Danas kad su komunikacijske mogućnosti svestranije nego ikada, upravo se ona temeljna i najočitija pretvorila u onu koja se najviše izbjegava.
Mnogi pripadnici generacije Z ne odvajaju se od svojih mobitela i tableta, razmjenjuju tisuće poruka svakodnevno, a onu njegovu primarnu namjenu, obavljanje poziva, maksimalno izbjegavaju.
Takav stav i strah mogu, ali i ne moraju biti povezani sa socijalnom anksioznošću. Neki ljudi odlično funkcioniraju u svakodnevnim socijalnim interakcijama uživo, licem u lice, a opet osjećaju strah kada moraju obaviti telefonski poziv.
Razlozi za to mogu biti vrlo različiti i osobne prirode, a mi vam donosimo četiri koja su se pokazala najčešćima.
Osuđivanje
Jedan od najvećih strahova današnjih mladih onaj je od osuđivanja, a telefonski je poziv tada vrlo sklizak teren. Uživo se sugovornikova reakcija može prosuditi zahvaljujući njegovim gestama i mimici, a znakovi odobravanja potiču nas da hrabro nastavimo s razgovorom.
Poruke također skrivaju sugovornikovu reakciju, ali dopuštaju pogreške, mogu se obrisati ili ispraviti ako su napisane u trenutku nepromišljenosti.
S druge strane, telefonski poziv nema opciju brisanja, sve ovisi o sadašnjem trenutku, a ako ne vide sugovornikovu reakciju i ne znaju idu li u dobrom smjeru, ljudi se mogu osjećati vrlo nelagodno.
Procjena pravog trenutka
Za e-mail ili poruku ne postoji krivi trenutak, kad god ju pošaljete, svejedno je jer će osoba kojoj je namijenjena odgovoriti u trenutku koji mu najbolje odgovara i kada ima za to vremena i volje.
Telefonski poziv, pak, može osobu uloviti u pogrešnom trenutku, lošem raspoloženju ili usred nekog bitnog događaja, posla ili sastanka pa se može razviti strah od toga da će se sugovornik naljutiti na nas i odbiti naše ideje, želje ili prijedloge.
Sramoćenje zbog nepripremljenosti
Elektroničku poruku možemo pisati i smišljati satima, prepravljati, predomišljati se i na kraju ju uopće ni ne poslati. Telefonski poziv ne pruža tu mogućnost, već je ključno riječi i ideje izreći što točnije i jasnije u realnom vremenu, ne postoji puno šansi za ispravljanje i razmišljanje.
Mnogi zbog toga sve bitno žele riješiti online putem što je više moguće, a za telefonski se poziv unaprijed pripremaju, pišući na papir sve što trebaju izgovoriti i predviđajući sugovornikove replike i pitanja. Boje se da će se pred sugovornikom osramotiti i ispasti nepripremljeni ili neprimjereni.
Strah od nepoznatog
Ponekad je jednostavno riječ o strahu od nečeg nepoznatog i neuobičajenog, a današnjim generacijama klasični telefonski pozivi predstavljaju upravo to.
Nedostatak prakse i vještine može izazvati nelagodu jer to nije rutina na koju su navikli i nemaju potrebna znanja o razgovornoj situaciji te vrste. Ne poznaju dovoljno bonton i pravila telefonskih razgovora da bi se mogli osjećati ugodno u rijetkim situacijama u kojima moraju telefonirati.