Proglašena je najljepšom nizozemskom slikom u povijesti likovne umjetnosti, a inspirirala je i pisanje romana te snimanje filma. Riječ je o slici iz 17. stoljeća, Djevojka s bisernom naušnicom.
Sliku je naslikao nizozemski slikar Johannes Vermeer 1665. godine i upravo ga je to djelo proslavilo. Često se je naziva i "Mona Lisa Sjevera" ili "nizozemska Mona Lisa". Portret se čuva u muzeju Mauritshuis u Haagu, a kada se posuđuje u druge muzeje diljem svijeta, izaziva nevjerojatnu pažnju i publicitet.
Na primjer, kada je slika bila na izložbi u Tokiju, privukla je više posjetitelja nego ijedna druga izložba u svijetu u to doba. Čak je 2,2 milijuna ljudi pohrlilo pogledati tu misterioznu damu na platnu.
Odakle ime slike?
Slika koju danas znamo pod nazivom Djevojka s bisernom naušnicom nije oduvijek imala taj naziv. U inventaru koji je napravljen u vrijeme Vermeerove smrti, zabilježena je kao Slika na turski način (zbog turbana na glavi), a u katalogu prilikom prodaje slike 1969. u Amsterdamu navedena je kao Portret u antičkom kostimu, neobično umjetnički.
Tijekom godina ustalio se naziv Djevojka s turbanom, a tome su pridonijeli i europski ratovi s Turcima te određeno miješanje europske i turske kulture. Tek se krajem 20. stoljeća počeo sve češće koristiti naziv Djevojka s bisernom naušnicom, a tome je pridonijela i činjenica što su biseri bili dijelom i drugih Vermeerovih slika, poput Žene s bisernom ogrlicom.
No biseri su, čini se, bili vrlo popularni u njegovo vrijeme pa su mu se pogrešno pripisivale i slike Mlade žene s plavim šeširom, Nasmiješene djevojke i Čipkarice na kojima su također bili prisutni biseri.
Djevojka koja je inspirirala pisanje knjige i snimanje filma
U kulturnim se krugovima stoljećima raspravljalo o tome tko je zaista djevojka s platna, a tu je bilo i romantičnih zamišljanja. Tu svakako prednjači i pisanje ljubavnih romana i pjesama, a jedan od njih bio je preveden i na hrvatski jezik.
Slika nizozemskog slikara inspirirala je i pisanje hvaljenog romana autorice Tracy Chevalier. Književnica gradi dojmljivu priču o suspregnutoj ljubavi i nesuzdržanoj strasti umjetničkog stvaranja. Mirna i nijema površina spomenuta slikarskog platna, kao literarizirana konkretna povijesno-umjetnička potka, postaje priča o sudbini mlade sluškinje Griet, koja dolazi u službu kod Vermeerovih.
Slikareva kći, ljubavnica ili naprosto izmišljena osoba? Tko je djevojka na slici?
Dok čisti slikarevu radionicu, ona postaje sve obuzetija tajnim jezikom njegovih slika, ali i osjećajima obožavanja i ljubavi prema njihovu autoru. Biserne naušnice, koje će na njoj iznenada zablistati dok mu pozira, pokrenut će kolo neočekivanih događa u životu inače mirne obitelji.
Godine 2003. snimljen je i film prema tom predlošku pod redateljskom palicom Petera Webbera. Mladu Griet, odnosno djevojku s bisernom naušnicom, utjelovila je glumica Scarlett Johannson, a nizozemskog slikara glumac Colin Firth.
Tko je doista djevojka s bisernom naušnicom?
Tijekom stoljeća postojale su brojne teorije o tome tko je doista djevojka na slici, a jedna od njih bila je spomenuta priča o tome da je to bila slikareva ljubavnica.
Neko se vrijeme vjerovalo da je na slici naprosto njegova kći (jer su u to vrijeme slikarima često kao modeli služili članovi obitelji), no u umjetničkim krugovima sve se više vjeruje da je zbog mistike kojom odiše čitava slika naprosto riječ o izmišljenoj osobi.
Naime, Emilie Gordenker, direktorica Muzeja Mauritshuis u kojem se čuva slika, napomenula je da je takav način slikanja bio odlika tzv. Zlatnog nizozemskog doba te da nije riječ o portretu nego o nečemu što se zove tronie. To je studija glave i ramena odjevene u egzotičnu odjeću.
Navela je i da je moguće da je netko kreirao tu odjeću, ali da je vjerojatnije da to nije određena osoba nego netko bezvremen i tajanstven, možda čak i lik iz Biblije.
Navodno je čitava ideja bila napraviti sliku koja će biti tajanstvena i nedokučiva, što je i postignuto kombinacijom tamnih boja. Toj teoriji pridonosi i činjenica da je biser na slici prevelik i pretežak da bi se nosio na dnevnoj bazi pa slikar vjerojatno pred sobom nije imao živog modela.
Kako god bilo, činjenica je da je Djevojka s bisernom naušnicom, uz Mona Lisu jedna od najtajanstvenijih slika povijesti umjetnosti.