"Sam u kući" s Macaulayem Culkinom u glavnoj ulozi (Foto: Profimedia)
Kultura & zabava

Zašto nam "Sam u kući" nikad ne dosadi, bez obzira na to koliko puta gledali film?

22-12-2025 Piše T.B.
komentari

Postoje filmovi koji nam jednostavno postanu dio života, gotovo neprimjetno, kao obiteljske tradicije koje su oduvijek tu iako ih nitko zapravo nije službeno proglasio tradicijom.

Film Sam u kući, i to samo njegova prva dva dijela, pripada upravo toj kategoriji. No zašto su baš prva dva dijela, s Macaulayem Culkinom u glavnoj ulozi, nama toliko draga? Zbog čega te filmove povezujemo s blagdanskom tradicijom?

U trendu Severina ponovno modno oduševljava Savršen spoj Kad vidite kakvu suknju Severina nosi zimi, znat ćete da ste je s razlogom proglasile kraljicom stila Kolači u staklenci Suhi, sitni, prefini Planirate peći kolače za vikend? Ovi kolači mogu stajati sve do Božića, imamo 20 recepata Lješnjak gnijezda Lješnjak gnijezda Baš ih volimo, a vi? Ovo je jedan od najjednostavnijih recepata za blagdanske kolačiće

Kada se film pojavio 22.12., svijet je tek ulazio u novo razdoblje pop-kulture. Nastupala je era videokazeta, kućnih maratona i televizijskih programa koji su se slavodobitno predstavljali kao blagdanski raspored.

Nije bilo streaminga, nije bilo beskonačnih opcija, nije bilo današnje preplavljenosti sadržajem. Sve se odvijalo sporije, jednostavnije i s više pozadinske čarolije. Kad se jedan film pojavio u takvoj atmosferi i bio dovoljno šarmantan da nam se uvlači pod kožu, automatski je postajao dio naših obiteljskih rituala. Sam u kući bio je upravo takav.

Svaki detalj filma bio je poseban. Vrlo kaotično obiteljsko okupljanje koje je izgledalo kao nešto što se događa samo u američkim kućama, ali nam je istovremeno bilo blisko; Kevin, mali buntovnik s kojim se svako dijete potajno identificiralo; Harry i Marv, možda najzabavniji par filmskih negativaca kojeg se itko može sjetiti; te glazba Johna Williamsa koja, već s prvim tonovima, izaziva osjećaj blagdanske topline.

Za milenijalce, Kevin je bio dijete kakvo smo potajno htjeli biti. Slobodno, snalažljivo, odvažno i dovoljno hrabro da se suprotstavi odraslima, provalnicima i vlastitim strahovima. Kevin je bio dijete kakvo smo potajno htjeli biti. (Foto: Profimedia)

Dok je većina nas živjela pod pravilima i nadzorom, Kevin je predstavljao jednu idealiziranu verziju djetinjstva u kojoj se svijet, iako pun izazova, mogao kontrolirati uz malo mašte, kreativnosti i limenke boje koja se otkotrlja niz stepenice.

Njegova neovisnost bila je naš san, ali san koji je zvučao dovoljno uvjerljivo da ga poželimo barem nakratko proživjeti.

Posebno je važno i to što su prva dva nastavka ispričala priču koja je emocionalno imala smisla. Prvi dio usredotočen je na strahove: od samoće, mraka, odvojenosti, odgovornosti. Kevin prolazi kroz lepezu emocija koje dijete može vrlo jasno razumjeti i upravo zato film ostaje urezan u pamćenje.

Drugi dio, smješten u zimski New York, donosi nešto potpuno drugo: avanturu, slobodu, dječju ekstravaganciju i osjećaj da je svijet velik, ali i dalje zabavan i topao. New York prikazan kroz Kevinove oči izgleda kao mjesto gdje je sve moguće, baš kao što smo mi, kao djeca, vjerovali da je cijeli svijet igraonica.

Ovdje leži i odgovor na pitanje zašto samo prva dva nastavka imaju kultni status. Sve što dolazi poslije gubi upravo ono što je činilo srž – Macaulaya Culkina, karizmu originalnih negativaca, posebnu glazbu, prepoznatljivu vizualnu estetiku i emocionalnu vjerodostojnost.

Ostali nastavci pokušavaju kopirati formulu, ali bezuspješno. Publika to osjeti gotovo instinktivno. Nije stvar u zapletu, nego u osjećaju, u nekoj vrsti emocionalne kemije koja se dogodi samo jednom.

Krećemo. Vrijeme je za Božić.

Fenomen tog filma leži i u univerzalnom humoru koji savršeno stari. Film koristi tzv. slapstick humor, fizičke gegove koji su jednako razumljivi u Zagrebu, Tokiju ili Buenos Airesu.

Kultura ne igra presudnu ulogu, jezik nije prepreka, a vrijeme ne umanjuje komiku. Pad niz stepenice, opečene ruke na kvaki, let glačala – sve to ostaje jednako smiješno bez obzira na to gledamo li film sa šest ili trideset šest godina. U vremenu kada je humor često postao sofisticiran, ironičan ili referencijalan, "Sam u kući" ostao je jednostavan, i baš zato univerzalan.

No vjerojatno najvažniji razlog zašto se svakog Božića vraćamo Kevinu jest nostalgija. Milenijalci su generacija koja je vrlo svjesna nostalgije kao emocije i aktivno joj se vraća. Odrasli smo uz VHS kazete, prve TV maratone, božićne reklame koje su dugo trajale i osjećaj da se prosinac prepoznaje po filmovima koji se ponavljaju.

"Sam u kući" nije bio samo film koji smo gledali – to je bio film koji je označavao početak blagdana. Kad bi se pojavio na programu, to je bio trenutak koji je govorio: Krećemo. Vrijeme je za Božić.

U vremenu u kojem milenijalci žongliraju karijerama, kreditima i preopterećenjem Sam u kući predstavlja tiho utočište i naprosto dva sata osjećaja sigurnosti, topline i povratka u vrijeme kada je najveći problem bio hoće li Kevin uspjeti pobijediti Mokre bandite.

"Sam u kući" (Foto: Profimedia)

Prizor iz božićnog filma Možete li pogoditi božićni film prema samo jednoj rečenici? 'Sam u kući' "Sam u kući": Riješite kviz i saznajte koliko dobro poznajete omiljeni božićni film

 

Pročitaj još
Pročitaj još