Djeca najviše uče kroz igru, a jedno od mnogima omiljenih mjesta za igru u ranom djetinjstvu je pješčanik. Ljeto je kao stvoreno za igre u pijesku, a osim što je zabavno, snažno utječe na čitav raspon parametra razvoja djeteta.

1. Razvoj finih motoričkih vještina
Fine motoričke vještine odnose se na sposobnost stvaranja preciznih finih pokreta rukom uz istovremeno zadržavanje dobre koordinacije očiju i prstiju. Do razvoja finih motoričkih vještina dolazi samim rastom, od početnog pokušaja držanja igračke ili žličice, pa sve do samostalnog crtanja i kontrole nad pisaćim priborom.

Igrajući se pijeskom, dijete radi na svojoj kontroli i snazi mišića, posebno kada oblikuje „kolače“ ili puni kalupe. Upravo tada uči i kako povezati rad prstiju i očiju jer mora pozorno pratiti što radi sa svojim igračkama, ali i kako u njih ukomponirati sam pijesak.

2. Razvoj mašte i kreativnosti
Djeca su stvaraoci po svojoj prirodi, bilo da mu date vodu, pijesak, papir. Kada dijete „uroni“ u pijesak, u stvaranju njegova svijeta samo mu je nebo granica.

Ako u blizini nemate pješčanik, posegnite za obojenim, kinetičkim pijeskom koji se može kupiti u trgovinama igračkama i knjižarama.

Gradnja malih dvoraca, izrada životinja i raznih geometrijskih oblika uz pomoć kalupa za pijesak, gradnja čitavog kompleksa „bazena“ za plastične igračke – sve je to samo mali dio onoga što dijete već od najranije dobi može činiti s pijeskom. Osim toga, u predškolskoj i ranoj školskoj dobi može grančicom i ispisivati slova, crtati razne oblike, naučiti napisati svoje ime, ime ljubimca i slično. Tu zaista nema ograničenja.

Uostalom, jeste li kada vidjeli dijete koje sjedi u pješčaniku i ne radi baš ništa?

3. Učenje o pojmu volumena

Volumen je jedan od prvih matematičkih koncepata s kojim se djeca susreću, a to se naročito dobro može vidjeti u igri s pijeskom. Sam čin presipavanja pijeska iz jedne posude u drugu kod djece će aktivirati učenje o volumenu a da uopće ne budu svjesna toga da uče. Također, ako dijete ima dvije različite kantice ili posude, koje su različitog volumena, moći će razviti pojam o tome da se predmeti oko nas razlikuju, između ostalog, i po svojstvu volumena, odnosno količine tvari koja stane u njih.

Usto može vidjeti koliko je potrebno usipati manjih posudica da bi se napunila velika, a može im se skrenuti pažnja i na pojam polovice odnosno kada je kantica ili posudica napola puna ili prazna. Kako pak s druge strane budu isipavali pijesak, primijetit će kako se količina preostala u posudici smanjuje.

4. Razvoj jezičnih i socijalnih vještina

Pješčanik je mjesto suradnje i rasprave, napose u vrtiću ili na dječjem igralištu, i upravo je zato savršeno mjesto na kojem se istodobno mogu razvijati jezične i socijalne vještine. Djeca moraju dijeliti igračke i relativno mali prostor, a često odlučuju i uputiti se u zajedničku izgradnju, napose kada navrše četiri godine te kada se nazire kraj tzv. egoističnoj fazi psihodinamskog razvoja u kojoj dijete najčešće koristi riječi „ja“ i „moje“ te izražava snagu vlastite volje.

Pijesak smiruje djecu, ali ih ujedno uči i važnim lekcijama, napose kada je u pitanju suradnja s drugom djecom.

Relativno će brzo morati jasno izraziti svoje misli i želje, uzeti u obzir tuđe (za što je ponekad potrebna asistencija odraslih), ali i rješavati sukobe, a sve će to snažno doprinijeti njihovu razvoju.

5. Smanjenje smetnji kod djece s ADHD-om

Igre s pijeskom preporučuju se djeci s poremećajem hiperaktivnosti i smanjenom pažnjom (ADHD), kao i drugima koji pate od sličnih poremećaja. Naime, njih zaokuplja osjećaj prolaženja pijeska kroz prste, njegova tekstura te osjećaj glatkoće i suhoće.

Dodatni savjet: Kada dijete puštate u pješčanik, pripazite na to da je suh jer je mokri pijesak rasadnik bakterija. Kupujete li pješčanik za vrt ili balkon, odaberite one plastične koji se vrlo lako održavaju, a često dolaze i s pokrovom koji će pijesak zaštititi od vanjskih utjecaja.

U posljednje vrijeme i na našem je tržištu sve popularniji tzv. kinetički pijesak s kojim će se postići sve opisano, a savršen je izbor za one koji nemaju mogućnost postavljanja vlastitog pješčanika ili redovitog odlaska na igralište ili plažu koji ga imaju.