Sjećate li se vremena kada bismo sate provodili u igranju u prirodi ili parku, skupljali kamenčiće pa se vraćali kući s punim džepovima, a ponekad i slušali bukvicu kada bi oni slučajno završili u perilici? Elemente takvog djetinjstva, i to vrlo jednostavne, možemo pokazati i današnjoj generaciji.
Skupljanje kamenčića nije samo zanimacija koja će popuniti slobodno vrijeme tijekom ljetnih školskih praznika nego i aktivnost koja utječe na mnogostruke aspekte razvoja djeteta. Ovo su neki od njih.
1. Smanjenje boravka pred ekranima
Odgajamo generaciju djece koja se počinje igrati na tabletima i mobitelima već s jedva navršenih nekoliko godina, pa i ranije, a istodobno žalimo za djetinjstvom kakvo je nekada bilo – lišeno društvenih mreža, lajkanja, svajpanja i ostalih novotvorenica.
Međutim, upravo je na roditeljima da svome djetetu ponude opciju smanjenog boravka pred ekranima, a pomoću kamenčića to se može izvesti na zanimljiv način.
Micanje od ekrana ne samo da će povoljno utjecati i na obrasce spavanja kod djeteta, očuvanje vida i čitavog tjelesnog zdravlja nego izravan kontakt s prirodom može utjecati i na razvijanje djetetove ljubavi prema okolišu i brizi za njega
Štoviše, znanstvenici s američkog Sveučilišta Cornell zaključili su da djeca koja prije 11. godine borave u prirodi te izravno dotiču biljke, kamenje, životinje, travu, planine i slično izrastaju u ljude koji brinu o prirodi, za razliku od one djece koja u toj dobi nisu provodila dovoljno vremena u prirodi.
2. Razvijanje sposobnosti istraživanja
Bilo da ste na plaži, kraj jezera ili u parku, djetetu možete zadati da traži različite oblike kamenčića. Primjerice, može tražiti samo određene geometrijske oblike ili pak kamenčiće određene boje poput sivih, bijelih ili smeđih.
Takvo usmjeravanje utjecat će na njegovo razvijanje sposobnosti istraživanja. Učit će kako povezivati dobivene upute s radom na zadatku, a to će mu značajno pomoći ne samo kasnije na nastavi nego i u odraslom životu u poslovnu okruženju.
3. Razvijanje višestrukih inteligencija
Još od nastanka prvog testa inteligencije davne 1904. inteligencija se vezala isključivo za školski uspjeh. No Howard Gardner, profesor s Harvarda, napravio je veliki zaokret u tome govoreći da testovi inteligencije ne uzimaju u obzir širok raspon drugih sposobnosti koje ljudi imaju, ali ni utjecaj kulture.
Tako je nastala teorija višestrukih inteligencija, prema kojoj postoji osam vrsta inteligencije, a u posljednjih je nekoliko godina pridodana i deveta. Sve su one međusobno su povezane i nužne za produktivno djelovanje u društvu.
I sve su one već ugrađene u nas, ali treba poticati njihov daljnji razvoj kako bismo otkrili u čemu smo najbolji. Pritom je ključno opažanje onoga u čemu smo dobri, a u čemu još nismo. I upravo je tu ključno roditeljsko usmjeravanje.
Prilikom igre s kamenčićima razvija se kreativnost, ali i prostorna, ekološka i tjelesno-kinestetička inteligencija.
Naime, prilikom igre s kamenčićima posebno do izražaja dolazi razvijanje naturalističke, prostorne i tjelesno-kinestetička inteligencije. Naturalistička, kako joj i samo ime govori, vezana je uz prirodu i razlikovanje njenih dijelova.
Prostorna inteligencija odnosi se na sposobnost zamjećivanja vidnih i prostornih informacija, mogućnost njihove preobrazbe i oblikovanja te mogućnosti vidnog zamišljanja bez pomoći vanjskih vidnih podražaja, dok se tjelesno-kinestetička odnosi na upotrebu svih ili samo nekih dijelova tijela u rješavanju problema ili oblikovanju proizvoda odnosno uključuje finu i grubu motoriku.
Obična igra s kamenčićima, njihovo skupljanje i traženje poticat će sve to.
4. Poticanje kreativnosti
Jednom kada su kamenčići skupljeni, do izražaja će doći i razvijanje djetetove kreativnosti, a u tome mu možete pomoći svojim usmjeravanjem. Primjerice, uz pomoć ljepila i boja (uz nadzor odraslih) dijete može izrađivati male skulpture, likove životinja, pa čak i čitave priče. Primjerice, na svaki od kamenčića može se nacrtati jedan pojam (Sunce, kuća, mačka...), a potom se djetetu može zadati da od tih pojmova napravi priču tako da ih sve uključi.
Na taj će način razvijati kreativnost, ali i jezično izražavanje, a njemu će sve to biti igra koju će pamtiti.
5. Učenje o igrama koje su se nekada igrale
Posljednje, no nipošto manje važno je i to što je ovo prilika da djetetu pokažete kako ste se vi nekada igrali. Ako možete, uključite u to i bake i djedove kako bi i oni pokazali djetetu igre s kamenčićima kojih se sjećaju iz vlastita djetinjstva. Igra piljaka (škuljaka) žabice, križić-krućić, domino, pogađanje broja kamenčića u rukama i slično samo su neke od njih.
Osim toga, to je sjajna prilika da se čitava obitelj poveže, a najbolje je to što su kamenčići potpuno besplatni i lako dostupni.