Sve dok, kao i jako puno žena i muškaraca koje znam, nisam pokleknula i napravila svoju prvu narudžbu na popularnoj aplikaciji.
Nakon dva tjedna stigla je pošiljka i, na moje oduševljenje, sve što sam naručila odgovaralo mi je, a za jedne suknja-hlače koje sam platila samo šest eura dobila sam niz komplimenta i upita. Dakako, htjela sam još, pa sam napravila i drugu narudžbu. Ovaj put nije sve bilo tako bajno. Iako su neke stvari zaista imale dobar omjer cijene i kvalitete, neke su imale toliko nepodnošljiv miris da sam ih morala baciti.
Naučila sam svoju lekciju o tome kako birati proizvode, što se isplati kupovati, a što ne, no i dalje me kopkalo pitanje: zašto nas toliko privlači jeftina online kupovina?
Promocije, popusti, preporuke
Naravno, prije svega tu su nevjerojatno širok izbor asortimana i vrlo niska cijena proizvoda.
Takve platforme nude ogroman izbor proizvoda, uključujući odjeću, elektroniku, kućne potrepštine, modne dodatke, uredski materijal i još mnogo toga, što omogućava korisnicima da pronađu gotovo sve na jednom mjestu.
Čak i za stvari koje vam nikada ne bi pale na pamet, jednom kada ih vidite, pomislite da vam baš to treba. Također, cijene su znatno niže nego u tradicionalnim prodavaonicama, što itekako privlači kupce.
Privlačna je i besplatna dostava, a to je odmah plus s obzirom na to da, naručujemo li nešto iz trgovina smještenih u Hrvatskoj, nema dostave ispod 3,49 eura, što i nije malo.
Jeftina kupovina širi se zahvaljujući pozitivnim recenzijama i preporukama korisnika na društvenim mrežama, što dodatno povećava interes za takve stranice. Preko tih se korisnika često nude i razne promocije i popusti, što daje dodatnu notu privlačnosti, no ono što je svakako najprivlačnije, uz vrlo niske cijene, jest laka dostupnost preko interneta i mobilne aplikacije.
Možemo ležati u krevetu i naručivati proizvode iz daleke Kine, i to one za koje nismo ni znali da postoje ili da nam "trebaju".
Što o privlačnosti jeftine kupnje kaže psihologija?
Psiholozi su proučavali različite aspekte jeftine kupovine i njezin utjecaj na ljudsko ponašanje. Postoji nekoliko ključnih razloga zbog kojih ljude privlači jeftina kupovina, koje psihologija može objasniti.
1. Potreba za nagradom i trenutačnim zadovoljstvom
Jeftina kupovina nudi trenutačno zadovoljstvo jer ljudi osjećaju da su dobili dobru ponudu ili uštedjeli. Fenomenalne hlače za šest eura? Da, molim!
Kada kupac nađe povoljnu cijenu, mozak oslobađa dopamin, neurotransmiter povezan s osjećajem zadovoljstva i nagrade. To može stvoriti osjećaj "nagrađivanja" koji ljude potiče da ponovo kupuju.
2. Percepcija dobrog omjera kvalitete i novca
Često doživljavamo jeftine proizvode kao priliku za kupnju nečega što je "dobar omjer kvalitete i novca", iako nam ti proizvodi zapravo nisu ni potrebni.
Treba li mi replika crteža Monetova vrta? Ne. No za dva eura čini se kao "prilika života". Fenomen lova na najbolje ponude stvara u nama osjećaj postignuća jer mislimo da smo uštedjeli novac, a stvarnost je takva da bismo ga uštedjeli još više da uopće nismo napravili račun na toj platformi.
Čak i za stvari koje vam nikada ne bi pale na pamet, jednom kada ih vidite, pomislite da vam baš to treba.
3. Smanjen osjećaj krivnje
Kada ljudi kupuju jeftine stvari, manje su skloni osjećati se krivima zbog potrošnje. Kupovine skupih predmeta često izazivaju osjećaj anksioznosti ili žaljenja (tzv. postkupovna disonanca), dok kod jeftinih proizvoda taj osjećaj gotovo i ne postoji jer su troškovi mali.
4. Potreba za kontrolom i sigurnošću
Kupovina je često povezana s osjećajem kontrole i sigurnosti. Ljudi koji osjećaju da nemaju puno utjecaja na druge aspekte svog života ponekad se okreću jeftinoj kupovini kako bi stvorili osjećaj moći i kontrole.
Tako je bilo i sa mnom jer kada me snašla ozbiljna upala pluća, a oporavak traje još i danas i ne znam dokad će potrajati, trošenje dvadesetak eura na nešto za što znam da će sigurno stići na moju adresu čini se kao kontrola.
5. Utjecaj društvenih normi
Društvene norme i društvene mreže često potiču ljude na kupovinu jeftinih proizvoda. Kada drugi ljudi u njihovu okruženju pričaju o povoljnim kupovinama ili pokažu zadovoljstvo zbog dobrog deala, stvara se društveni pritisak koji potiče ljude da prate te obrasce. To je poznato kao socijalna usporedba, odnosno proces u kojem ljudi donose odluke na temelju ponašanja drugih u svojoj okolini.
6. Kupovina kao distrakcija ili način suočavanja
Za neke ljude jeftina kupovina može biti emocionalni mehanizam suočavanja s problemima koji ih tište. Kada su pod stresom, anksiozni ili ne znaju što bi sa sobom od dosade, kupovina može biti način da se osjećaju bolje. Međutim, taj osjećaj vrlo kratko traje i prije nego što stigne pošiljka, zapravo se više nećete ni sjećati što ste naručili.
7. Paradoks izbora
Prema teoriji psihologa Barryja Schwartza, previše izbora može izazvati osjećaj preopterećenosti ili anksioznosti. I uistinu se na takvim platformama ljudi suočavaju s ogromnim brojem opcija, pa ćete se nerijetko zateći kako sat-dva pretražujete predmete koji vam zapravo ne trebaju. Ipak, nizak trošak smanjuje anksioznost zbog donošenja pogrešne odluke.
Zaključak?
Da, i ja sam podlegla Temu groznici, ali i naučila da me sve te sitnice ne čine sretnom i da mi zaista ne trebaju. Ipak, ondje se mogu naći zaista sjajne stvari za kuću i dekoriranje prostora pa ako ste se tek nedavno uselili u novi dom ili planirate renovaciju, ta je platforma svakako odličan izbor za te sitnice.
Jednako je tako dobar odabir za kupnju poklona, no nikako ne preporučujem kupnju torbi jer je miris uistinu nepodnošljiv, kao i kada su u pitanju razni silikonski predmeti poput kalupa za kolače i slično.
Online platforme nude ogroman izbor proizvoda (Foto: Shutterstock)