Roditeljstvo sa sobom nosi i obvezu učenja praktičnih vještina naše djece. Roditelji su ti koji svoju djecu mogu poučiti praktičnim vještinama koje mogu olakšati svakodnevicu, a ljeto je idealno vrijeme za to.

U KOJOJ DOBI RAZVIJATI ODREĐENE VJEŠTINE?
Praktičnim vještinama smatraju se one koje su nam potrebne u svakodnevici, od pranja zubi do vezanja cipela, a dijete ih uči prema modelu, odnosno promatrajući roditelja kako to čini. Evo kako to možete približiti svome djetetu i pripremiti ga za život.

OD 2 DO 3 GODINE

Vrijeme od druge godine života nadalje vrijeme je u kojem dijete postaje svjesnije sebe, u kojem zna kako koristiti osjetila i pokrete u svrhu istraživanja svijeta. U toj godini djeca počinju tražiti samostalnost te žele samostalno donositi odluke.

Također se pojavljuju različite fraze kojima izražavaju svoje želje pa se tako često može čuti rečenica „Ja ću sam/sama“ ili „Ne!“. U tom je vremenu vrlo bitna ravnoteža između roditeljskog usmjeravanja djeteta i omogućavanja samostalnih izbora te je upravo zato to idealno vrijeme za početak učenja praktičnih vještina.

Slika nije dostupna Koliko djeca mlađa od 2 godine smiju gledati TV? Nula minuta.

Slika nije dostupna Igrom do samopouzdanja: Kako odgojiti djevojčicu sigurnu u sebe?

Pospremanje igračaka jedna je od prvih jer će na taj način dijete najlakše shvatiti da njegovi predmeti imaju svoje mjesto i da za sve postoji namjena. Da bi taj proces tekao uspješnije, možete nabaviti šarene, vizualno privlačne kutije u koje će pospremati igračke, a također možete uvesti pravilo da se prije čitanja priče i odlaska na spavanje igračke moraju pospremiti. Djetetu treba rutina, a upravo je to prvi korak.

Stavljanje prljave odjeće u košaru s rubljem nešto je s čime također možete upoznati svoje dijete u ranoj dobi. Ako prakticirate odvajanje rublja prema bojama, to također može biti prilika za učenje i raspoznavanje boja.

Odljepljivanje čička na obući i odjeći nešto je što će svako dijete napraviti samoinicijativno jednom kada odluči istraživati što se to točno nalazi na njemu pa se to može iskoristiti za učenje o odijevanju.

Slika nije dostupna Za još ljepše ljeto: Deset sjajnih slikovnica koje će zabaviti djecu tijekom praznika

Pri svakoj toj aktivnosti važno je da roditelj ne kritizira dijete, nego svaki njegov napredak prihvaća sa strpljenjem.

OD 3 DO 5 GODINA

U daljnjim godinama dijete želi sve više samostalnosti i želi otkrivati svijet bez pomoći odraslih. Tada se počinje razvijati i njihova savjest, no dalje je, kako i priliči, u središtu njihova života igra. I upravo zato igru treba iskoristiti kao sredstvo i poticaj za učenje praktičnih vještina.

Pranje zubi uz pomoć može se pretvoriti u igru ako se odabere zanimljiva četkica koja ima ruke i noge ili neke djetetu posebno drage likove. Jednako vrijedi i za pastu za zube koja bi trebala biti isključivo ona prilagođena djeci i obogaćena okusima koji su im primamljivi, poput jagode ili banane.

Kada djecu podučavamo novim vještinama, najvažnije je strpljenje.

Samostalno odijevanje u tim godinama postaje dio svakodnevice i dijete počinje jasno izražavati što mu se od odjeće sviđa, a što ne. Dakako, bit će trenutaka kada će odabrati odjeću koja nije primjerena situaciji pa poželjeti, primjerice, u vrtić otići u kupaćem kostimu. U tim je situacijama najvažnije ostati smiren i djetetu točno navesti kada će moći nositi određeni odjevni predmet te se toga i držati kako bi dijete steklo povjerenje.

OD 5 DO 6 GODINA

Kada je svega godinu-dvije udaljeno od polaska u školu, dijete počinje pokazivati sve veću inicijativnost, no da bi to bilo moguće, moraju steći samopoštovanje. Kada se nalaze u situacijama koje od njih traže suočavanje s preprekama, često precjenjuju svoje sposobnosti, pa im je potreban dodatan input koji će im pokazati da neke prepreke mogu nadići, dok za ostale treba još vremena.

Samostalno točenje vode ili soka u čašu dobar je primjer toga. Bez sumnje će u prvim pokušajima doći do prolijevanja tekućine jer dijete još nema razvijenu svijest o odnosima veličina, no prvi korak možete napraviti tako što ćete u vrč staviti tek malo vode ili soka koje će dijete preliti, a potom postupno dodavati više.

Kako dijete u toj dobi ima razvijenije motoričke vještine nego u prethodnom razdoblju, sigurnije je u hvatanju predmeta i njihovu postavljanju na mjesto pa tu stupa na scenu postavljanje stola u kojem dijete može pomoći. Dakako, pripazite na to da djetetu ne dajete noževe i druge oštre predmete, a tanjuri i ostalo posuđe neka bude što lakši.

Pospremanje kreveta neka postane dio svakodnevice. Prakticirajte tu naviku svakog dana nakon buđenja, neovisno o tome je li radni dan ili vikend. Tako će dijete to shvatiti kao rutinu koju uvijek treba odraditi i potom krenuti u dan.

OD 6 DO 7 GODINA

U godini koja prethodi polasku u školu djeca postaju sve samostalnija i sve sigurnija u svoje svakodnevne aktivnosti. To je ujedno i praktična priprema za polazak u školu u kojoj će dijete morati tijekom radnog dana znati samo odraditi određene radnje.

Vezanje cipela svakako je na prvom mjestu. Djeca to uče i u predškolskim grupama, no ako neko dijete to još nije svladalo, pokušajte mu pomoći. Pokažite mu jedan način kako ga ne biste dovoljno zbunjivali, a uz taj postupak možete kombinirati i neku pjesmu.

Slaganje vlastite odjeće nakon pranja i sušenja također je potrebno savladati u tom razdoblju jer će dijete u školi morati znati samo odložiti svoju jaknu na vješalicu ili opremu za tjelesno-zdravstvenu kulturu u svoju školsku torbu. Zato pretvorite slaganje osušenog rublja u igru, slažite je prema bojama i upalite glazbu.
U svim navedenim aktivnostima bitno je ostati uporan i ne pokazivati frustraciju. Svako dijete ima vlastiti put razvoja.

 

Još lakše do inspiracije uz omiljene teme. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju