Prije su obitelji imale puno više djece, pogledajte samo generaciju svojih baka i djedova. Kad se točno dogodila promjena u imanju broja djece?

Odgovor na pitanje zašto većina obitelji ima dvoje djece, a ne troje nije uvijek samo u osobnim željama, karijeri ili financijama. Dvoje je postavljeni "idealan standard". Promotivne slike "idealne obitelji" u reklamama gotovo uvijek prikazuju dvoje roditelja i dvoje djece djece.

Svijet oko nas oblikovan je tako da savršeno odgovara obitelji s četvero članova. Stanovi s dvije spavaće sobe, automobili koji udobno primaju dvoje odraslih i dvoje djece, hotelske sobe za “2+2”, obiteljske ulaznice za muzeje i kina.

Sve funkcionira najbolje dok vas je četvero. Onaj treći klinac često znači veći auto, skuplju sobu, selidbu u veći stan i cijeli niz dodatnih troškova.

Okolnosti koje utječu na odluku o trećem djetetu

Baš o toj naizgled banalnoj, ali vrlo stvarnoj prepreci govori i istraživanje “Car Seats as Contraception” (Jordan Nickerson i David H. Solomon). Autori pokazuju da zakoni o sigurnosnim sjedalima, npr. koliko dugo dijete mora sjediti u autosjedalici, mogu utjecati na odluku hoće li obitelj imati treće dijete.

I dok se na prvu čini da je riječ o stvarno nebitnoj sitnici, istraživanje otkriva kako upravo ti “sitni logistički detalji” mogu utjecati na demografsku sliku cijele nacije.

Kad imate dvoje djece i malen automobil, nemate probleme jer u njega stanu dvije autosjedalice. Ako biste dobili treće dijete prije nego li ovo dvoje bude dovoljno veliko da se stisne između autosjedalica, morali bi kupiti veći auto, a to je pak značajan dodatni trošak.

To nije samo logistička zamjerka, nego stvar koja u praksi može utjecati na odluku hoće li biti i treće dijete.

Jer krenete u analize svih ostalih troškova. A oni se eksponencijalno povećavaju s trećim djetetom jer je nekako sve oko nas složeno da bude po mjeri prosjeka, a to je obitelj s četiri člana.

Sve je prilagođeno za četvero

Kad obitelj već ima dvoje djece ispod “sjedeće dobi obavezne autosjedalice”, vjerojatnost da će imati treće dijete u sljedećoj godini opada za oko 0,73 postotna boda u promatranom uzorku žena od 18-35 godina.

Dakle, istraživanje “Car Seats as Contraception” jasno pokazuje da razne “logističke prepreke” (moraš li imati veći auto, hoće li stara sjedalica stati, dodatna sredstva) mogu imati konkretnog efekta na odluku o trećem djetetu.

Ovo ne znači da su sve te prepreke svugdje presudne, ali su empirijski dokaz da “sitni” troškovi i neprilagođeni standardi (poput automobila s mjesta za dvije sjedalice, soba za četveročlanu obitelj, hoteli koji naplaćuju treću osobu kao dodatno) nisu samo frustracija, nego oni utječu na biološke i društvene odluke.

Je li svijet zaista dizajniran za obitelj s četvero članova?

Odgovor je "da".

Pogledajte samo primjere oko nas.

Automobili: većina standardnih osobnih auta ima 2 stražnja sjedala s ISOFIX-om i jedva mjesta za treće dijete u sredini. Kod većine modela je praktično nemoguće legalno i sigurno smjestiti tri dječje sjedalice u jedan red.

Taksi i rent-a-car: osnovna vozila su uvijek za 4 putnika + vozač, kombiji se dodatno plaćaju.

Avioni: redovi sjedala od 3 + 3 ili 2 + 2 su idealni za četveročlanu obitelj, a obitelj s 5 mora se dijeliti.

Stanovi i hoteli: većina apartmana i hotelskih soba je dizajnirana za 2+2. Kod 3 djece morate uzeti skuplju "family suite" sobu ili 2 sobe.

Turistički aranžmani: paket aranžmani (all-inclusive, resorti) gotovo uvijek računaju “djeca gratis” do dvoje, a treće dijete se naplaćuje.

Namještaj: standardni stolovi, garniture i setovi (npr. stolice u kompletu) često dolaze u 4 komada.

Ulaznice: obiteljske karte za kina, muzeje, i parkove često uključuju 2 odrasla + 2 djece. Treće dijete se računa posebno.

Tematski parkovi i lunapark vožnje: većina vozila ima 4 sjedala.
Restorani: standardni stolovi su za 4 osobe. Za 5 treba spajati stolove ili dobivati nezgodan raspored.

Pakiranja hrane i pića: sokovi u pakiranju 4 komada, jogurti u setu od 4, ulaznice "family pack 4".

Društvene igre: često predviđene za 2-4 igrača, rijetko za 5.

Kad ovako dobijete presjek stanja, zaista se nameće da je treće dijete "višak".

I za kraj, mislim da je sasvim opravdano pitati se: ako bi gradovi, zakoni, automobili, stanovi, hoteli i porezne regulative bili dizajnirani ne za "četveročlanu obitelj", nego za petero članova, bi li više ljudi biralo imati treće dijete?

Studija o autosjedalicama daje vrlo konkretan odgovor: “da".

Ovaj bi zakon trebao kao motivirati Turkinje da više rađaju? Kao da nitko ne poznaje žene. Ovo će samo izazvati još veći otpor.

Može li dijete zaista spasiti brak?

 

Žao mi je jer nemam sestru. Znanost kaže da imam opravdanih razloga