Potres koji je pogodio Hrvatsku te razorio Petrinju i okolicu iza sebe je ostavio veliku materijalnu štetu, ali ne smije se zanemariti ni ona mentalna i emotivna. Ekstremno stresne situacije u nama mogu uzrokovati velik unutarnji nemir i anksioznost.

Nakon ovakvih događaja važno je ne gutati emocije nego ih pustiti da izađu, dati sebi prostora da stvarno proživimo sve to što se događa u nama i naposljetku, korak po korak, pronaći način da se lakše nosimo sa svim strahovima.

Za početak, moramo naučiti kako kontrolirati paniku i nemiran um, a to možemo napraviti uz pomoć raznih tehnika.

1. NE ZABORAVITE NA DISANJE

Poznato je da se panika najlakše i najbrže smiruje upravo disanjem. Fizički simptomi panike često su rezultat činjenice da zbog straha jednostavno zaboravimo izdahnuti zrak koji se potom nakuplja u gornjem dijelu dišnog sustava i ometa normalno disanje. Ova jednostavna tehnika Ova tehnika koristi se za smirivanje prilikom napada panike i anksioznosti, ali pomoći će vam u svim situacijama u kojima osjećate veliku napetost i stres.

- u sebi brojite do pet laganim tempom i pritom duboko udišite zrak
- kada nabrojite do pet, zadržite zrak i u sebi brojite do četiri
- zatim polako kroz nos ispuštajte zrak i u sebi brojite do pet

2. PREISPITAJTE SVOJE STRAHOVE

Teško je ostati racionalan u ovakvim situacijama kada nam nepredvidljiva prirodna nepogoda ugrožava život i egzistenciju, ali potrebno je smanjiti količinu iracionalnih misli i strahova koji nam nam odmažu u pokušaju da se smirimo. Po navici se više fokusiramo na najgori mogući ishod i tada dolazi do preopterećena negativnim emocijama. Kada osjećate da strah preuzima kontrolu nad vama, postavite si ova pitanja:

Kolika je vjerojatnost da će se dogoditi baš to od čega najviše strahujem?

Kolika je vjerojatnost da će zapravo sve biti u redu i da previše paničarim?

Postoje li dokazi da su moji strahovi opravdani?

Pomažem li sebi kada ovoliko brinem?

Kada bi se dogodio najgori mogući ishod, kako bih reagirala/reagirao?

Kako bih utješila/utješio prijatelje koji sada brinu zbog iste stvari?

Sva ova pitanja pomoći će vam da brže prođete kroz začarani krug negativnih misli i strahova te se fokusirate na racionalna rješenja i objašnjenja.

3. NE IZBJEGAVAJTE FIZIČKU AKTIVNOST

Lagana tjelovježba ili šetnja može vam pomoći da se opustite i umirite um. Fizička aktivnost briše negativne misli i potiče izlučivanje endorfina u vašem organizmu. Redovita tjelovježba dokazano dugoročno smanjuje osjećaj anksioznosti, a pomoći će vam i "instantno", u trenutku kada vam baš trema smirenje.

4. IZRAZITE SVOJE EMOCIJE

Kada proživite ekstremno stresnu situaciju, prirodno je imati potrebu podijeliti sve svoje emocije s nekim. Izrazite svoje misli, dvojbe, strahove i sve ostale osjećaje kroz razgovor, ali ako vam više odgovara možete to napraviti i na drugi način. Pisanje dnevnika može vam pomoći da posložite misli i teret koji osjećate prebacite na papir. Na taj način znatno ćete smanjiti osjećaj anksioznosti i nemira.

5. IGRAJTE SE S LJUBIMCIMA

Vaši ljubimci odmah će osjetiti da proživljavate stresno razdoblje, a u ovakvim situacijama poput potresa i životinje prožive velik stres. Jedni drugima najbrža smo i najbolja terapija koja u ovom trenutku. Igranje s kućnim ljubimcima reducira stres i prema istraživanjima, samo 10 minutA druženja s njima umanjuje količinu kortizola (hormona stresa) u našem tijelu.

6. FOKUSIRAJTE SE NA UMIRUJUĆ SADRŽAJ

Koliko god možete, pokušajte se prepustiti stvarima koje vas inače vesele. Pogledajte omiljenu seriju ili neki film koji vas uvijek opusti, slušajte glazbu, pokušajte čitati neku dobru knjigu… Što više konzumirajte sadržaj koji vas umiruje umjesto onog koji dodatno pojačava vaše strahove.

7. PREPOZNAJTE NA VRIJEME DA TREBATE POMOĆ LIJEČNIKA

Sve navedeno možda vam neće pomoći i ako osjećate da anksioznost vlada vašim umom i tijelom, nema ništa sramotno u tome da na vrijeme potražite profesionalnu pomoć koja nam je potrebna više nego ikada. Kada primijetite da anksioznost i nemir utječu na gotovo sve aspekte vašeg svakodnevnog života, da nemate kontrolu nad svojim strahovima, osjećate fizičke simptome stresa ili pak ne možete pronaći način da odagnate negativne misli, obratite se liječniku.