U KOJOJ DOBI RAZVIJATI ODREĐENE VJEŠTINE?
Praktičnim vještinama smatraju se one koje su nam potrebne u svakodnevici, od pranja zubi do vezanja cipela, a dijete ih uči prema modelu, odnosno promatrajući roditelja kako to čini. Evo kako to možete približiti svome djetetu i pripremiti ga za život.
OD 2 DO 3 GODINE
Vrijeme od druge godine života nadalje vrijeme je u kojem dijete postaje svjesnije sebe, u kojem zna kako koristiti osjetila i pokrete u svrhu istraživanja svijeta. U toj godini djeca počinju tražiti samostalnost te žele samostalno donositi odluke.
Također se pojavljuju različite fraze kojima izražavaju svoje želje pa se tako često može čuti rečenica „Ja ću sam/sama“ ili „Ne!“. U tom je vremenu vrlo bitna ravnoteža između roditeljskog usmjeravanja djeteta i omogućavanja samostalnih izbora te je upravo zato to idealno vrijeme za početak učenja praktičnih vještina.
Pospremanje igračaka jedna je od prvih jer će na taj način dijete najlakše shvatiti da njegovi predmeti imaju svoje mjesto i da za sve postoji namjena. Da bi taj proces tekao uspješnije, možete nabaviti šarene, vizualno privlačne kutije u koje će pospremati igračke, a također možete uvesti pravilo da se prije čitanja priče i odlaska na spavanje igračke moraju pospremiti. Djetetu treba rutina, a upravo je to prvi korak.
Stavljanje prljave odjeće u košaru s rubljem nešto je s čime također možete upoznati svoje dijete u ranoj dobi. Ako prakticirate odvajanje rublja prema bojama, to također može biti prilika za učenje i raspoznavanje boja.
Odljepljivanje čička na obući i odjeći nešto je što će svako dijete napraviti samoinicijativno jednom kada odluči istraživati što se to točno nalazi na njemu pa se to može iskoristiti za učenje o odijevanju.
Pri svakoj toj aktivnosti važno je da roditelj ne kritizira dijete, nego svaki njegov napredak prihvaća sa strpljenjem.
OD 3 DO 5 GODINA
U daljnjim godinama dijete želi sve više samostalnosti i želi otkrivati svijet bez pomoći odraslih. Tada se počinje razvijati i njihova savjest, no dalje je, kako i priliči, u središtu njihova života igra. I upravo zato igru treba iskoristiti kao sredstvo i poticaj za učenje praktičnih vještina.
Pranje zubi uz pomoć može se pretvoriti u igru ako se odabere zanimljiva četkica koja ima ruke i noge ili neke djetetu posebno drage likove. Jednako vrijedi i za pastu za zube koja bi trebala biti isključivo ona prilagođena djeci i obogaćena okusima koji su im primamljivi, poput jagode ili banane.
Kada djecu podučavamo novim vještinama, najvažnije je strpljenje.
Samostalno odijevanje u tim godinama postaje dio svakodnevice i dijete počinje jasno izražavati što mu se od odjeće sviđa, a što ne. Dakako, bit će trenutaka kada će odabrati odjeću koja nije primjerena situaciji pa poželjeti, primjerice, u vrtić otići u kupaćem kostimu. U tim je situacijama najvažnije ostati smiren i djetetu točno navesti kada će moći nositi određeni odjevni predmet te se toga i držati kako bi dijete steklo povjerenje.
OD 5 DO 6 GODINA
Kada je svega godinu-dvije udaljeno od polaska u školu, dijete počinje pokazivati sve veću inicijativnost, no da bi to bilo moguće, moraju steći samopoštovanje. Kada se nalaze u situacijama koje od njih traže suočavanje s preprekama, često precjenjuju svoje sposobnosti, pa im je potreban dodatan input koji će im pokazati da neke prepreke mogu nadići, dok za ostale treba još vremena.
Samostalno točenje vode ili soka u čašu dobar je primjer toga. Bez sumnje će u prvim pokušajima doći do prolijevanja tekućine jer dijete još nema razvijenu svijest o odnosima veličina, no prvi korak možete napraviti tako što ćete u vrč staviti tek malo vode ili soka koje će dijete preliti, a potom postupno dodavati više.
Kako dijete u toj dobi ima razvijenije motoričke vještine nego u prethodnom razdoblju, sigurnije je u hvatanju predmeta i njihovu postavljanju na mjesto pa tu stupa na scenu postavljanje stola u kojem dijete može pomoći. Dakako, pripazite na to da djetetu ne dajete noževe i druge oštre predmete, a tanjuri i ostalo posuđe neka bude što lakši.
Pospremanje kreveta neka postane dio svakodnevice. Prakticirajte tu naviku svakog dana nakon buđenja, neovisno o tome je li radni dan ili vikend. Tako će dijete to shvatiti kao rutinu koju uvijek treba odraditi i potom krenuti u dan.
OD 6 DO 7 GODINA
U godini koja prethodi polasku u školu djeca postaju sve samostalnija i sve sigurnija u svoje svakodnevne aktivnosti. To je ujedno i praktična priprema za polazak u školu u kojoj će dijete morati tijekom radnog dana znati samo odraditi određene radnje.
Vezanje cipela svakako je na prvom mjestu. Djeca to uče i u predškolskim grupama, no ako neko dijete to još nije svladalo, pokušajte mu pomoći. Pokažite mu jedan način kako ga ne biste dovoljno zbunjivali, a uz taj postupak možete kombinirati i neku pjesmu.
Slaganje vlastite odjeće nakon pranja i sušenja također je potrebno savladati u tom razdoblju jer će dijete u školi morati znati samo odložiti svoju jaknu na vješalicu ili opremu za tjelesno-zdravstvenu kulturu u svoju školsku torbu. Zato pretvorite slaganje osušenog rublja u igru, slažite je prema bojama i upalite glazbu.
U svim navedenim aktivnostima bitno je ostati uporan i ne pokazivati frustraciju. Svako dijete ima vlastiti put razvoja.