Svatko od nas barem je jednom u životu bio odbijen – u partnerskim odnosima, na radnom mjestu koje smo željeli, u prijateljstvu i brojnim drugim situacijama.

1. Trebamo shvatiti zašto odbijanje toliko boli

Da, odbijanje boli. Koliko god zvučalo banalno i koliko smo to god puta čuli, sve naše emocije u odrasloj dobi rezultat su događaja iz djetinjstva. Primjerice, ako vas je u djetinjstvu odbacio jedan od roditelja, odbijanje partnera istog spola zadat će vam duboke rane, a da toga niste bili ni svjesni. I pritom se ne misli samo na odbacivanje u slučajevima u kojem je jedan od roditelja otišao od kuće, nego i emocionalno odbacivanje, makar čitavo djetinjstvo živjeli s tim roditeljem pod istim krovom.

Jednom kada nas partner ili prijatelj odbaci, u nama se bude davno zatomljeni osjećaji i već proživljeno iskustvo odbijanja koje nam u početku, bez psihoterapeuta, možda neće biti ni jasno.

No nije nužno da se odbijanje dogodilo u djetinjstvu. Čak i ako ste samo jednom iskusili odbijanje molbe za novo radno mjesto, moguće je da će se u vama javiti anksioznost prilikom druge prijave te će, u slučaju odbijanja, na površinu isplivati osjećaji povezani s prvim odbijanjem
 

2. Napravite korak unatrag i prihvatite emocije

Nakon što se odbijanje dogodi, nismo u stanju odmah misliti na sebe i to da se moramo staviti na prvo mjesto. Toliko smo usredotočeni na bol, da nam je bilo koja druga emocija, pa čak i one koje su u našem najboljem interesu, naprosto nezamisliva.

Ako nas je ostavio partner, trebat će proći tjedni, ponekad i mjeseci, prije nego što shvatimo da ćemo jedino ljubavlju prema sebi isplivati iz te teške situacije. Nećemo pomišljati na šetnje, wellness ili bilo što drugo što čini dobro našem duhu i tijelu, nego ćemo vjerojatnije iskusiti negativne situacije poput iskazivanja ljutnje, vriske, pa čak i paničnog napada.

Nakon što se odbijanje dogodi, nismo u stanju odmah misliti na sebe i to da se moramo staviti na prvo mjesto.

No nakon nekoliko tjedana te uz pomoć bliskih ljudi ili psihoterapeuta, ponovno ćete moći uživati u sitnicama poput šetnji, pečenja kolača, slikanja, gledanja filmova. Prisjetite se što volite i krenite malim koracima.

3. Ponavljajte pozitivne afirmacije

Kako bismo izašli iz začaranog kruga negativnih misli nakon odbijanja, od velike pomoći mogu biti pozitivne rečenice koje možemo zapisati sami o sebi ili pak se prisjetiti onih koje su nam rekli drugi. Primjerice, ako su vam prijateljica koja vas dobro poznaje ili psihoterapeut kojeg ste potražili kao pomoć rekli koliko vrijedite, sjetite se te rečenice uvijek kada vam je teško.

Ako imate osjećaj da ste tim odbijanjem potpuno izgubili sebe, što posebno dolazi do izražaja nakon partnerskog odbijanja, morate se naprosto ponovno pronaći.

Na komad papira zapišite što sve volite na sebi. Jeste li dobra prijateljica, dobra majka, dobra partnerica? Volite li svoju kosu, svoje oči? Volite li to što ste kreativni i što svaki problem na poslu rješavate kao od šale?

Zapišite sve to, i to u prezentu jednine u prvoj osobi. Papir možete imati uvijek uz sebe ili pak šarene papiriće razmjestiti po stanu.

Ono što je također vrlo učinkovito je što na neki način možete hipnotizirati sami sebe, koliko god čudno zvučalo. Naime, neki psihoterapeuti preporučuju da na mobitel snimite pozitivne afirmacije te ih slušate prije spavanja, prije početka radnog dana ili naprosto onda kada osjetite da dolazi teški trenutak u danu.
Upamtite, počnite od sebe i svaku rečenicu započnite zamjenicom „ja“.
 

4. Usvojite pozitivne navike

Kada nam se čini da nam se zbog nečijeg odbijanja srušio čitav svijet, pravo je vrijeme da izgradite svijet za sebe kakav ste oduvijek željeli. U redu, partnerovo odbijanje ili prekid prijateljstva s nekime za koga biste inače dali vatru u ruku može vas nagnati da se osjećate ništavno, no na kraju dana uvijek ćete imati samo sebe. Da, drugi jesu tu kraj nas, ali vi ste ti koji 24 sata dnevno morate živjeti sami sa sobom. I zašto onda barem dio tih sati ne biste pretvorili u ono što zaista želite?

Što volite na sebi? Zapišite to i ponavljajte si svaki dan.

Oduvijek ste željeli trčati, ali ste uvijek nalazili izgovore? Eto, možete krenuti već danas i trebaju vam samo dobre tenisice, nikakve posebne tajice, trenirke i slično. Uostalom, možda se već najesen budu mogle organizirati manje utrke pa možete osvojiti i svoju prvu medalju, tko zna?

Ako godinama odgađate učenje kuhanja zdravih obroka, sada je vrijeme da krenete na to. Mnogi OPG-ovi trenutno nude i dostavu na kućna vrata po povoljnim cijenama, a tada barem uistinu znate odakle dolaze vaše namirnice. Što god želite poboljšati, krenite.

5. Nikako nemojte dopustiti da vas odbijanje zaustavi

Najgore što možete učiniti je da mjesecima nakon odbijanja plačete i krivite se za propalu vezu, bilo partnersku ili prijateljsku. Jednako vrijedi i za poslovna odbijanja.

Projekt vam nije dobio zeleno svjetlo? Bivši partner vas moli da ga pustite na miru? Prijateljica ne želi razgovarati s vama? U redu, i što onda?

Ljudska mišljenja mijenjaju se iz dana u dan. Možda ćete već za tjedan dana poboljšati odnos s prijateljicom, možda vas već idući mjesec čeka posao iz snova za koji se niste ni nadali da postoji, možda će život opet spojiti vas i vašeg bivšeg partnera. Baš sve je moguće, vjerujte mi, no da bi uopće postojala mogućnost za to, morate krenuti dalje i početi od sebe.

Morate shvatiti da ste sami sebi najvažniji. U konačnici, ako ne volite sebe i sve ono što možete dati ljudima, ne možete očekivati da će vas drugi toliko voljeti da ćete tada čarobno zavoljeti sebe? To ne ide tako.

I za kraj, upamtite, u redu je ne biti sretan i nasmiješen čitavo vrijeme. Ljudski organizam nije stvoren za takvo što, nego za čitavu lepezu emocija i psihičkih stanja.

Ako osjećate da vas je nečije odbijanje ili bilo koja druga životna situacija bacila na koljena, bez srama potražite pomoć stručnjaka. Upravo u ovo vrijeme mnogi hrvatski psiholozi, psihijatri i psihoterapeuti svoje usluge nude online po mnogo pristupačnijim cijenama nego inače.