1. Razvoj finih motoričkih vještina
Fine motoričke vještine odnose se na sposobnost stvaranja preciznih finih pokreta rukom uz istovremeno zadržavanje dobre koordinacije očiju i prstiju. Do razvoja finih motoričkih vještina dolazi samim rastom, od početnog pokušaja držanja igračke ili žličice, pa sve do samostalnog crtanja i kontrole nad pisaćim priborom.
Igrajući se pijeskom, dijete radi na svojoj kontroli i snazi mišića, posebno kada oblikuje „kolače“ ili puni kalupe. Upravo tada uči i kako povezati rad prstiju i očiju jer mora pozorno pratiti što radi sa svojim igračkama, ali i kako u njih ukomponirati sam pijesak.
2. Razvoj mašte i kreativnosti
Djeca su stvaraoci po svojoj prirodi, bilo da mu date vodu, pijesak, papir. Kada dijete „uroni“ u pijesak, u stvaranju njegova svijeta samo mu je nebo granica.
Ako u blizini nemate pješčanik, posegnite za obojenim, kinetičkim pijeskom koji se može kupiti u trgovinama igračkama i knjižarama.
Gradnja malih dvoraca, izrada životinja i raznih geometrijskih oblika uz pomoć kalupa za pijesak, gradnja čitavog kompleksa „bazena“ za plastične igračke – sve je to samo mali dio onoga što dijete već od najranije dobi može činiti s pijeskom. Osim toga, u predškolskoj i ranoj školskoj dobi može grančicom i ispisivati slova, crtati razne oblike, naučiti napisati svoje ime, ime ljubimca i slično. Tu zaista nema ograničenja.
Uostalom, jeste li kada vidjeli dijete koje sjedi u pješčaniku i ne radi baš ništa?
3. Učenje o pojmu volumena
Volumen je jedan od prvih matematičkih koncepata s kojim se djeca susreću, a to se naročito dobro može vidjeti u igri s pijeskom. Sam čin presipavanja pijeska iz jedne posude u drugu kod djece će aktivirati učenje o volumenu a da uopće ne budu svjesna toga da uče. Također, ako dijete ima dvije različite kantice ili posude, koje su različitog volumena, moći će razviti pojam o tome da se predmeti oko nas razlikuju, između ostalog, i po svojstvu volumena, odnosno količine tvari koja stane u njih.
Usto može vidjeti koliko je potrebno usipati manjih posudica da bi se napunila velika, a može im se skrenuti pažnja i na pojam polovice odnosno kada je kantica ili posudica napola puna ili prazna. Kako pak s druge strane budu isipavali pijesak, primijetit će kako se količina preostala u posudici smanjuje.
4. Razvoj jezičnih i socijalnih vještina
Pješčanik je mjesto suradnje i rasprave, napose u vrtiću ili na dječjem igralištu, i upravo je zato savršeno mjesto na kojem se istodobno mogu razvijati jezične i socijalne vještine. Djeca moraju dijeliti igračke i relativno mali prostor, a često odlučuju i uputiti se u zajedničku izgradnju, napose kada navrše četiri godine te kada se nazire kraj tzv. egoističnoj fazi psihodinamskog razvoja u kojoj dijete najčešće koristi riječi „ja“ i „moje“ te izražava snagu vlastite volje.
Pijesak smiruje djecu, ali ih ujedno uči i važnim lekcijama, napose kada je u pitanju suradnja s drugom djecom.
Relativno će brzo morati jasno izraziti svoje misli i želje, uzeti u obzir tuđe (za što je ponekad potrebna asistencija odraslih), ali i rješavati sukobe, a sve će to snažno doprinijeti njihovu razvoju.
5. Smanjenje smetnji kod djece s ADHD-om
Igre s pijeskom preporučuju se djeci s poremećajem hiperaktivnosti i smanjenom pažnjom (ADHD), kao i drugima koji pate od sličnih poremećaja. Naime, njih zaokuplja osjećaj prolaženja pijeska kroz prste, njegova tekstura te osjećaj glatkoće i suhoće.
Dodatni savjet: Kada dijete puštate u pješčanik, pripazite na to da je suh jer je mokri pijesak rasadnik bakterija. Kupujete li pješčanik za vrt ili balkon, odaberite one plastične koji se vrlo lako održavaju, a često dolaze i s pokrovom koji će pijesak zaštititi od vanjskih utjecaja.
U posljednje vrijeme i na našem je tržištu sve popularniji tzv. kinetički pijesak s kojim će se postići sve opisano, a savršen je izbor za one koji nemaju mogućnost postavljanja vlastitog pješčanika ili redovitog odlaska na igralište ili plažu koji ga imaju.