor Service Delivery Leader u IBM-u (Foto: Privatni album) Foto: Privatni album

U skladu sa svim tim, za mene je postizanje ravnoteže zapravo mogućnost da se radne obveze i privatni život isprepleću kroz kulturu uključivanja i različitosti. Povezanost posla i privatnog života danas je prepoznata kao bolji način za postizanje balansa i sinkronizacije između ta dva svijeta.

IBM ima dugogodišnje programe koji omogućuju fleksibilno radno vrijeme i obitelji prilagodljivo okruženje, koji datiraju još iz 50-ih.

Vjerujem da su upravo roditeljske potpore i programi sjajan način, ne samo za privlačenje i zadržavanje već i za stvaranje sretnijih i produktivnijih zaposlenika, kao i jednake takve kulture unutar tvrtke.

Magazin 'Working Mother', posvećen zaposlenim majkama, prošle je godine 33. godinu zaredom proglasio tvrtku IBM jednom od 10 najboljih tvrtki po njihovu odabiru, što je pošlo za rukom još samo jednoj tvrtki uz IBM otkad se časopis pojavio 1979. godine.

Davanjem podrške zaposlenicima i njihovim uključivanjem osiguravamo im da pronađu svoje mjesto unutar organizacije, da se osjećaju kao važan dio tvrtke koja ih cijeni, bez obzira na bilo kakve različitosti.

Postoje nebrojena istraživanja koja dokazuju da organizacije usmjerene prema raznolikosti i pripadnosti predstavljaju bolje mjesto za zaposlenike, čime ujedno postižu i bolje rezultate na tržištu. Uključenost i raznolikost u srži su onoga što IBM jest - to je u našem DNK-u.

Antonia Dodeva, bila je key speaker na konferenciji Lean In Zagreb (Foto: Samir Cerić Kovačević) - 2 Foto: Samir Ceri? Kova?evi?

Možete li podijeliti s nama neku svoju poslovnu pogrešku i što ste zahvaljujući njoj naučili?

Upravljanje multikulturalnim timovima može biti izazovno. Stvaranje uspješnih timova zna biti teško i kada su svi iz istog grada ili zemlje i kad rade u istoj zgradi. Ali kada su članovi tima iz različitih zemalja i kada rade na različitim lokacijama, tada vrlo lako može doći do problema u komunikaciji, do nesporazuma što suradnju može pretvoriti u nepovjerenje.

Tijekom svoje karijere kao novoimenovana upraviteljica, morala sam raditi s timovima koje su činili pojedinci različitog podrijetla, koji žive u različitim zemljama, pričaju različite jezike i rade u različitima vremenskim zonama.

Vjerovala sam da sve radim kako treba, ali sam uskoro nakon tih početaka uvidjela da stvari ne idu baš glatko kako sam zamišljala. Rezultati nisu bili onakvi kakve smo očekivali, napredak se sporo vidio, ali nismo se osjećali ni kao jedan tim.

Postupno sam shvatila da nisam uzela u obzir različite kulturne specifičnosti članova svog tima i to je uvelike otežalo moje napore da ih angažiram, da izgradim povjerenje i da postignem to da funkcioniramo kao jedan tim.

Morala sam pronaći način da svih tretiram jednako, da se nitko ne osjeti isključeno te da uspijem postići da se svi usmjere na zajedničke ciljeve tima i ostanu na pravom putu.

Dakle, ono što sam napravila je nekoliko stvari:

- dala sam im do znanja da sam svjesna njihovih kulturnih razlika i da ih poštujem;
- zajedno smo odredili neka temeljna pravila s kojima smo se svi složili;
- definirali smo i usuglasili se o zajedničkom cilju i zajedničkoj viziji tako da svi budu svjesni čemu težimo i zašto;
- uvela sam nekoliko kanala za redovito komuniciranje i informiranje o najnovijim stvarima, što nije uključivalo samo poslovni e-mail, već i video pozive uzimajući, naravno, u obzir njihove vremenske zone i način komunikacije.

Za izgradnju povjerenja potrebno je vrijeme, ali promjene koje sam uvela povezale su nas kao tim, svi smo se osjećali sigurno u razmjeni ideja i informacija te smo poštivali međusobne različitosti i izgradili jedinstvo unutar tima. I tada, naravno rezultati nisu izostali.

