U dječjem razvoju igračke imaju nezamjenjivu ulogu. No da bi se one što bolje iskoristile, djetetu treba ponuditi i didaktičke igračke.
Didaktika je grana pedagogije koja se bavi teorijama, idejama, načelima i uputama koje su usmjerene uspješnom provođenju odgojno-obrazovnog procesa. Sama riječ didaktika dolazi od grčkog glagola didaskein što znači proučavati, obučavati i predavati.
Didaktika je usko povezana s pedagogijom stoga se i bavi samo onim učenjem koje je organizirano s nekom pedagoškom svrhom, ne bi li se postiglo određeno obrazovanje ili ostvarili neki odgojni ciljevi. Ona omogućuje orijentaciju, snalaženje, znanje što treba činiti, na što se usmjeriti. Zato je didaktička igračka ona igračka koja nešto podučava, poboljšava motoričke i kognitivne sposobnosti, koordinaciju ruke i oka, uči o svijetu boja, brojeva i slova.
ZAŠTO SU VAŽNE DIDAKTIČKE IGRAČKE?
Didaktičke igračke mogu se ponuditi djeci od najranije dobi dakle, već i bebama. Djeca od trenutka rođenja reagiraju na vanjske podražaje, stoga su didaktičke igračke prva stepenica u njihovu razvoju.
One utječu na razvoj motorike jer će već beba koja leži u krevetiću s nekoliko mjeseci pokušati dohvatiti visilicu iznad sebe. Također, potiču na učenje o svijetu oko nas, o bojama, slovima, brojkama, životinjama, biljkama.
Kako mnoge od tih igračaka zahtijevaju preslagivanje predmeta ili njihovo spajanje, također razvijaju usmjerenost na radnju.
U didaktičke igračke se mogu ubrajati i kostimi za igranje raznih uloga pa se time razvija i mašta djeteta, a ujedno i jezične sposobnosti.
U konačnici, didaktičke igračke utječu na emocionalnu i društvenu inteligenciju. Dijete, posebno u vrtićkim skupinama, uči kako dijeliti igračke i kako zajedno raditi na, primjerice, slagalici da bi ona bila što prije riješena.
KAKO ODBRATI DIDAKTIČKU IGRAČKU?
Didaktičke igračke najčešće su napravljene od kvalitetnih materijala i u njih je uloženo puno truda. U konačnici, njihov je cilj utjecati na intelektualni razvoj i širenje znanja.
Kada birate te igračke, na umu imajte nekoliko stvari: starost djeteta, materijal i estetiku odnosno hoće li igračka biti privlačna djetetu i dovoljno zanimljiva.
Didaktička igračka je ona igračka koja nešto podučava, poboljšava motoričke i kognitivne sposobnosti.
Bebe u prvim mjesecima nemaju razvijenu motoriku kako bi mogle dohvatiti igračke oko sebe pa ih zato samo pasivno promatraju. Zato tada odaberite igračke što jednostavnijeg dizajna u crno-bijeloj ili crveno-bijeloj kombinaciji kako bi od prvog dana beba vježbala pažnju. Dodajte i one igračke koje proizvode zvukove, a s tim možete nastaviti i nakon prvog rođendana.
Nakon toga, počinje se intenzivirati razvoj govora pa djeci treba ponuditi i slikovnice od tvrdih korica i mekane od tkanina. Također, omogućite im i što više guralica i igračka koje mogu sastavljati i rastavljati. Jednostavne slagalice od svega dva ili tri dijela u različitim teksturama odlična su didaktička igračka.
Kada dijete napuni dvije godine, počinje idealno razdoblje za upoznavanje s likovnim izražavanjem pa uvedite takve materijale – boje i papire. Rezanje škarama ostavite za vrijeme kada napuni 3-4 godine.
Oko treće godine djetetu treba ponuditi igračke koje imitiraju zakopčavanje i otkopčavanje, nizanje perli, odvrtanje i zavrtanje, jer će mu one pomoći da što prije bude samostalno u odijevanju.
Kako dijete raste, sve do prvog razreda, nudite mu što raznovrsnije i „složenije“ igračke: društvene igre primjerene dobi, sve više različitih materijala, predmete za igranje uloga, kocke i slično.
Plišane igračke često se ne smatraju didaktičkim igračkama, ali i one to mogu biti. Pomoću njih dijete može izraziti osjećaje, ali i naučiti kako brinuti za nekoga.
Koje god igračke odabrali, neka dijete u njima iskreno uživa. Pratite njegov razvoj i u skladu s time birajte igračke. Bolje je da dijete ima nekoliko kvalitetnih nego previše igračaka.