I upravo se zato 1. veljače obilježava Svjetski dan čitanja naglas. Taj bi dan trebao pokazati kako čitanje i pisanje pripadaju svim ljudima, neovisno o društvenom statusu, te da svako dijete ima pravo na pristup knjigama i obrazovanje.
Knjige otvaraju vrata u jedan sasvim novi svijet, prepun novih pustolovina, zanimljivosti, novih informacija, poistovjećivanja s likovima romana, razvijanja mašte, pa i utjehe u trenucima kada nam je to najpotrebnije.
Sam proces čitanja obogaćuje rječnik, razvija sposobnost komunikacije, mašte, kritičkog mišljenja, a utječe i na razvoj pažnje, odnosno usredotočenosti na određenu radnju. I upravo je čitanje od presudne važnosti za cjelokupan kasniji razvoj djeteta na svim poljima života.
1. veljače obilježava se Svjetski dan čitanja naglas
Sva spomenuta područja (izuzev komunikacije) uglavnom će se razvijati i ako dijete čita tiho odnosno u sebi, no čitanje naglas, čiji se dan danas slavi, ima još brojne druge prednosti.
Prije svega, ključno je za djecu koja u ranom djetinjstvu pokazuju naznake teškoća u govoru poput mucanja, supstitucije, omisije, distrozije i drugih jezičnih teškoća. Također im omogućuje povezivanje onoga što su čuli, vidjeli i pročitali te potiče kognitivni razvoj kada je riječ o razgovoru nakon pročitanog djela.
Dolazi li dijete iz područja koje nije prvenstveno štokavsko, što je temelj za standardni jezik, čitanje naglas omogućuje mu upoznavanje s novim riječima i rečeničnim strukturama koje možda inače čuje samo u školi ili na televiziji. I na kraju, no ništa manje važno, glasno čitanje snažno utječe na razvoj komunikacijskih vještina, a sve se one očituju tijekom čitavog odraslog života.
KAKO POČETI ČITATI DJECI?
Da bi dijete razvilo sve spomenute vještine, treba mu početi što ranije čitati naglas, čak i onda kada samo dijete još nije svladalo čitanje. Čitanje od rođenja izuzetno je važno za cjelokupni djetetov razvoj. I već od tih najranijih dana dijete mora doživljavati čitanje kao sigurnu, mirnu i zabavnu aktivnost, a u tome je ključna uloga roditelja.
Dijete mora knjigu doživljavati kao sigurnu, mirnu i zabavnu luku, a u tome je ključna uloga roditelja.
Kako biste mu to pružili, posjednite dijete u svoje krilo i omogućite mu da i ono samo gleda u knjigu. Zajedno odaberite njegovu prvu knjigu i krenite u čitanje. Nakon što ste završili čitanje, obavezno razgovarajte o pročitanoj knjizi jer se upravo tim razgovorom počinju razvijati ranije spomenute komunikacijske vještine.
Krenite od početka radnje, upitajte dijete što se dogodilo, koje je likove upoznalo, kakvi su ti likovi, kako priča završava, što mu se najviše svidjelo, što mu se nije svidjelo i slično. Pritom pazite na to da pitanja budu usklađena s dobi i da budu otvorenog tipa odnosno ona koja će od njega zahtijevati objašanjenja i duže odgovore.
VJEŽBOM DO VRSNIH REZULTATA SAMOSTALNOG ČITANJA NAGLAS
Jednom kada dijete nauči čitati, potičite ga da vam što češće čita naglas. Odaberite vrijeme u kojem to odgovara svim ukućanima. Ako imate dvoje ili više djece, pripazite na to da ono koje čita ne ometa drugo dijete dok, primjerice, piše domaću zadaću.
Važno je napomenuti da dijete mora biti dobro raspoloženo odnosno i samo zainteresirano za knjigu u tom trenutku. Zato je sasvim svjedno hoće li do čitanja doći u dnevnoj sobi, autu, parku i slično. Budete li ga tjerali na čitanje kada je plačljivo ili nervozno, počet će povezivati čitanje s tim osjećajima.
Jednom kada zajedno s djetetom odaberete knjigu ili dio knjige koju će čitati, pustite ga da čita bez ometanja. Iako će vjerojatno tijekom čitanja neke riječi izgovarati pogrešno, nemojte ga prekidati. Upamtite riječi koje su bile pogrešno izgovorene pa se na njih vratite kasnije, nakon prvog čitanja. Dajte djetetu priliku da ih ponovno pročita, a ako nije sigurno u njihovo značenje, pitanjima ga navodite do rješenja.
Važno je napomenuti da dijete mora biti dobro raspoloženo odnosno i samo zainteresirano za knjigu u tom trenutku
Kada birate knjigu, pripazite na to da bude u skladu s djetetovom dobi, a možete posegnuti kako za lektirnim tako i nelektirnim naslovima. Predložite mu i zajednički odlazak u knjižaru ili knjižnicu gdje će odabrati ono što mu se najviše sviđa.
Potičite ga na to da čita razgovjetno, jasno i izražajno te da bude sigurno u to da razumije sve riječi u tekstu. Sve će mu to pomoći da se bolje snalazi na svim nastavnim predmetima, pa i kasnije nakon školovanja kada bude u prilici održati govor, iznijeti svoje mišljenje na sastanku, nastojati pridobiti klijenta ili se naprosto jasno zauzeti za sebe.
Zavirite i u knjige u kojima smo nekada mi uživali, a uživat će i naša djeca.