Evo što su pokazali rezultati:
- 58 posto mladih doživjelo je neki oblik nasilnog ponašanja u partnerskim vezama.
- 70 posto mladih izjavilo je da su doživljavali takva ponašanja duži vremenski period. Najčešće se radi o psihičkom nasilju koje uključuje kontrolirajuće i posesivno ponašanje, izrazitu ljubomoru i ucjene.
- Svaku petu mladu osobu partner/partnerica često provjerava i inzistira znati gdje je i što radi.
- 1 od 5 mladih doživljava izrazito ljubomorno ponašanje u vezi.
- 17 posto mladih doživjelo je u više navrata da partner/partnerica kontrolira i provjerava njihov mobitel.
- Nametanje osjećaja krivnje zbog provođenja vremena s prijateljima i obitelji doživljava višekratno 1 od 6 mladih.
- 1 od 10 mladih kontinuirano doživljava emocionalne ucjene u vezi ("ako ne učiniš to i to, prekinut ću s tobom"), a isto toliko ih doživljava ponižavanje od strane partnera/partnerice koji/koja im govori da "ništa ne vrijede", "trebaju smršavjeti", "glupi su".
RAD NA PREVENCIJI IZRAZITO VAŽAN
Projekt Love&Respect osim u Hrvatskoj provodi se u Austriji, Armeniji, Češkoj, Gruziji, Italiji i Španjolskoj, a uključuje izradu mrežne platforme za mlade i stručnjake koji rade s mladima, interaktivnu kviz-aplikaciju i kampanju na društvenim mrežama.
Posljedice doživljenog nasilja za djevojke su znatno negativnije i ozbiljnije.
Iz CESI-ja poručuju da je rad s adolescentima/adolescenticama na prevenciji izrazito važan jer je to razdoblje u kojem se stupa u prve emocionalne i seksualne veze, a mladi osim prepoznavanja štetnih i nasilnih ponašanja, trebaju naučiti kakve su to kvalitetne veze te uspostavljati odnose koji se osnivaju na ravnopravnosti, poštovanju i povjerenju.
Neophodno je, smatraju, potaknuti mlade da se suprotstave stavovima, ponašanjima i jeziku koji pridonosi diskriminaciji i kulturi nasilja protiv žena.
Navode i da nasilje u vezama utječe na fizičko, mentalno, emocionalno zdravlje i dobrobit osoba koje su preživjele nasilje. Posljedice doživljenog nasilja za djevojke su znatno negativnije i ozbiljnije.
Strah, sram, neosviještenost te nedostatak relevantnih informacija i resursa razlozi su zbog kojih mladi problem nasilja u vezi uglavnom nastoje riješiti sami te se najčešće ne odlučuju prijaviti nasilje nekoj odrasloj osobi, kao niti potražiti pomoć izvan grupe bliskih prijatelja/prijateljica.
KAMPANJA #TEENSTOO
Zbog svega navedenog CESI u okviru 16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama (od 25. studenog do 10. prosinca) provodi kampanju na društvenim mrežama #TeensToo koja je usmjerena na osvješćivanje problema nasilja u partnerskim odnosima koje se događa već u vrijeme adolescencije.
Mlade, ali i sve druge koji žele pomoći prevenciji nasilja u parnerskim odnosima među mladima, pozivaju da na društvenim mrežama objave fotografiju uz hashtag #TeensToo na kojoj će držati jednu od sljedećih izjava:
1. 58 posto mladih doživjelo je neki oblik štetnog/nasilnog ponašanja u partnerskim vezama. #TeensToo
2. 17 posto mladih doživjelo je u više navrata da partner/partnerica kontrolira i provjerava njihov mobitel #TeensToo
3. 1 od 5 mladih doživljava izrazito ljubomorno ponašanje u vezi #TeensToo
4. Neku svoju izjavu uz hashtag #TeensToo
Svaku petu mladu osobu partner/partnerica često provjerava i inzistira znati gdje je i što radi
"MLADIĆ IMA PRAVO UDARITI DJEVOJKU AKO..."
Podsjetimo, CESI je 2016. godine predstavio i nalaze istraživanja o nasilju u vezama i stavu mladih prema nasilju.
Mladi su između ostalog ispunjavali upitnik o opravdanosti nasilja koji je počinjao rečenicom "mladić ima pravo udariti djevojku...", a odgovori mladih glasili su "ako ga ljuti njeno ponašanje" (45 posto), "ako ga ne sluša" (45 posto), "ako sazna da je nevjerna" (41 posto), "ako sumnja da je nevjerna" (44 posto) i "ako ne vodi brigu o njemu kako bi trebala" (45 posto).
Dodat ćemo da se radi o rezultatima koji su dio evaluacije pilot-programa edukacije o nasilju u partnerskim vezama mladih. Radilo se o malom uzorku učenika/učenica i specifičnoj istraživačkoj namjeni.
Tim povodom portal Zadovoljna.hr napavio je kampanju na društvenim mrežama s ciljem osvješćivanja javnosti.