Kultni aspekt svakog filma o Jamesu Bondu, osim sofisticiranih naprava i beskrajnog niza dobro krojenih odijela, uvijek su bile Bondove djevojke.
Snimljeni prema romanima Iana Flaminga, filmovi o Jamesu Bondu dio su povijesne kinematografije, a vrlo je zanimljivo kako su se u njima postepeno razvijali ženski likovi.
Iako na prvi pogled izraz „Bondova djevojka“ povezuje prije svega s njenim fizičkim izgledom, stvarnost je zapravo drugačija.
Kako su kreirane Bondove djevojke?
Oko Flamingovih ženskih likova postoji mnogo kontroverzi jer mnogi smatraju da, iako su predivne i inteligentne, služe samo kao nadopuna glavnom liku.
Ali zagrebemo li ispod površine, naići ćemo na ipak ponešto drugačiju sliku.
Fleming je kreirao likove žena koje su neovisne, sposobne, hrabre, duhovite, inteligentne, ranjive, opasne, uklete. Često su siročad, prognane ili su pak same pobjegle od nasilnih muškaraca, a bave se karijerama koje prkose očekivanjima njihova doba.
Nakon što je izronila iz oceana u najpoznatijem filmskom bikiniju pjevajući Under the Mango Tree, Honey Ryder (Ursula Andress) zacementirala je svoje mjesto u povijesti kinematografije. Ryder se ponosno razmeće svojom neovisnošću i poduzetnom prirodom, spajajući kraj s krajem prodajom školjki na plaži u Miamiju.
Štoviše, ona impresionira Bonda i filmske gledatelje uranjajući u agentovu misiju, nikad ne bježeći od izazova ili neprijateljske situacije. Široko priznata kao prva "Bondova djevojka", Ryder ruši sve stereotipe o djevojci u nevolji odišući hrabrošću.
Potom je tu i Pussy Galore (Honor Blackman) iz Goldfingera koja je prvotno na Bondu suprotstavljenoj strani, no potom ova ova stručnjakinja za aerodinamiku naposljetku mijenja kurs i pridružuje se Bondu u svladavanju svog prethodnog šefa, koristeći svoju snagu i intelekt da pomogne cilju.
Tu su potom i May Day, Xenia Onatopp, Wai Lin, Eve Moneypenny, Paloma i brojne druge.
No posebno je zanimljiv lik romana Špijun koji me volio, jedini koji je Flaming napisao u prvoj osobi jednine, ispričan iz perspektive protagonistice Vivienne Michel. Prvi dio, pod naslovom Ja s empatijom opisuje Vivienneine borbe kao neudate žene u Londonu šezdesetih godina 20. stoljeća, koja razbija stakleni strop, te istovremeno sama prolazi kroz pobačaj.
I prvi "ženski James Bond u povijesti"
No to nije toliko vidljivo u filmovima koliko u romanima. Tek je s Danielom Craigom Bond na filmskom platnu počeo biti prikazivan kroz odnose s ženskim likovima, a sve do tada čini se kao da se samo izmjenjuju jedna drugom, kao da su sve Bondove avanture samo upravo to – avanture.
Međutim, posljednji film o Bondu, Za smrt nema vremena, do kraja ogoljuje Bondovu nježnu, pa i obiteljsku stranu jer upravo u tom dijelu on saznaje da je otac djevojče za koju se žrtvuje da bi ju spasio, a svoje mjesto, nakon smrti, ustupa prvom „ženskom Jamesu Bondu u povijesti“ – Nomi.
Tek nam ostaje za vidjeti kako će se na filmskom platnu razvijati kultni lik u ženskom odijelu, no činjenica je da bez jakih ženskih likova koje je Fleming stvorio to ne bi bilo moguće.