Kad sam prije mjesec dana ušla u jednu trgovinu koja, između ostalog, prodaje dekoraciju za dom, šokirala sam se. Tada, na prijelazu iz kolovoza u rujan, police su bile preplavljene božićnim asortimanom.
Znam nekolicinu ljudi iz svoje okoline koji su već počeli s božićnom kupovinom, od šalica za vruću čokoladu do naručivanja i kupnje poklona članovima obitelji.
Kod takvih su ljudi blagdanske dekoracije već potaknule radost, ali i nostalgiju s obzirom na to da se kod njih Božić povezuje s obiteljskim okupljanjima, ljubavlju i ugodnim uspomenama iz djetinjstva. Blagdanski simboli podsjećaju na vrijeme opuštanja, darivanja i topline, što kod nekih može potaknuti pozitivne emocije i smanjiti stres.
Očekivanje nadolazećih blagdana može povećati i osjećaj uzbuđenja, čak i više nego blagdan sam. Trgovine preplavljene božićnim dekoracijama neke ljude tako ranije uvode u blagdanski duh, što doprinosi dužem osjećaju sreće.
U konačnici, treba uzeti u obzir i da dani postaju sve kraći, a noći sve dulje, pa kod ljudi koji pate od sezonskog afektivnog poremećaja, ukrašavanje domova i trgovina svjetlima, bojama i blagdanskim simbolima može pomoći u podizanju raspoloženja i olakšavanju simptoma.
Dok se neki zbog duha Božića vesele, drugima baš nije lako
Sve raniji trend pojave božićnih dekoracija trgovci dobro koriste. Budući da s Božićem u paketu dolazi i potrošačka groznica, žele si osigurati što dulje razdoblje za ostvarivanje profita.
Međutim, ovakvo izlaganje blagdanskom raspoloženju koje je kalendarski udaljeno mjesecima na neke može i negativno utjecati. Ja sam jedna od takvih osoba.
Ukupno {{TotalVotes}}
Rani početak božićne sezone kod nekih ljudi izaziva stres. Podsjetnici na blagdanske pripreme mogu pojačati osjećaj pritiska i obveze, posebno kod onih koji osjećaju teret zbog organizacije blagdana. No još je gore to što nas se već sada podsjeća na to nemamo idiličnu obitelj s kojom ćemo provesti blagdane, jer oni zaista nisu svakome najljepše doba u godini.
Osim toga, mnogi psiholozi upozoravaju na prekomjernu komercijalizaciju blagdana, koja može umanjiti njihovo izvorno značenje i povećati usmjerenost na materijalizam.
Također, kada blagdanska sezona počne prerano, neki ljudi doživljavaju "blagdansko sagorijevanje". Ako su mjesecima izloženi božićnim ukrasima, glazbi i potrošačkoj groznici, mogu doći do točke zasićenja, a time gube interes za stvarno slavlje kada praznici zaista stignu. Ja sam umorna već i pri samom pogledu na te dekoracije.
Ne mogu se oteti dojmu da je komercijalizacija blagdana otišla predaleko. A kao što se i pokazalo posljednjih godina, gotovo pa je pa nemoguće kupiti dobre blagdanske dekoracije u prosincu. Sjećam se da je prošle godine u prosincu sve već bilo ispunjeno maskama za maškare i valentinovskim srcima.
Razmislite na tren o stvarima koje su vam posebne, o najdražoj hrani ili kolačima. Ne bi li vam uskršnja šunka dosadila da je jedete veći dio godine? Ne bi li vruća čokolada u potpunosti izgubila svoju draž da je pijete tijekom svakog godišnjeg doba? Tako je i s Božićem.