Za Marian Salzman navjerojatnije nikada niste čuli, no kad bismo ju trebali opisali u jednoj riječi, nazvali bismo ju superženom.

Ona je višestruko nagrađivan PR stručnjak, feministička ikona i aktivistkinja, javna govornica za čija se predavanja traži stolica više. Marian Salzman primjer je toga koliko žena može postići u svom životu. Kako nam se čini, ne planira stati na kočnicu.
Marian je diplomirala sociologiju na cijenjenom američkom Sveučilištu Brown te svoju karijeru započela istraživačkom metodologijom. Ranih devedesetih osnovala je tvrtku CyberDialogue koja je bila pionir u upotrebi online fokus grupa za socijalna istraživanja.

Nekoliko godina kasnije stajala je na čelu sjevernoameričkog odjela multinacionalne marketinške i PR agencije Havas, gdje je od 2009. obnašala predsjedničku dužnost, a samo dvije godine kasnije 2011. postala direktorica PR-a. Tada je stvorila Global Collective, organiziranu suradnju svih Havas-ovih PR djelatnosti kojim je i sama upravljala i to na nekoliko kontinenata.

Sa Salzman, danas potpredsjednicom globalnih komunikacija kompanije Phillip Morris International, razgovarali smo o ženama na visokim pozicijama, njezinim predviđanjima te saznali koje su tri bitne osobine koje svaka žena treba imati kako bi bila uspješna u svom poslu.

Direktorica proizvodnje Facebooka Sheryl Sandberg je na konferenciji o ravnopravnosti spolova u poslovnom svijetu, nedavno održanoj u Švicarskoj, rekla: „U budućnosti neće biti ženskih vođa, postojat će samo vođe.“ Mislite li da je napokon došlo vrijeme da se ove godine termin „ženski vođa“ prestane upotrebljavati?

Voljela bih da je Sheryl Sandberg u pravu. Osobno, vođe ne dijelim na spolove, no jasno mi je zašto se još uvijek vode ratovi kada se radi o jednakosti muškaraca i žena na istim (visokim) pozicijama. Potrebna nam je zastupljenost obaju spolova na vrhu svake industrije prije nego što možemo početi slaviti pobjedu jednakosti.

Tijekom proteklih 35 godina Salzman je postala jedna od najmoćnijih trendsetera u svijetu, uočavajući riječi o kojima će se govoriti, previđajući kako će ljudi živjeti, pa sve do boja koje će milenijalnci obožavati. Svake godine Salzman objavljuje svoja utjecajna godišnja izvješća o trendovima, koja se tretiraju kao „Biblija“ u kompanijama širom svijeta. Zanimljivo je kako je Salzman predvidjela da će se milenijalci zaljubiti u plavu boju, a mnogi poznati brendovi ozbiljno su ju shvatili. PEPSI je, primjerice, promijenio izgled svog pakiranja te produbio nijansu svoje prepoznatljive plave boje zbog njezinih savjeta.

Ne mogu tvrditi da će 2020. biti godina ženskog vodstva, iako vidim naznake da nove generacije žena uistinu dolaze do vodećih pozicija; poput Alexandrije Ocasio-Cortez kao najmlađe članice američkog kongresa ili novozelandske premijerke Jacinde Ardern i sl., rekla je Salzman.

U ovom trenutku mladi ulaze na tržište rada. Koja je glavna razlika između žena koje su prije 20 godina ušle na tržište i onih koje danas traže zaposlenje?

Nekada su ljudi bili fokusirani samo na posao, a danas zaposleni ljudi uspješno vode kompanije i imaju obitelji. Danas su muškarci i žene ponosni zaposlenici i roditelji te spajaju život i posao, dom i ured. Često ulazim u urede svojih zaposlenika i susrećem djecu koja se igraju na podu ureda dok njihovi roditelji završavaju konferencijski poziv.

Mnogi govore da su žene podcijenjene i da ih muški kolege ne cijene dovoljno. Međutim, kada žena ženu povrijedi, nekako se pretpostavlja da to najviše boli. Jeste li ikada bili u takvoj situaciji i kako ste se nosili s time? Što biste rekli našim čitateljima koji prolaze kroz slične situacije?

Izdajice dolaze u oba spola, a moj je stav: ‘Izdaj me jednom, uzvratit ću ti osmijehom, otpisat ću te i nastaviti raditi kao da nikada nisi postojao/postojala.' Izdaja je dobar pokazatelj koliko je netko očajan. Takve osobe izoliram iz svoje blizine.

Tko je bio vaš uzor u ranoj mladosti?

Nisam imala uzor koji bi oblikovao moje viđenje svijeta ili vjeru u sebe, ali mogu se sjetiti prvog trenutka kada sam počela vjerovati da žene mogu apsolutno sve. To je bilo kada se Geraldine Ferraro, kongresnica iz New Yorka, majka mojega kolege iz škole, kandidirala za potpredsjednicu Sjedinjenih Država. Tada sam znala da je sve moguće. Tijekom godina radila sam i za muškarce i za žene, i upravo mi je to pomoglo da se razvijam i napredujem na poslu.

Sustav se treba otvoriti prema ženama, i to što prije. Ja bih ohrabrila tih 22 posto žena da jasno i glasno daju do znanja ostalim ženama o svim preprekama s kojima se susreću, kako bi te prepreke što prije nestale, izjavila je Marian.

Kako muškarci reagiraju na vašu poziciju? Osjećaju li se ugroženi time? Koji je savjet za muškarce koji na taj način ne priznaju i ne cijene žene?

Ne osjećam da spol ima ikakve veze s načinom na koji se odnose prema meni na radnom mjestu. Ili me mrze ili me vole. Očekujem da o meni sude po mojim rezultatima.

Imate trideset godina iskustva u poslovima odnosa s javnošću i imate iskustva u radu s muškim i ženskim nadređenima. Koja je glavna razlika? Koga biste radije izabrali za svoga šefa?

Imala sam samo jednog omraženog šefa u trideset godina rada i čim sam shvatila da mi ne odgovara, vratila sam se u tvrtku u kojoj sam radila prije. Volim šefa za kojeg sada radim, ali voljela sam i ženu za koju sam radila u prijašnjoj kompaniji. Oboje dijele dvije karakteristike: imaju smisla za humor, bez ikakvih zadrški i zakulisnih igara. Ali i slažemo se oko jedne stvari – bitno nam je da dobro (od)radimo svoj posao.

Na pitanje koje su tri bitne kvalitete koje ženu čine ravnopravnom u poslovnom svijetu, Marian je navela ponos, neustrašivost i duhovitost.
Žena treba biti ponosna i ne treba se sramiti kada treba podići glas te reći svoje mišljenje. Druga je bitna karakteristika da mora biti neustrašiva, no oprezna. Treba dobro procijeniti kakva je situacija. Treba također biti duhovita i u velikom apsurdu svih stvari koje ljudi prolaze u svakodnevnom životu naći vremena za šalu i smijeh, zaključila je Salzman.


Marian Salzman ima 60 godina i u ovom trenutku vodi globalne komunikacije u Philip Morris International (PMI). Prozvana je jednom od pet najvećih svjetskih trendsetera te je jedna od najnagrađivanijih žena u svijetu PR-a. Na njezinoj službenoj internetskoj stranici stoji da je osvojila više od četrdeset nagrada i napisala čak osamnaest knjiga. Njezino je ime upisano u knjigu PRWeek Global Power Book, a od 2017. „živi“ i u kući slavnih PRWeek Hall of Femme.