Iza projekta Hrvatske autentične igračke kriju se nadareni studenti i njihovi mentori sa Studija dizajna i Udruga poVUcizakulturu. Osmislili su sjajne didaktičke igračke koje potiču interaktivno iskustvo igre, a inspirirane su hrvatskom baštinom
Tradicija izrade drvenih igračaka zadržala se sve do današnjih dana, a potencijal drvenih igračaka prepoznali su studenti dizajna i Udruga poVUcizakulturu.
S drvenim idaktičkim igračkama inspiriranima hrvatskom kulturnom baštinom djeca mogu sama plesti pašku čipku igrajući se igračkom Pagus ili kreirati narodne nošnje i zaplesati kolo s igračkom Zvutka. Riječ je o igračkama za djecupredškolske i školske dobi koja kroz igru usvajaju razvojne vještine i upoznavaju hrvatsku baštinu.
Kroz otkrivanje igračke i smisla igre djeca uče o materijalnim, ali i nematerijalnim vrijednostima baštine na nenametljiv način, ističe Tanja Tandara, predsjednica i projektna menadžerica Udruge poVUcizakulturu.Uz pomoć igračke Znatiželjna nit djeca ulaze u svijet tradicionalne vještine tkanja, dok je igračka Čičulin zanimljiva djeci jer potiče razvoj njihove osobnosti i rješavanje problemskih zadataka
Priča o didaktičkim igračkama krenula je na inicijativu pedagoginje Tijane Vidović prof i mr.sc. Inge Seme Stojnović. Dok su radile u dv Šumska jagoda promišljale su kako i na koji način djeci predškolske dobi približiti hrvatsku kulturnu baštinu.
Najbolji i najprikladniji način jeto učiniti kroz igračku, pa sam povezala Studij dizajna sa idejom o igračkama. Studenti su tako dobili projektni zadatak koji je rađen na 2. semestru preddiplomskog studija. Tako su nastale HAI! igračke.
ZVUTKA, PAGUS, ČIČULIN I ZNATIŽELJNA NIT
Trenutno su u proizvodnji i prodaji igračke Zvutka, Pagus, Čičulin i Znatiželjna nit. Igračka Zvutka djelo je autorice Karle Kocijan.
Studentica 1. diplomske godine na Studiju dizajna na Arhitektonskom fakultetu odrasla je u umjetničkoj obitelji, stoga je ljubav prema dizajnu prisutna od malih nogu. Njezina igračka Zvutka pravi je hit među djecom.
Karla je spojila dječje drvene igračke i narodne nošnje te je tako nastala Zvutka, odnosno zvrk i lutka. Zvutka je napravljena od prirodnih materijala, drva i pamuka, a razvija kreativnost i motoriku.
Uz drvenu igračku u kompletu su šablone kojima se oslikavaju priložene haljinice. Na šablonama su stilizirani elementi - točke, pruge i spirale koje nalazimo na nošnjama. Svako dijete tako oslika "svoju" nošnju i svaka je drugačija. Osim što je to lijep poklon, krasan je i autentičan suvenir.
Osmišljavanje i izrada igačke trajalo je 3 do 4 mjeseca odnosno jedan semestar. Sve je, kaže Karla, započelo raznim istraživanjima i predavanjima - o pedagogiji, didaktici i igračkama, a onda naravno i o baštini. Nakon istraživanja krenulo je "brušenje" ideja i konačna realizacija. Igračke su do sada bile na dosta festivala i radionica na kojima su bile predstavljene djeci koja su se mogla njima igrati i koje su ih oduševile.
Kod Zvutke je bilo zanimljivo i lijepo vidjeti kako djeca crtaju haljinice i smišljaju nove načine kako ih ukrasiti, a kada ih zavrte stvaraju neke svoje nove igre ili se samo natječu koja će duže "plesati".
Igračka Pagus,studentice 1. godine diplomskog studija Industrijskog dizajna Paule Kovač, inspirirana je tradicijom izrade čipke sa otoka Paga od pleksiglasa i geometrijskih oblika.Kroz otkrivanje igračke i smisla igre djeca uče o materijalnim, ali i nematerijalnim vrijednostima baštine na nenametljiv način
Odabirom paške čipke vidjela sam potencijal upravo u njezinoj oblikovnoj jedinstvenosti. Željela sam zadržati tradicionalnu vrijednost praktičnog rada te segment slobode stvaranja vlastitog uzorka danim elementima, objasnila je Paula.
Budući da igračka nema određenu šablonu, djeca s pojednostavljenim elementima mogu slagati elemente i proizvesti razne oblike i motive. Na taj način razvijaju koncentraciju i prostornu orijentaciju.
KORISNO PEDAGOŠKO POMAGALO
Uz pomoć igračke Znatiželjna nit, autorice Jovane Vlaisavljević, djeca ulaze u svijet tradicionalne vještine tkanja, dok je igračka Čičulin zanimljiva djeci jer potiče razvoj njihove osobnosti, rješavanje problemskih zadataka, razvijanje koordinacije ruka-oko te vježbanje koncentracije.
Didaktičke igračke su u svakom slučaju korisno pomagalo u svakom pedagoškom radu koji na kvalitetan način doprinose razvoju raznih vještina djece. Stoga će HAI igračke osmišljene prema pedagoškim smjernicama za pojedini uzrast biti ponuđene vrtićima i školama. To su igračke koje na kvalitetan način potiču razvoj djeteta uz igru i zabavu. Na taj način će se, između ostaloga, potaknuti nabava proizvoda hrvatskog dizajna.
Proizvodi će također biti prezentirani turističkom sektoru kao autentičan, kvalitetan suvenir - nositelj hrvatskog kulturnog identiteta, poručila je Tandara.
Zainteresirani mogu poslati upit za kupnju na Facebook grupi poVUcizakulturu.