Na Lean In Zagreb – „Power to transform“ konferenciji bilo je dosta žena koje su u svojim prijavama napisale da pokušavaju otkriti što je točno ono što ih zanima, čime bi se voljele baviti te koja je njihova prava strast. Možete li s nama podijeliti neki savjet za sve one koji se i dalje traže?

Moj bi savjet, svima onima koji još uvijek otkrivaju svoju strast, bio da pokušaju pronaći svoj poziv tako što su otvoreni prema novim iskustvima i da se izlože izazovima. Nemojte se bojati promjena, jer jedino kroz transformaciju imamo mogućnost pronaći svoju pravu strast.



I meni je trebalo vremena da pronađem svoju pravu strast u poslu - imam diplomu iz marketinga, radila sam u financijskim institucijama, a nakon toga više godina na području lanca opskrbe za velike tvrtke prije nego sam se pridružila IBM-u. Tada sam ubrzo shvatila da s IBM-om dijelim jednaku strast kada je u pitanju pomaganje drugima na putu uspjeha i poticanje napretka društva kroz inovacije.

Počela sam kao stručnjak za upravljanje odnosima s klijentima (CRM), potom sam preuzela ulogu voditelja tima i postepeno došla do pozicije upravitelja.

Ništa se nije dogodilo preko noći, ali s obzirom da sam tada već znala što volim raditi, bilo mi je lakše ponovno se izgraditi i odlučno slijediti svoje ciljeve.

Moj bi savjet, svima onima koji još uvijek otkrivaju svoju strast, bio da pokušaju pronaći svoj poziv tako što su otvoreni prema novim iskustvima i da se izlože izazovima. Nemojte se bojati promjena, jer jedino kroz transformaciju imamo mogućnost pronaći svoju pravu strast.

Mnogi u nekom trenutku dođu na ideju da napuste tvrtku u kojoj su zaposleni i pokrenu vlastiti posao, no nedostaje im hrabrosti. Što mislite da je važno kod promjene karijere?

Promjena karijere je nešto o čemu većina ljudi razmišlja u nekom trenutku svog života. Bez obzira na razlog koji stoji iza te ideje, najvažnije je da istražite to novo područje koje vas zanima prije nego što nešto stvarno i napravite po tom pitanju.

Možete početi tako da procijenite svoje vještine i sposobnosti i usporedite ih s onima u industriji ili sektoru gdje biste voljeli raditi. Dobro je razmisliti i o stjecanju dodatnih kvalifikacija koje vam mogu olakšati sam prijelaz.

Kako biste stekli bolji uvid u vaše novo područje rada, pokušajte pronaći mentora ili iskoristite različita neformalna druženja kako biste proširili poznanstva među ljudima koji već rade u području vašeg novog interesa.

Kao što sam već spomenula, transformacija je sastavni dio napretka, a kontinuirano osobna izgradnja za postizanje ciljeva u karijeri ključ uspjeha.

U IBM-u smo nepokolebljivi u našoj misiji da privučemo žene u područje STEM-a i nastavljamo ulagati u vještine i leadership programe za voditelje poput „Women in Technology, Elevate“ – program za talentirane žene čiji sam program i sama prošla, zatim pristup različitim tehničkim edukacijama i najsuvremenijoj tehnologiji kroz „Client Innovation“ centre, gdje se dijele najbolje prakse s timovima iz cijelog svijeta.

Svi imaju jednake mogućnosti, no osoba mora znati gdje gledati i tražiti, treba donijeti odluku o smjeru svoje karijere, riskirati te s predanošću prihvatiti sve izazove. Možete biti sve što poželite, ali jedino ako ostanete vjerni onome što doista volite raditi i onome što jeste.

Antonia Dodeva, regionalna liderica i Multi-Vendor Service Delivery Leader u IBM-u (Foto: Samir Cerić Kovačević) - 4 Foto: Samir Ceri? Kova?evi?

Što napraviti kada radite negdje i osjetite da ne koristite svoje pune potencijale i svjesni ste da ne možete naučiti ništa novo od osobe koja vam je nadređena?

Vi ste zaduženi za vlastitu karijeru i vi ste odgovorni za svoj rast. Morate biti sigurni u svoje znanje i sposobnosti i napraviti jasnu samoprocjenu svojih vještina i potencijala.

Primjerice, možete biti sjajni u prodaji, ali možda su vašoj tvrtki u tom trenutku više potrebni financijski analitičari. Morate neprestano pratiti što je tvrtki potrebno, što posao zahtijeva i prema tome uskladiti svoje vještine.

