Nastao je ondje jedini privatni aerodrom u Jugoslaviji, niknule su ondje zgrade, povezale ih moderne ceste... Izgledalo je tada Borovo kao svjetski industrijski centar, a spontano se stvorila utopija o kakvoj današnje društvo može samo sanjati.
Duga tradicija obućarske proizvodnje iz Vukovara počela je još davne 1931. godine. Te je godine osnovana Tvornica Bata, tada tvornica gume i obuće, koju danas poznajemo kao Tvornicu obuće Borovo.
Kako je Bata došao u Vukovar?
Braća Tomaš i Jan Bata otvorili su prvu svoju tvornicu koncem 19. stoljeća u Zlinu u Češkoj. Ubrzo su postali jako uspješni pa su smišljali kako će proširiti tržište. Vukovar je privukao Tomaša Batu zbog promjena carinskih propisa pa je, u jeku svjetske krize, pokrenuo još jednu tvornicu – u predgrađu Vukovara. Bila mu je privlačna jeftina radna snaga, a Dunav mu je omogućio da šalje robu u sve zemlje uz Donji Dunav i u Prednju Aziju, piše Katarina Vukanović u stručnom radu Batina tvornica i naselje u Borovu kraj Vukovara.
Ubrzo je tvornica u Borovu postala jedna od najvažnijih karika u njihovom poslovanju, a u Vukovaru pokrenula gospodarski uspon.
Dostupni podaci pokazuju da je već 1931. u tvornici Bata radilo oko 500 radnika, dok ih je 1939., kada je u Europi počinjao Drugi svjetski rat, bilo više od šest tisuća, po čemu je Bata postala najveća tvornica u Kraljevini Jugoslaviji, piše Adriano Milovan na portalu Vukovar.
Kako bi radnici imali lijepi život, iste se godine (1931.) počelo graditi i radničko stambeno naselje – Bata Ville, danas poznato kao Borovo naselje.
Batin grad
U samo nekoliko godina, izgrađena su čak 122 stambena objekta u prepoznatljivoj boji neožbukane crvene opeke koju su koristili. Imali su vlastitu električnu centralu, radnički restoran, stadion, kino dvoranu i škole. Od 1932. imali su i vlastite novine – Borovo, prve tvorničke novine u bivšoj državi, govore podaci s Hrvatske tehničke enciklopedije.
U već spomenutom stručnom radu Katarine Vukanović stoji kako je Batin grad za Jugoslaviju toga doba bio primjer planske urbanizacije par excellence.
![]()
Osnovno je bilo odvojiti radnički dio od dijela za život – pa možemo reći da su ljudi toga doba bolje od nas znali odvojiti privatno od poslovnoga.
Sve je imalo svoj red pa se znalo tko gdje i kako živi. Samci su imali svoj hotel s 200 ležaja, obitelji kuće ili stanove, a smještaj su mogli dobiti samo vrijedni i disciplinirani radnici, nakon što bi prikupili godinu dana staža u Bati.
Stanarina je tada bila 120 dinara, režije nisu plaćali, a drva su mogli kupiti po niskim cijenama u skladištu firme. U novinama koje smo spomenuli svaki je dan objavljen jelovnik za sljedeći dan, a marende su tada koštale – od dva do pet dinara.
Svaka je kuća bila uređena za lagodan život i okružena zelenilom, a svaka je obitelj imala zasebni ulaz, vlastiti vodovod i električnu energiju. Vukanović prepričava i tekst iz tvorničkog glasila. U jednom se broju donose savjeti kako urediti dom i rasporediti namještaj:
Tako, između ostalog, piše kako se u kuhinjski ormar trebaju smjestiti namirnice poput brašna i kave te kako bi u kuhinji namještaj trebao biti bijeli. Prema istom članku, soba u prizemlju bi trebala biti dnevna soba, prostorija za zajedničko duženje, a u spavaćim sobama bi se pokrivala za krevet trebala slagati s uzorkom zavjesa.
U to je doba čak izlazio i Batin Priručnik za prodavače čarapa u kojemu je jasno objašnjeno kako prati čarape.
Dijelimo s vama dio koji se odnosi na pranje pamučnih čarapa:
Ove se čarape mogu prati u sapunici i to pri većoj toploti. Kod pamuka zadržava se nečistoća u porama između pojedinih vlakanaca. Pokazalo se da je dobro potopiti čarape pola dana prije pranja u hladnu vodu čime se postiže da se nečistoća potpuno rastvori ili rastvaranje bar olakša…
Koliko radiš – toliko imaš…
Bila je generalna filozofija toga doba, stoga ne čudi da su sve ove blagodati radnici izgubili kad bi napustili posao u Bati.
Međutim, otkaz njima baš i nije padao na pamet jer su imali dobre plaće, male troškove, a organizacija društvenog života također je bila na visokoj razini. Tako su imali svoj sportski stadion, mjesta za okupljanja i druženja, imali su čak i svoju zračnu luku koja ih je povezivala s Beogradom, Zagrebom, Bečom i Grazom, a ondje su mladi radnici, ako su htjeli, učili pilotirati.
Među njima je tada bila i Marija Đorđević, koja će kasnije u NOB-u biti prva žena pilot u Hrvatskoj, piše Vukanović, a citira Antu Duića.
U Batinom gradu bila je i ambulanta, vrtić za mališane od jaslica pa sve do škole, organizirali su posjete kazalištu, koncerte poznatih izvođača, a najbolje fešta bila je za Prvi maj. Sve su to organizirali kako bi opravdali njihov moto – nakon dobra rada, dobra zabava.
Imali su kulturno-umjetnička društva, sportska društva, poticali su odgovornost i natjecateljski duh, organizirali su ribolov, odbojku, streljaštvo, nogomet, boks i tenis, a podaci govore kako su se puno više pronalazili u sportu, nego pak u vjeri.
Vukovar je puno više od grada
Radnici su mogli na sve te proslave i događanja povesti i svoje obitelji, a često su organizirali i balove, čajanke i priredbe kako bi se povezivali, razmjenjivali iskustva i razvijali dobrosusjedske odnose.
![]()
Iako govorimo o nekim davnim vremenima, sve su ove kvalitete utkane u Vukovar i Vukovarce. Ondje se glava ne spušta dolje, ondje se pozdravlja s najširim osmijehom, ondje se šaka stišće najčvršće.
Usporediti prošlost i sadašnjost stvarno nije lako, stoga nećemo ni pokušati odgovoriti na pitanje je li prije bilo bolje.
Važno je samo da zapamtimo da je Vukovar puno više od grada pa čak i od Grada Heroja.