Prvi je nastavni dan pred vratima, a osim onih koji kreću u prvi razred osnovne ili srednje škole, posebno su uzbuđena i ona djeca koja ove godine kreću u peti razred. Naime, upravo polazak u peti razred predstavlja svojevrsnu prekretnicu, stepenicu koju djeca smatraju prelaskom u „odrasliji“ svijet. No taj novi svijet sa sobom nosi i nove izazove pa su mnogima prvi tjedni u petom razredu pomalo nelagodni dok nastoje shvatiti kako sve funkcionira.
Sjećam se kada su mi jednog davnog rujna u klupe sjeli učenici 5. c. Kada sam ušla u razred, bilo je nemoguće ne zamijetiti lica puna pitanja, nelagode i iščekivanja onoga što će biti.
Razumljivo, bio im je to tek drugi nastavni dan u petom razredu. Upravo sam zbog te situacije shvatila koliko je važno dobro ih pripremiti za prijelaz u peti razred.
Evo što bi sve roditelji trebali imati na umu i o čemu bi trebali razgovarati s djetetom kako bi im već i prvi dani u petom razredu ostali u najljepšem sjećanju.
Nova škola
Mnogi učenici koji kreću u peti razred dolaze iz područnih škola gdje su pohađali prva četiri razreda osnovnoškolskog obrazovanja. Do nove matične škole putuju autobusima, što je velikom broju njih jedan od prvih susreta s javnim prijevozom uopće.
Upravo im je zato važno pojasniti pravila ponašanja u autobusu kojim će putovati, pravila ponašanja na autobusnom stajalištu, kao i pokazati im sam put do nove škole. Preporučljivo je da barem jednom prije početka nastave odete do škole s djetetom, makar vikendom kada je škola zaključana, kako bi dijete dobilo osjećaj o putu koji će svakodnevno prelaziti.
Dok djecu pripremate na nove obaveze, nemojte to činiti negativnim tonom.
Više nema samo jedne učiteljice ili učitelja
Činjenica da više nemaju samo jednu učiteljicu koja im je bila poput majke ili tete, ili pak jednog učitelja koji im je bio svojevrsna očinska figura, mnogi petaši vrlo teško primaju k srcu. To se najbolje vidi u pitanjima koja postavljaju novim učiteljima.
Izgubljeni su u moru novih podataka od različitih izvora jer se nekad za sva pitanja trebalo obratiti samo jednoj učiteljici ili jednom učitelju. Zato dijete morate upoznati s podacima o razredniku i ostatku razrednog vijeća. Konkretno, objasnite im tko je razrednik/razrednica i koja je njegova/njezina uloga, kao i zašto im sada svaki predmet predaje drugi učitelj.
Novi predmeti sa sobom nose i nov način rada
U uskoj vezi s time je i nov način rada na nastavnim satima. Djeca će imati strogi raspored sati koji se ne može mijenjati. Dok je učiteljica u razrednoj nastavi povremeno mogla zamijeniti redoslijed predmeta koji su bili predviđeni za taj dan, u predmetnoj nastavi to ne dolazi u obzir. Zato dijete mora znati da je vrlo važno pridržavati se rasporeda pa u skladu s time nositi knjige i pribor koji su im potrebni za određeni dan.
Također, u petom razredu dobit će nove nastavne predmete s kojima se do sada nisu susreli. Primjerice, tu su Tehnička kultura, Povijest i Priroda (što je zapravo odvajanje Prirode i društva na dva zasebna predmeta), za neke je novost odabir drugog stranog jezika, a za neke čak i Informatika ako te sate nisu pohađali u sklopu izvannastavnih ili izvanškolskih aktivnosti.
Pred djecom koja kreću u peti razred nalaze se brojne promjene: od broja učitelja, novih predmeta do novih prijatelja.
Jasno je da su sve ove promjene prosječnom desetogodišnjaku ili jedanaestogodišnjaku i više nego nagle i opširne. Zato iskoristite ove preostale dane kako biste porazgovarali s djetetom o novom načinu rada. Pritom nemojte govoriti ništa negativno o školi, posebno ako su vaša iskustva takva da mu ne biste stvarali dodatnu nervozu. Ispričajte mu o svojim uspomenama iz petog razreda, kao i o činjenici da će pravilnom organizacijom vremena uspjeti svladati sve nove obaveze.
Proširenje kruga prijatelja
Još jedna od novosti polaska u peti razred je i proširenje kruga prijatelja. Naime, osim što u peti razred dolaze učenici iz okolnih područnih škola, pedagozi predlažu i miješanje postojećih razrednih odjela, odnosno one djece koja peti razred nastavljaju u istoj školi u kojoj su pohađala i prva četiri razreda.
Tako se nastoji postići raznolikost razrednih odjela, ali i razvijati djetetovo umijeće prilagodbe na novo okruženje. Svome mališanu to predstavite kao priliku za upoznavanje novih prijatelja, ali mu i dajte do znanja da se može družiti i s dosadašnjim prijateljima koji možda sada više nisu dio istog razrednog odjela. Zidovi učionice nisu nikakva prepreka prijateljstvima.
Ako ste pak roditelj budućeg prvašića, pročitajte kako se ovih dana najbolje pripremiti za polazak u školu, kao i koje slikovnice mogu pomoći budućem prvašiću.