Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Posao & obitelj

Što skriva sramežljivost djece?

13-05-2009 Piše Mirjana Čuljak, pedagog
komentari

Nepoznavanje osjećaja sigurnosti, ugode, ljubavi i povjerenja u dječjoj dobi od strane roditelja doživotno može obilježiti dijete i ostaviti trag na njegovim kontaktima s okolinom u budućnosti. Zato je važno pravovremeno prepoznati sramežljivost

U trendu Čestitke: Sretan Božić Sretan Božić! Sretan Božić! Preuzmite ove čestitke i pošaljite ih dragim ljudima za Božić Tri ljepotice iz Zagreba u najtraženijim hlačama NEMAJU KONKURENCIJE Tri gracije iz Zagreba potvrdile koje su hlače najtraženije, bilo ljeto ili zima Ana Gruica Uglešić uvijek mami pažnju svojim modnim izborima Cjenovno prihvatljiva Ova haljina od 50 eura savršen je izbor za blagdanske zabave, ima je i Ana Gruica Uglešić i baš joj super stoji

Sramežljivost je 'bolest' suvremenog društva. Riječ je o 'sklonosti izbjegavanju društvene interakcije i o sklonosti izbjegavanju da se prikladno sudjeluje u društvenim situacijama' (Pilkonis 1977).

Najizloženija razvoju sramežljivosti su djeca koja imaju dobru komunikaciju s odraslima, ali ne i s vršnjacima, izrazito nadarena djeca, jedinci, visoko reaktivna djeca, djeca koja žive u izoliranim sredinama siromašnim socijalnim kontaktima, djeca s posebnostima, djeca koja dolaze iz disfunkcionalnih obitelji i sl.

Sramežljivost je naša 'generalizirana reakcija straha', reakcija na sliku koju o osobama ili situacijama imamo u svojoj glavi, odnosno doživljaj vezan za nas osobno.

Pojavljivanje sramežljivosti

Najjednostavniji oblik sramežljivosti pojavljuje se već kod jednogodišnjih beba. Ovu 'sramežljivost' smatramo prirodnom i pripisujemo je prirodnom oprezu dojenčadi prema nepoznatim licima.

Prema Zarevskom i Mamuli (1998.) sramežljivost se u pravom smislu riječi pojavljuje oko četvrte ili pete godine djetetova života.

No, Edelmann (1987.) tvrdi da je u toj dobi riječ o primitivnoj sramežljivosti jer petogodišnje dijete nije dovoljno zrelo da razumije osjećaj neugode koja predstavlja svijest o samopredstavljanju.

Spomenuti autor drži da se prava sramežljivost razvija tek oko osme godine, da svoj vrhunac dostiže u doba puberteta, a potom dolazi do opadanja njezine razine.

Najizloženija razvoju sramežljivosti su djeca koja imaju dobru komunikaciju s odraslima, ali ne i s vršnjacima, izrazito nadarena djeca, jedinci, visoko reaktivna djeca, djeca koja žive u izoliranim sredinama siromašnim socijalnim kontaktima, djeca s posebnostima, djeca koja dolaze iz disfunkcionalnih obitelji i sl.

Richmond i McCroskey (1989.) ističu da sramežljivost uključuje strah, plašljivost, povučenost i nepričanje.

Uzroci sramežljivosti

Buss (1997.) navodi sljedeće uzroke sramežljivosti:
a) narušavanje privatnosti – ako osoba s kojom razgovaramo naruši naš socijalni, osobni i posebice intimni prostor, tj. ako nam se previše približi
b) upadljivost – ako nam se pridaje premalo ili previše pozornosti ili ako smo u grupi u kojoj smo po nečem jedini (jedina ženska osoba u muškom društvu)
c) postupci drugih ljudi – ako nas drugi zadirkuju ili pretjerano hvale
d) osobni postupci – ako nešto krivo izgovorimo ili čujemo neugodno pitanje.

Razvoju sramežljivosti kod djece rane dobi pridonosi i vrsta odgoja.
Prema Vrane (2006.) četiri su osnovne pogreške u odgoju koje pogoduju razvoju sramežljive osobe:

- prezaštićivanje - roditelji ne dopuštaju djeci da sama rješavaju neke svoje probleme s vršnjacima ili obvezama, život roditelja 'vrti se' samo oko djeteta, a dijete postaje etiketirano od strane druge djece kao mamina maza

- strog i hladan odnos - ne pruža priliku djetetu da nauči kako stupati u interakciju s vršnjacima i drugom djecom te kako prepoznati i imenovati osobna emocionalna stanja i emocionalna stanja drugih - dijete ne razvija emocionalnu inteligenciju

- perfekcionizam - roditelji preko djeteta žele ostvariti neke svoje neispunjene ambicije, a dijete da bi ugodilo roditeljima ne želi prihvatiti osobno pravo na pogrešku i ne priznaje sebi ništa manje od savršenstva

- uvjetovana ljubav - manifestira se kroz poticanje ili motiviranje djeteta na nešto pomoću emocionalne ucjene (mama te neće voljeti/bit će žalosna ako…).

Svaka od ovih pogrešaka, koje roditelji često čine nesvjesno, narušava privrženost između djeteta i roditelja, nemogućnost ostvarenja normalnih odnosa s drugim osobama te pogoduju razvoju sramežljivosti i nesigurnosti kod djeteta.

Nepoznavanje osjećaja sigurnosti, ugode, ljubavi i povjerenja u dječjoj dobi od strane roditelja doživotno može obilježiti dijete i ostaviti trag na njegovim kontaktima s okolinom u budućnosti.

Zato je važno pravovremeno prepoznati sramežljivost kod sebe i drugih, učiti kako prihvaćati mane i svijest o vrlinama, biti prirodan, biti ono što jesmo, učiti od drugih, učiti prihvatiti odbijanje, neuspjeh i sl.

Cilj borbe protiv sramežljivosti nije biti i postati savršen, bezgrešan ili nemilosrdan, već naučiti kako kvalitetnije i sretnije živjeti.

'Hrabri ljudi umiru samo jednom, kukavice tisuću puta.' (Shakespeare)

www.moj-vrtic.com

Pročitaj još
Pročitaj još