Iako bismo na prvu pomislili da je dječja dosada nešto loše, ona im zapravo pomaže da razviju vrijedne vještine, kao i da izgrade toleranciju na iskustvima koja nisu idealna.
Dosada također pomaže djeci da razviju strategije planiranja, vještine rješavanja problema, fleksibilnost i organizacijske vještine.
Nije sama dosada ono što djeci pomaže u stjecanju ovih vještina, već ono što rade s dosadom.
Djeca obično ne planiraju svoje dane, ali kada rade na projektu kako bi ispunili svoje vrijeme, moraju napraviti plan, organizirati svoje materijale i riješiti probleme. Razvijanje tih vještina pomaže djeci da bolje upravljaju raznim akademskim zadacima, kao što je planiranje dugoročnih zadataka i fleksibilnost pri radu na grupnim projektima i društvenim vještinama.
Osim toga, dosada potiče kreativnost, samopoštovanje i originalno razmišljanje. Ključno je pomoći djeci da nauče kako upravljati svojom dosadom kako bi mogla razviti neovisnost i osjetiti slobodu izbora vlastite sreće i dobrobiti.
Evo kako to napraviti, a potom ih pustiti.
1. Proaktivno se pozabavite dosadom
Kad dijete kaže "dosadno mi je", to može biti kod za više različitih stvari. Možda su gladni, traže pažnju, znatiželjni o tome što radite ili traže nešto čime bi zaokupili svoje vrijeme.
Iako je važno razmotriti na što se zapravo žale, pripazite na svoju trenutačnu reakciju. Ako odustanete od svega jer im treba pozornost, neće naučiti kako se zabaviti. Ili, ako provodite vrijeme razmišljajući o aktivnostima svaki put kad vas zatraže, neće imati priliku doći do svojih novih ideja.
Kako biste preduhitrili pritužbe, odvojite malo vremena sa svojim djetetom kako biste napravili popis aktivnosti u kojima uživa i nekih izazova koji zvuče zabavno ili dugoročnijih projekata. U idealnom slučaju, to će biti mješavina vaših ideja i ideja vašeg djeteta.
Možete razgovarati o tome u čemu su uživali u prošlosti, o novim stvarima koje žele naučiti i načinima korištenja stvari koje već imate.
Dosada pomaže djeci da razviju strategije planiranja, vještine rješavanja problema, fleksibilnost i organizacijske vještine.
2. Potaknite kreativnost
Kreativno razmišljanje ključno je za pobjedu nad dosadom, ali nemogućnost planiranja i praćenja ponekad stane na put tomu. Na primjer, dok kartonska kutija može potaknuti kreativnost u bilo kojoj dobi, neka djeca možda čak i ne znaju odakle početi.
Ako je to slučaj, morat ćete ih naučiti kako planirati svaki korak i pomoći im da razviju vještine rješavanja problema. Pitajte ih što će prvo učiniti, koji će im materijali trebati i slično. Drugu djecu možda treba malo potaknuti da počnu razmišljati izvan okvira.
Za malu djecu koja su zapela igrajući se svojim igračkama svaki put na isti način, mogli biste provesti neko vrijeme pokazujući im kako da razmišljaju drugačije. Umjesto da gradite istu kulu od kockica, mogli biste izvući figurice životinja. Zamolite ih da naprave zoološki vrt s prostorom za svaku životinju. Trebaju li neke životinje veći prostor? Mogu li određene životinje živjeti zajedno?
Za stariju djecu samo prilagodite aktivnosti u skladu s onime što ih zanima.
3. Budite realni
Koliko god bili proaktivni, vaše ideje aktivnosti neće ispuniti djetetovo vrijeme cijeli dan. Da biste shvatili koliko dugo možete očekivati da će se samostalno igrati, razmislite o tome koliko dugo vaše dijete može mirno sjediti u učionici - vrijeme u krugu u predškolskoj ustanovi je oko 15 minuta, dok je u srednjoj školi 45 minuta - i njihovoj uobičajenoj razini aktivnosti.
Dakako, ako je riječ o djetetu s poremećajem pažnje, okolnosti su još različitije.
Na kraju ćete saznati koliko dugo vaše dijete može biti zaokupljeno samo sobom. Nagradite dobro ponašanje kako bi se osjećali ponosni što su nešto postigli sami. Nagrade mogu uključivati pohvale, zarađivanje bodova za zabavnu zajedničku aktivnost i slično.
S vremenom će sami početi smišljati aktivnosti.