Htjeli mi to ili ne, moda ima značajnu ulogu u našim životima, a ova nas je pandemija natjerala da razmislimo o tome što kupujemo. COVID-19 mogao bi doprinijeti svjesnijem ponašanju kupaca, a mi kao kupci utjecati na ubrzanu promjenu modne industrije.
Mnogi se stručnjaci iz modne industrije slažu s tim da bi COVID-19 mogao požuriti propast masovne proizvodnje i najaviti doba održive mode. Složit ćete se da je vrijeme da se modna industrija vrati šivaćim vještinama i odjevnim komadima koji su napravljeni da traju. Vrijeme je za odmak od odjeće koja je izrađena za jedno nošenje.
ODGOVORNI BRENDOVI
Pokazuje se da su tijekom pandemije kupci svjesnije kupovali, ali i razmišljali o etičkim aspektima proizvodnje. Prema iskustvima vodećih svjetskih internetskih trgovina, ljudi su skloniji brendovima koji imaju misiju, svrhu i koji čine dobro svijetu. Stoga možemo očekivati da će potražnja za brendovima koji imaju neku dodanu vrijednost i dalje rasti, a održivost postati minimalni zahtjev. Brendovi stoga trebaju djelovati na društveno odgovoran način ako žele biti primijećeni.
Sa smanjenjem potrošnje na trenutačno suvišnu odjeću, mnogi će prihode usmjeriti prema onim stvarima koje zaista trebaju i žele, a za to će onda biti spremni odvojiti i više novca. Trenutačno je situacija takva da će mnogi u šoping-košaricu radije ubaciti komfornu odjeću umjesto odjeće za večernje izlaske i partyje ili pak novu trendi majicu koju bi stigli obući jednom prije negoli izađe iz mode i ostane zaboravljena na dnu ormara. Taj bi se trend mogao nastaviti i kad pandemija iščezne. Nije tako teško zamisliti da ćemo u bliskoj budućnosti pri odabiru više voditi računa o tome da odjeća koju kupujemo bude kvalitetna i da nam traje nekoliko sezona.
Ormari bi se mogli vratiti minimalizmu, a to će dovesti do nekih novih užitaka. Na taj ćemo način otkrivati nove web shopove i zaljubiti se u nove brendove. Trendove bismo mogli sve više pratiti na web-trgovinama poput stranog Farfetcha ili hrvatskog Heraldi for men & women, koji okupljaju provjerene komade odjeće renomiranih svjetskih dizajnera kao što su Jil Sander, Victoria Beckham, Red Valentino te Joseph, čije kreacije nikad ne izlaze iz mode. Tom će nam promjenom na neki način luksuzni brendovi postati dostupniji pa ćemo češće škicati što se sve nudi i po kojoj cijeni.
SMANJEN BROJ KOLEKCIJA
U modnoj industriji ponovno se raspravlja o tome da se kolekcije prodaju u pravoj sezoni. To bi značilo da će biti manje izmjena kolekcija i posljedično da će se trendovi rjeđe mijenjati, a brendovi proizvoditi po načelu capsule kolekcija sastavljenih od klasičnih komada. Istraživanje provedeno nakon lockdowna u Velikoj Britaniji pokazalo je da četvrtina potrošača (26%) manje kupuje odjeću online, dok se manjem dijelu (9%) potrošnja povećala. Lako je za vjerovati da ukupna potrošnja opadati, no bit će zanimljivo vidjeti na što će se trošiti kad se krene trošiti.
Sportska i udobna odjeća trenutačno su komadi za kojima najčešće posežemo. Naše navike odijevanja znatno su se promijenile u odnosu na razdoblje prije pandemije, pa modni stručnjaci očekuju da će to utjecati na način odijevanja i nakon pandemije. To pokazuje i povijest, nakon Velike gospodarske krize 1920-ih i nakon Drugog svjetskog rata također se promijenio modni izričaj. Još je rano predviđati kako će se modna industrija prilagođavati situaciji, no neizbježno je da COVID-19 diktira promjenu, ali i da je na dizajnerima da tu promjenu vode.
ONLINE KAO NOVI OFFLINE
U posljednjih pola godine svjedoci smo toga da se postupno sve seli online. Pandemija koronavirusa dovela je do povećanja broja kupaca koji su prvi put pristupili internetskoj trgovini. U SAD-u je 14 posto potrošača prvi put naručilo nešto iz modnih trgovina, a u Kini njih 17 posto. Dok čekamo rezultate istraživanja s istim parametrima u Hrvatskoj, MasterIndex kojeg je za kompaniju Mastercard provela agencija Improve u travnju ove godine, pokazuje da se preko interneta najviše kupuju upravo odjeća i obuća, to radi čak 65 posto ljudi. S porastom onih koji kupuju preko interneta promijenit će se uloga maloprodajnih trgovina. Glavne lokacije ostat će u svrhu imidža brenda, ostale će se vjerojatno zatvoriti, što bi mogla biti velika promjena ako se uzme da se prije koronavirusa 80 posto transakcija odvijalo u fizičkim dućanima.
No potrošači će sve više očekivati i od internetskih trgovina. Praktičnost, pravovremena i personalizirana komunikacija, brza dostava i jednostavan povrat ono su što se očekuje. Poboljšanje korisničkog iskustva kupovine preko interneta već smo u nekoj mjeri doživjeli od velikih brendova. Mnogi su produžili rok povrata ili omogućili besplatan povrat, a neki su prvi put otvorili svoja virtualna vrata, poput novog Heraldi for Men & Women webshopa. To je jedan od rijetkih brendova iz Hrvatske koji su dostupni i na globalnoj platformi kao što je Farfetch. Heraldi for men & women na svom webshopu okuplja razne svjetske brendove koji će zadovoljiti potražnju žena i muškaraca. Svi koji se okrenu kvalitetnim i klasičnim komadima, tamo mogu računati na besplatnu dostavu, a u slučaju da nešto ne odgovara besplatan je i povrat.
To su samo neke od stavki koje će modna industrija morati napraviti kako bi se prilagodila i opstala u novom normalnom. Kotačići su se već počeli okretati, a mi s uzbuđenjem čekamo novosti koje nam modna industrija donosi.