Logopedska terapija od presudne je važnosti za djecu u razvoju. Što se ranije počne s njom, veće su mogućnosti da se određena govorna tegoba u potpunost svlada, a to je prepoznao i Miroslav Vrankić, koji je sa svojim timom osmislio prvu hrvatsku digitalnu logopedsku vježbenicu.

Miroslav, inače doktor znanosti i profesor na Tehničkom fakultetu Sveučilišta u Rijeci, i ranije se okušao u asistivnoj tehnologiji.

U njegovim je rukama nastalo nekoliko tehnoloških pomagala kojima se olakšava život osobama s invaliditetom, pa ga je Google uvrstio među stotinu najvećih pokretača promjena u ovom dijelu Europe.

O čemu je točno riječ? Što su to asistivna pomagala i kako se ovaj znanstvenik uopće zainteresirao za to područje rada?

Godine 2008. na Tehničkom fakultetu započeo sam projekt Servus. Radilo se o uređaju koji omogućava da osobe s najtežim invaliditetom postanu samostalnije uz pomoć govornih naredbi. Naime, Servus je bio uređaj koji je omogućavao da osoba koja je potpuno nepokretna samo kaže što želi i tako upravlja svojom okolinom.

Tim logopeda i računalnih stručnjaka, kojem su na čeku bili Miroslav Vrnakić i Krešimir Perša, osmislio je prvu hrvatsku digitalnu vježbenicu.

Sa Servusom se moglo paliti svjetla, kontrolirati televizor, otključavati vrata, upravljati telefonom. Pokazalo se da takvo nešto ne postoji u Hrvatskoj, a taj mi je projekt ujedno otvorio vrata do tada potpuno nepoznatog svijeta asistivne tehnologije, tehnologije koja pomaže osoba s invaliditetom i djeci s teškoćama u razvoju, govori nam.

Upravo je tada odlučio i otvoriti svoju tvrtku E-Glas pri Znanstveno-tehnologijskom parku Sveučilišta u Rijeci, a misija tvrtke je bila i ostala pomagati osobama s invaliditetom. No s vremenom su uslijedili i drugi projekti te se Miroslav sa svojim suradnicima sve više počeo okretati projektima koji su usmjereni djeci s teškoćama u razvoju, odnosno počeli su razvijati edukativne softvere koji potiču njihov napredak i razvoj.

Među nekoliko softvera koje upotrebljavaju škole i vrtići diljem Hrvatske posebno su se uspješnima pokazali ABC Maestro za učenje slova te Mala banka za razvijanje vještina baratanja novcem. U tome su nezamjenjivu ulogu odigrali svi zaposlenici E-Glasa i brojni stručnjaci.

Koko i Srećko kao pomoć logopedima

Ove godine stručni tim tvrtke E-Glas otišao je još korak dalje te je u suradnji s logopedima i računalnim stručnjacima nastala prva hrvatska digitalna vježbenica namijenjena djeci s artikulacijskim poremećajima. U tome je nezamjenjivu ulogu odigrao logoped Krešimir Perša, koji je bio na čelu stručnog tima logopeda iz čitave Hrvatske koji su bili dio ovog velikog projekta vezanog za artikulacijske poremećaje.

Riječ je o poremećajima izgovora glasova, što znači da je narušena njihova motorička izvedba. U njih se ubrajaju omisija (nečujna realizacija ili ispuštanje glasova ili samo nekih njegovih dijelova), supstitucija (zamjena glasova) i distorzija (nepravilan izgovor glasova). Svi se ti poremećaji mogu u potpunosti izliječiti ranom intervencijom, a upravo tu presudnu ulogu ima Kokolingo.

Svjesni smo problema s kojim su suočeni logopedi i roditelji djece s poremećajima govora jer u Hrvatskoj jedan logoped dolazi na 7000 stanovnika, dok je u Europskoj uniji prosjek jedan logoped na 3000 stanovnika. To rezultira dugim listama čekanja na početak terapije kod logopeda.

Uz pomoć simpatičnih likova djeca mogu uz nadzor roditelja vježbati izgovor glasova, riječi i rečenica, kao i jačati mišiće govornog aparata.

Razmišljajući o artikulacijskim poremećajima koji su sve prisutniji, odlučili smo razviti inovativnu interaktivnu kreaciju dostupnu djeci predškolske dobi. Prepoznali smo važnost rane intervencije i pravovremenog početka terapije te smo željeli dati doprinos ostvarivanju tih ciljeva razvojem digitalne vježbenice Kokolingo. Na taj oblik odlučili smo se jer je digitalna vježbenica puno fleksibilnija, multimedijalna i zabavnija za rad, napominje vrsni znanstvenik.

Dakako, logoped je nezamjenjiva pomoć u borbi s artikulacijskim poremećajima, no redovito korištenje digitalne vježbenice Kokolingo pomoći će djetetu da brže napreduje. Ako roditelj ne želi da dijete gubi vrijeme čekajući na početak terapije, redovito korištenje digitalne vježbenice kod kuće pomoći će mu da vježba pravilan izgovora glasova.

Logoped kao stručnjak djetetu određuje tijek tretmana i izbor vježbi koje će dovesti do željenih rezultata. Međutim, roditelj je bitna podrška i prema uputi logopeda trebao bi provoditi vježbe kod kuće kako bi se postigli željeni rezultati. Upoznati smo s izazovima svakodnevice i poteškoćama s kojima se roditelji susreću, posebno nedostatkom vremena za kvalitetno posvećivanje djeci.

To kod roditelja (i djece) izaziva frustraciju. No uloga roditelja izrazito je važna jer roditelj je suradnik logopedu i rad s djetetom kod kuće neophodan je zato što pojačava efekt vježbi koje dijete provodi. Događa se, nažalost, da dijete odbija rad kod kuće jer ga vježbe opterećuju, pa dijete gubi motivaciju, ističe logoped Krešimir Perša.

Upravo s time na umu čitav tim stručnjaka krenuo je u osmišljavanje Kokolingo svijeta. Simpatična papiga i jedinstveni gusar Srećko povest će mališane na pravo putovanje zagonetnim predjelima.

Kokolingo je vesela avantura u društvu papigice Koko i gusara Srećka koji će djetetu pomoći da ozbiljne vježbe ne budu napor, nego igra i zabava. To je izrazito važno za djecu jer ih potiče da zadrže koncentraciju na onome što rade. Na taj način djetetu redovita vježba neće predstavljati problem i opterećenje, a osoba koja radi s djetetom može biti opuštena jer je korištenje jednostavno i sigurno te se prati napredak djeteta.

Ustanove također mogu koristiti Kokolingo za veći broj djece ili pratiti pojedinačni napredak. Samo 30 minuta dnevno redovite igre i učenja kroz Kokolingo zabavne aktivnosti doprinosi napretku u ispravljanju nepravilnog izgovora glasova, kaže nam tim koji stoji iza jedinstvenog projekta.

U Hrvatskoj na 7 tisuča djece dolazi jedan logoped.

Tako djeca uz Koka i Srećka mogu biti dijelom gusarske gimnastike uz koju će vježbati i jačati pokretljivost čeljusti, jezika i usana, uz „čudnovate riječi“ vježbati s logatomima, slušati priče, uvježbavati glasove, riječi i rečenice i još mnogo toga.

Vrijedi spomenuti da je prvih 15 dana korištenja potpuno besplatno kako bi roditelji mogli testirati i vidjeti odgovara li to uistinu njihovu djetetu. Više informacija i sam softver možete pronaći na službenoj mrežnoj stranici.


 

Još lakše do inspiracije uz omiljene teme. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju