To je i vrijeme kada se oblikuju konačne ocjene, kada se još uvijek mogu ispraviti one malo slabije i kada se još uvijek može utjecati na stvaranje uvjeta za upise u srednju školu ili na fakultet.
U ovoj posljednjoj fazi nema troškova kupovanja školskog pribora i knjiga, ali tu je nešto što je možda i važnije – prilika da se popravi ono čime dijete nije bilo zadovoljno te da sve od sebe za svoju bolju budućnost.
Dakako, pritom morate imati na umu sposobnosti svoga djeteta. Nije svako dijete stvoreno da bude odlikaš niti mu je to u interesu.
Ono što je najvažnije jest da dijete bude najbolja verzija sebe, a ne verzija neostvarene želje svojih roditelja. U tome mu možete pomoći ovim koracima.
1. Neka ima svoju rutinu
Duži dani omogućuju djetetu da u jednom danu više toga stigne, ovisno o dobi. Kako su dani sve ljepši, može imati dovoljno vremena i za igru na svježem zraku, za druženje s prijateljima, izvannastavne i izvanškolske aktivnosti, ali i za učenje.
Ono što će mu pomoći da stigne sve što želi jest strukturirana rutina. To ne znači da djetetu mora biti isplaniran svaki trenutak u danu, no kada zna da se u određeno vrijeme nešto mora napraviti, bit će mu lakše držati se toga. Primjerice, ako je na nastavi ujutro, neka dva sata popodne, primjerice od 16 do 18, budu rezervirana za pisanje zadaće i učenje u njegovu kutku i tako svaki dan osim vikendom.
2. Otkrijte koji mu način učenja najbolje leži
Ne uči svako dijete na jednak način. Nekome više odgovara iščitavati bilješke iz bilježnice, drugome je bolje podcrtavati markerom u knjizi, treći si mora izvaditi ključne pojmove iz dostupnog materijala. Nekome je lakše učiti u tišini, a drugome naglas.
Zato porazgovarajte s djetetom o tome što mu više leži. Pitajte ga koji mu način najviše leži. Ako nije isprobalo različite načine učenja, a školski rezultati nisu onakvi kakve želi, neka pokuša na drugačiji način. Primjerice, za prvi ispit u travnju može pokušati učiti drugačije nego dosad. Ako rezultat bude bolji, znači da mu taj način odgovara.
3. Neka uči pomalo, ali redovito
Kako bi informacije koje učimo u školi što duže ostale u našem dugoročnom pamćenju te kako u konačnici ne bismo učili samo za ocjene, potrebno je učiti redovito. Učiti dan prije ispita najgora je moguća opcija. Tada je dijete pod velikim pritiskom, osjeća se loše ako primijeti da ne može upamtiti sve podatke, što je sasvim razumljivo, a to će rezultirati i lošijim rezultatima.
Iako je važno da roditelj, poseno u nižim razredima, sudjeluje u školskom životu svog djeteta, ono mora razvijati i svoju samostalnost kako u životu tako i u učenju.
Tome se može doskočiti tako da dijete svaki put nakon nastave izdvoji pola sata kako bi pročitalo bilješke iz bilježnice napisane tog dana. Tako će mu i prije samog ispita znanja trebati znatno manje vremena za učenje, a rezultati će biti bolji.
4. Potaknite samostalnost
Iako je važno da roditelj, posebice u nižim razredima, sudjeluje u školskom životu svog djeteta, ono mora razvijati i svoju samostalnost kako u životu tako i u učenju. Prethodni koraci pomoći će djetetu da koji put i samo otvori knjigu, a da roditelj ne bdije nad njim.
Ako je riječ o osmašu ili maturantu, ta bi samostalnost još više trebala doći do izražaja, posebice kada je riječ o upisu u srednju školu ili na fakultet. Zato potaknite dijete da samo istražuje što želi upisati.
Dakako da ćete biti tu za njega, no nemojte mu sve dati na dlanu. Neka prvo samo pokuša istražiti sve opcije, a onda vi dajte svoj doprinos.
5. Pokažite svojim primjerom kako je to dati 110 posto od sebe
Svatko od nas na poslu ima faze kada se može opustiti i malo lakše disati, ali i one periode kada je potrebno itekako zapeti da bi se sve odradilo. Ako dijete to vidi kod vas, znat će da se to može. Znat će da je takav napetiji period samo privremen.
Pritom je važno da u tome ostanete hladne glave. Djeca itekako osjete ako roditelj nije dobro. Zato pokušajte tijekom interakcije s njim zadržati pozitivan stav prema rokovima na poslu, a kada uspijete završiti neki važan projekt, proslavite to i s djetetom. Tako će iz prve ruke vidjeti kako je dobar osjećaj dati 110 posto od sebe.