Morate neprestano pratiti što je tvrtki potrebno, što posao zahtijeva i prema tome uskladiti svoje vještine. Zadatak vašeg voditelja je i da vam bude podrška te da vas savjetuje kroz razgovore o napretku vaše karijere, postavljajući ciljeve za vaš razvoj i ocjenjujući vašu uspješnost.

Zadatak vašeg voditelja je i da vam bude podrška te da vas savjetuje kroz razgovore o napretku vaše karijere, postavljajući ciljeve za vaš razvoj i ocjenjujući vašu uspješnost.

Angažirani voditelji ohrabruju članove svojih timova da traže prilike za razvoj svojih vještina i pomažu im da si postave ciljeve koji će im pomoći u daljnjem rastu i usklađivanju sa strategijom tvrtke.

No, nije vaš voditelj jedina osoba od koje možete učiti. Potražite različite mogućnosti i praktična iskustva kako biste proširili svoja znanja poput primjerice programa mentorstva, projektnih skupina kojima se možete priključiti i aktivnosti u kojima možete pokazati svoj puni potencijal.

Što je vaš najveći pokretač?

Moja strast je ono što me pokreće – pomagati drugima u njihovom uspjehu, poticati napredak društva kroz inovacije i raditi na stvaranju svijeta s jednakim mogućnostima gdje će svatko dobiti ono što mu je potrebno za uspjeh.

U IBM-u prepoznajemo da žene imaju ključnu ulogu na svjetskom tržištu i da moraju biti prisutne u industriji koja potiče inovacije u svim sektorima. Kao tehnološka tvrtka, ohrabrujemo i podupiremo žene na rukovodećim pozicijama u tehnološkom sektoru. Razvili smo mnoštvo programa kojima je cilj pomoći ženama upravo u ovom području.

Biti uspješna voditeljica u IBM-u motivira me da budem dobar primjer i da pozitivno utječem na ljude i društvo inspirirajući druge žene da slijede moju strast.

Da ste danas studentica, u koje biste vještine ulagali u svoje slobodno vrijeme?

Američki pisac Alvin Toffler je jednom rekao: „Nepismen u 21. stoljeća neće biti onaj koji ne zna čitati i pisati, već onaj koji ne zna učiti, odbaciti i ponovno naučiti.“

Brzina tehnoloških promjena, globalna povezanost i nove vrste intelektualnih poslova – new-collar jobs, prisiljavaju nas da o razvoju vještina razmišljamo na način da prepoznamo da se budućnost rada i budućnost učenja podudaraju i nadopunjuju.

McKinsey Global Institute predviđa da će više od 70 milijuna radnika diljem svijeta do 2030. vrlo vjerojatno morati mijenjati svoje poslove zbog automatizacije.

Mi vidimo da se to već sada događa: na primjer, poslovi banaka kakve poznajemo od početaka su se razvili pred našim očima u puno zahtjevnije poslove orijentirane na odnose koji sada nude financijske usluge. visoke vrijednosti. Transport, putovanja i turizam samo su neke od industrija u kojima se događa isto.

Da sam u ovom trenutku studentica, ulagala bih u "vještine budućnosti" koje se, između ostalog, sastoje od tzv. soft skillsa poput komunikacijskih vještina, vještina upravljanja ljudima, kreativnog razmišljanja, kritičkog razmišljanja, kulturne osviještenosti itd.

Ulagala bih svoje slobodno vrijeme u pripravničke programe koji bi mi pomogli da primijenim u profesionalnom okruženju ono o čemu sam prethodno učila.

Vjerujem da bi mi to pomoglo da premostim jaz između onoga što se uči na fakultetu i stvarnih zahtjeva poslovnog svijeta.

Rezultat bi bio obrazovanje potkrijepljeno praktičnim iskustvom koje bi produbilo studentsko znanje i pripremilo nas za odabranu karijeru. Takvi programi ulažu u izgradnju budućih znanja i vještina koji su nam potrebi na tržištu.

Antonia Dodeva bila je gost predavač na konferenciji - Lean In Zagreb “Power to transform”, prvom takvom eventu u organizaciji Lean In Hrvatska s ciljem osnaživanja žena u poslovanju.

Lektura teksta - MB Prijevodi i lokalizacija

Antonia Dodeva, regionalna liderica i Multi-Vendor Service Delivery Leader u IBM-u (Foto: Samir Cerić Kovačević) - 4 Foto: Samir Ceri? Kova?evi?