"Neka jedu kolače!" bio je lajtmotiv influencerice Haley Baylee, pravog imena Haley Kalil, kada je ove godine stigla na Met Galu u cvjetnoj haljini inspiriranoj Marijom Antoanetom – omraženom francuskom kraljicom koja je u povijest otišla kao bahata rasipnica, a kojoj se često pripisuje izjava da ako narod nema kruha – može jesti kolače. Po povratku u svoj njujorški penthouse Haley je plakala od sreće jer je dosegla brojku od 10 milijuna pratitelja.
U trenutku kada svijet gori od inflacije, ratova i prosvjeda, Met Galu su mnogi već promatrali iz drugog kuta.
Ulaznice od 75 tisuća dolara, Zendayin outfit i make-up, Tylina pješčana haljina od koje nije mogla hodati bez pomoći zaštitara, otresito ponašanje Jennifer Lopez prema novinarima, ledena torbica Camille Cabello koja se otopila brže od 22 tisuće dolara, koliko je koštala, dok s druge strane gledamo rast cijena, prizore okupiranih sveučilišta, policije koja privodi mirne prosvjednike, gladnu djecu u ratnim područjima...
Sve to bio je simboličan prikaz odcijepljenosti slavnih od realnosti, narcizma koji ih izjeda, dekadencije i distopije u kojoj živimo.
A onda je došla Haley i svojim "neka jedu kolače" TikTokom prelila čašu, nenamjerno pokrenuvši online revoluciju preko noći.
Počelo je prije nekoliko godina s masovnim odbacivanjem estetike Instagrama i lažnog života na društvenim mrežama
Generacija Z nije čekala ni minute da uzvrati udarac: Želiš se osjećati kao Marija Antoaneta? Okej, podsjetit ćemo te kako je ona završila. Pokrenuli su tzv. digitine ili digitalnu giljotinu – akciju u kojoj na društvenim mrežama ne samo da ne prate slavne osobe, već ih blokiraju.
Time im narušavaju algoritam, angažiranost i vidljivost na društvenim mrežama, a sve to utječe na njihovu zaradu. Na udaru su sve slavne osobe koje ne pokazuju društvenu osjetljivost niti koriste svoje platforme da bi govorile o gorućim problemima.
Kao najveći problem u ovom trenutku ističu rat u Gazi. U posljednjih osam mjeseci ubijeno je više od 35 tisuća civila, od čega 25 tisuća žena i djece. Više od dva milijuna ljudi je raseljeno, dotok humanitarne pomoći neprestano se blokira i otežava, polovica zgrada je uništena, a ljudi nemaju kamo pobjeći.
Studenti diljem SAD-a okupirali su sveučilišta prosvjedujući protiv američke podrške Izraelu, a taj čin mediji su prozvali najvećim studentskim otporom od doba rata u Vijetnamu. Zauzvrat su suočeni s policijskom represijom i preko tri tisuće uhićenja u zemlji koja se smatra predvodnikom demokratskog svijeta.
Ogorčeni činjenicom da ljudi stradavaju dok svijet okreće glavu i sve većim društvenim razlikama, tzv. Gen Z, generacija rođena između kasnih 1990-ih i ranih 2000-ih, pokrenula je ono što mnogi nazivaju krajem idoliziranja slavnih i bogatih.
Počelo je prije nekoliko godina kada su masovno odbacivali estetiku Instagrama i lažni život na društvenim mrežama, a sada se zakotrljalo u pravi aktivistički pokret koji vidi politiku iza svega toga.
Ne mislimo da time spašavamo svijet, ali dosta nam je idoliziranja slavnih. Za vrijeme pandemije vidjelo se u koliko različitim svjetovima živimo. Oni su bogati i slavni zahvaljujući nama, a onda kada treba progovoriti o problemima koji su bitni – od njih samo muk, poručuju.
Generacija koja odrasta u simulaciji, pred ekranima bit će narcisoidna, sebična, izgubljena, otuđena… - mislili smo.
A kad ono, oni na ulicama i na prosvjedima, koriste društvene mreže da bi se bolje povezali i informirali te širili svijest i solidarnost. Baš zato što odrastaju u online svijetu, lakše vide kroz njegov lažni sjaj te nije iznenađujuće što čeznu za autentičnim i ljudskim.
Da su u svojim namjerama i akcijama ne samo dobro organizirani već i opasni po establišment, dokazuje panično nastojanje američkih vlasti da ugase TikTok preko kojeg se organiziraju – što u očima mladih potvrđuje njihove tvrdnje: da su oni na vrhu društva zabrinutiji za svoje pozicije i bankovne račune i da ne shvaćaju koliko su udaljeni od stvarnosti u kojoj većina živi, i to baš zahvaljujući njima.
Igre gladi za nas više nisu fikcija, već stvarni život. Gadi nam se životni stil koji nam nameću i kojim nam paradiraju pred očima dok grcamo u dugovima. Više se ne radi o slavi i zabavi, već tome da nam poručuju: mi smo bogati, a vi niste, ističu mladi dok pozivaju na bojkot korporacija, moćnika i slavnih: Mi smo ti zbog kojih su na vrhu društvene ljestvice, mi im možemo i oduzeti tu moć. Sve više ljudi ovo počinje shvaćati, a ovo je samo mali primjer toga. Javila se nova energija, rodila se nova empatija, ljudi se bude i divno je biti dio toga.