Roditelji svoje mališane često nastoje poštedjeti stresnih situacija, ali ponekad, kao u slučaju potresa, to je gotovo nemoguće. Kako bi roditeljima olakšali razgovor s djecom, Poliklinika za zaštitu djece i mladih grada Zagreba izdala je priručnik u kojem savjetuje kako pristupiti djetetu i koje mu aktivnosti mogu pomoći da se lakše nosi sa stresom.

Nema normalnog ni nenormalnog načina reagiranja na potres u godini obilježenoj pandemijom, piše u navedenom priručniku iza kojeg stoje profesorica Gordana Buljan Flander te psiholozi Krešimir Prijatelj i Mia Roje Đapić.

Rečenica je to koja će utješiti svakog roditelja koji u trenutku potresa nije znao kako točno reagirati. Ipak treba imati na umu da oporavak djece ovisi o fizičkoj i emocionalnoj dostupnosti roditelja. Podržavajuće i njegujuće obitelji ključne su u izgradnji otpornosti djeteta i potiču zdrav razvoj.

Ovisno o dobi, ali i karakteru svako će dijete drugačije reagirati na stresne situacije. No bitno je kod djece stvoriti osjećaj sigurnosti i uvažiti njihove emocije. Razgovorom možete poticati dijete da dobije osjećaj smisla i kazati mu na koji način može pomoći drugima. Omogućite djetetu da se čuje sa svojim vršnjacima i prijateljima i provjeri kako se oni osjećaju. Naglasite pozitivne strane teških iskustava kao što su zajedništvo, empatija i solidarnost. 

Moje sigurno mjesto

Ideja za aktivnost s djetetom iz koje ćete mnogo toga moći iščitati je ''Moje sigurno mjesto''. Recite djetetu neka zamisli neko mjesto u kojem se osjeća apsolutno sigurno. Ako je dijete mlađe, može i nacrtati svoje sigurno mjesto. Zatim upitajte dijete da opiše svoje sigurno mjesto, savjetuju Buljan Flander, Prijatelj i Roje Đapić.

Korisna pitanja:

Kako ono izgleda?

Čega sve tamo ima i tko sve tamo živi?

Koje osjete doživljavaš kad si na svom sigurnom mjestu, kako miriše, što se čuje, što se vidi i ima li kakvog okusa?

Postoje li neki posebni ljudi koje bi htio/htjela da budu s tobom na tvom sigurnom mjestu?

Kako se sve osjećaš kad si na sigurnom mjestu?

Navedenom aktivnošću odrasli mogu dobiti uvid u to što djetetu pomaže i na koji mu se način može pomoći. U stresnim situacijama odrasli mogu koristiti dobivene informacije o sigurnom mjestu i na taj način putem zvukova, igračaka, okusa ili osoba ''rekreirati'' djetetovo sigurno mjesto i potencijalno ublažiti učinke traumatskih događaja, objašnjavaju.

Provjerite djetetovo znanje i točnost informacija kojima raspolaže

Ne treba izbjegavati razgovore o potresu. Na taj način roditelj može saznati zašto se dijete boji potresa i koja su njegova znanja o potresu te zna li kako se treba ponašati u slučaju potresa. Ako dijete postavlja pitanja, roditelj treba na njih odgovoriti, koliko god se to činilo teško.

U priručniku se nalaze zgodne pitalice kao i ''Nagrada za hrabrost'' kojom možete nagraditi svoje dijete, a znamo da su svi mali junaci to zaslužili.